چه سایز کامیونی مناسب اسباب من است؟

عوامل مؤثر در دسته‌بندی کامیون‌ها

دسته‌بندی کامیون‌ها

ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. در گروه‌بندی این وسایل نقلیه به عوامل مختلفی دقت می‌شود. این وسایل را از نظر موارد زیر تقسیم‌بندی می‌کنند: 

  • تراکتور و مخزن؛ 
  • الگو و سبک تخلیه بار؛ 
  • مسیر فعالیت؛ 
  • نوع چرخ؛ 
  • ظرفیت. 

۱. تراکتور و مخزن 

خودروهای حمل‌ونقل را به مدل‌های تریلر، نیمه تریلر و شاسی یکپارچه تقسیم‌بندی می‌کنند. منظور از تریلر هم خودروهای بزرگی است که برای باربری استفاده می‌شوند. بعضی از انواع تریلر ظرفیت حملی بالغ بر ۲۴ تُن هم دارند. 

۲. الگو و سبک تخلیه بار 

بنا به اینکه تخلیه بار از کدام بخش از کامیون‌ها انجام می‌شود هم دسته‌بندی‌هایی برای این نوع از وسایل حمل‌ونقل در نظر می‌گیرند. امکان تخلیه بار و اسباب از زیر، عقب، جلو و پهلو در کامیون‌های مختلف وجود دارد. 

در واقع، کامیون‌ها دارای طراحی‌های مختلف هستند و هریک به‌جز امکان بازشدن در عقب و تخلیه وسایل از آن نقطه خودرو، راه و مسیری برای بازکردن در از بخش‌های دیگر هم در نظر می‌گیرند. 

گاهی تخلیه بار از بخش کناری و پهلوی کامیون، فرایند اسباب‌کشی را بسیار ساده‌تر می‌کند. بسیاری از کامیون‌های باری که برای جابه‌جایی کالاها استفاده می‌شوند هم چنین ساختاری دارند. 

۳. مسیر فعالیت 

کامیون‌ها می‌توانند در مسیرهای مختلفی فعالیت کنند. بعضی از آنها فقط در شهر و جاده‌های کمربندی پیرامون شهرها در تردد هستند و برخی برای جابه‌جایی‌های بین‌شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

۴. نوع چرخ 

چرخ وسایل نقلیه بزرگی مانند کامیون هم انواع گوناگونی دارد. بنا به اینکه هر وسیله چه کاربردی دارد و در چه مسیرها و مسافت‌هایی مشغول به تردد است، ویژگی‌های مختلفی هم از آن انتظار می‌رود. نوع چرخ کامیون‌ها به دسته‌بندی‌هایی مانند لاستیکی و زنجیری تقسیم می‌شود. 

۵. ظرفیت 

ظرفیت کامیون‌ها هم یکی دیگر از عوامل مهم در تقسیم‌بندی آنها است. براساس گنجایشی که هر وسیله نقلیه دارد از نقطه‌نظر ظرفیت حجمی (براساس مترمکعب)، ظرفیت وزنی (براساس واحد تُن) و موارد مشابه هم گروه‌بندی‌های برای انواع کامیون در نظر گرفته می‌شود. 

کامیون مناسب برای حمل بارتان را می‌شناسید؟ 

برای درخواست کامیون باربری برای اسباب کشی یا جابه‌جایی محموله‌های مختلف باید با انواع کامیون آشنا باشید تا با انتخابی مناسب، فرایند اثاث کشی را مدیریت کنید. انواع کامیون‌ها شامل موارد زیر است: 

  • کامیونت؛ 
  • ون باربری؛ 
  • تریلر کفی؛ 
  • تریلی اتاق‌دار؛ 
  • کامیون تیغه‌دار. 

۱. کامیونت 

کامیونت واژه‌ای فرانسوی است و به معنای کامیون کوچک. این وسایل نقلیه ظرفیت زیادی در مقابل کامیون‌های بسیار بزرگ ندارند و برای حمل بارهای کم‌حجم استفاده می‌شوند. کامیون‌های کوچک یا خاورها گزینه مناسبی برای اسباب‌کشی هستند. ظرفیت آنها به ۳ تا ۶ تُن هم می‌رسد. کامیونت‌ها برای اثاث‌کشی درون‌شهری و برون‌شهری گزینه‌های مناسبی هستند. 

۲. ون باربری 

ون باربری

 

ون‌های مخصوص باربری گنجایش زیادی ندارند و به‌زحمت در دسته‌بندی کامیون‌ها خود را جای می‌دهند. در واقع، این وسایل نقلیه مجهز به اتاق بار کوچکی هستند که برای جابه‌جایی وسایل محدود و کم‌تعداد قابل‌استفاده است. شاید بهتر باشد که برای اسباب‌کشی به‌سراغ گزینه‌های دیگر بروید چون ظرفیت و اتاقک این ون‌ها آن‌چنان زیاد نیست. 

۳. تریلر کفی 

تریلرهای کفی در قسمت بار دیواره ندارند. از این‌ها بیشتر برای حمل خودروهای دیگر استفاده می‌شود. این نوع از کامیون‌ها بدنه هم ندارند و در واقع با اتاقکی روبه‌رو نیستند و بار روی کفی بخش پشت وسیله جای‌گذاری می‌شود. برای حمل وسایل بزرگ از این تریلرها استفاده می‌شود و گزینه آنچنان مناسبی برای اسباب‌کشی معمولی نیستند. 

۴. تریلی اتاق‌دار 

تریلی اتاق‌دار

 

تریلی یا کامیون‌های اتاق‌دار بزرگ هستند و برای جابه‌جایی وسایل زیاد و بزرگ استفاده می‌شوند. ارتفاع اتاقک این کامیون‌ها از کف اتاق، دست‌کم به ۱٫۵ متر می‌رسد. این تریلی‌ها گزینه خوبی برای اسباب‌کشی‌اند. وجود چادر و سقف روی بخش بار وسیله باعث حفاظت از وسایل و اسباب می‌شود. با بسته بندی لوازم منزل و انتخاب این کامیون‌ها برای جابه‌جایی، فرایند اسباب‌کشی امن و راحت پیش خواهد رفت. 

۵. کامیون تیغه‌دار 

کامیون‌های تیغه‌دار دارای بخش بار نیستند. کانتینرهایی به بخش بارشان اضافه می‌شود و امکان حمل‌ونقل وسایل و اسباب مختلف را پیدا می‌کنند. این نوع از کامیون‌ها می‌توانند بنا به نیاز به فضایی که برای حمل‌ونقل لازم است، کانتینرهایی با ظرفیت‌های مختلف روی خود نصب کنند. چنین انتخابی برای اسباب‌کشی‌های معمولی زیاد رایج نیست.

کدخبر: 856711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟