فاصله کم قیمتی میان تیبا صندوقدار و ساینا

به گزارش رکنا ، فاصله کم قیمتی میان تیبا صندوقدار و ساینا بسیاری را بر سردوراهی قرار می‌دهد که میان این دو محصول کدام یک را انتخاب کنند.

تیبا صندوقدار در ابتدا به عنوان جایگزین پراید طراحی و تولید شد اما اختلاف قیمتی این دو خودرو موجب شد تا نتواند جایگزین پراید شود و به این طریق تیبا صندوقدار طرفداران خاص خود را در بازار پیدا کرد.

پس از ورود تیبا صندوقدار به بازار، سایپا خودروی جدید دیگری به رنج قیمتی نزدیک به تیبا صندوقدار وارد بازار کرد؛ ساینا خودرو جدید سایپا نام گرفت تا به این طریق سایپا بتوانند سبد خودرویی خود با رنج قیمتی نزدیک به هم را گسترده تر کند. از سوی دیگر هر چند این دو خودرو قرار بود خودروی ارزان قیمت باشد اما آخرین قیمت رسمی برای این دو خودرو پیش از شروع تعطیلات دو هفته‌ای بیش از ۱۲۰ میلیون تومان قیمت بخورد.

مقایسه تیباصندوقدار و ساینا

شرکت سایپا برای طراحی تیبا از طراحان ایتالیایی و آلمانی استفاده کرد. پس از موفقیت این خودرو، سایپا تصمیم گرفت محصولی اسپرت تر تولید کند، این خودرو در واقع فیس لیفتی از تیبا است که در بخش‌های مختلفی بهبود پیدا کرده. ساینا در سال ۹۵ و در دو تیپ EX و SX وارد بازار شد، اما چندان در جلب مخاطب موفق نبود این در حالی است که هر دو خودرو از لحاظ فنی در یک سطح قرار‎ دارند.

با این حال از لحاظ ظاهری می‌توان گفت نقطه قوت ساینا به چهره تهاجمی و به‌روز شده آن باز می‌گردد. این خودرو در از یک سپر بلند و کشیده در جلو بهره می‌برد که دریچه بزرگ ورودی هوا به موتور را در خود جای داده که باعث شده است، این خودرو تهاجمی تر به چشم بیاید. حال آنکه در تیبا از خطوط تیز خبری نیست و این امر موجب شده تا این خودرو چهره ظریف تری داشته باشد.

در بخش فنی، تیبا و ساینا با هم تفاوتی ندارند و شرکت سایپا در این خصوص سعی کرده از مشخصات فنی تیبا در ساینا نیز استفاده کند. در هر دو خوردوی ساینا و تیبا از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری استفاده شده است. در ابتدا این پیشرانه برای تیبا ۸۰ اسب بخار قدرت را ایجاد می‌کرد، اما با انجام برخی از تغییرات این توان به ۸۷ اسب بخار افزایش یافت. این پیشرانه برای ساینا نیز استفاده شده است.

برای هر دو خودرو از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده شده، اما در ساینا این گیربکس تقویت شده است و دقت تعویض دنده یا همان ضریب تعویض نیز تغییر یافته و باعث عملکرد بهتر آن شده است.

شاید بتوان گفت نقطه قوت دیگر ساینا به ایمنی این خودرو باز می‌گردد، هرچند در دو خودرو از ترمز ABS استفاده شده است، ولی ساینا علاوه‌ بر آن مجهز به سیستم EBD نیز است که این امر موجب شده تا ضریب ایمنی در این خودرو بالاتر از تیبا باشد. در خصوص مصرف سوخت نیز میزان مصرف سوخت هر ۲ خودرو تقریبا یکسان است و درحالت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کنند که می‌توان این را نقطه قوت این دو خودرو دانست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 632548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟