قیمت سدان محصول جدید ایران خودرو

به گزارش رکنا، در مراسمی که برپا شد قطعه‌سازان مختلف نیز حضور داشتند و آنها با ایران خودرو پیمان بستند که برای ساخت و تولید ۱۰۰۰ دستگاه از این خودرو تا پایان سال همکاری لازم را انجام دهند. آنطور که اعلام شده قرار است پیش‌فروش این خودرو نیز به زودی انجام شود اما هنوز قیمت این خودرو مشخص نیست. برای بررسی بیشتر وضعیت قیمت این خودرو و همچنین شرایط ساخت و تولید آن گفت‌وگویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

کاکایی ابتدا اظهار کرد: قیمت سدان جدید ایران خودرو بالای ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود البته نمونه اتوماتیک آن نیز در راه است. با توجه به این که نسخه اتوماتیک از پیشرانه قوی‌تری بهره می‌برد به نظر می‌رسد قیمت آن بالای ۲۵۰ میلیون تومان باشد.البته این قیمت‌ها بر اساس نرخ دلار ۱۶ هزار تومان است و درحال‌حاضر مقداری قیمت دلار افزایش داشته است. پیش‌بینی این است که اگر قیمت‌گذاری صحیح انجام شود تعداد افرادی که خواهان خودرو هستند مشخص خواهد بود و دیگر نرخ حاشیه بازار به وجود نمی‌آید.

کار زیادی روی k۱۳۲ انجام شد

وی ادامه داد: مطمئنا هر قیمتی برای این خودرو گذاشته شود مردم از آن استقبال خواهند کرد زیرا با یک خودروی به روز و شیک مواجه هستیم. پلتفرم وقتی طراحی می‌شود یک چیز کاملا از صفر نیست و قرار بود خودروی ۳۰۱ تولید شود که امکان آن فراهم نشد. مسئولان نیز به این دلیل اظهار کردند که این خودرو ارتباطی با پژو ۳۰۱ ندارد چرا که کار بسیار زیادی روی آن انجام شد. تمام دنیا پلتفرم‌ها را از جایی بر می‌دارند.

کاکایی در ادامه گفت: همه قطعات پیشرفت می‌کند و کمتر پلتفرمی داریم که از صفر طراحی شده باشد. به لحاظ قانونی در قراردادهایی که با پژو داشتند ایران خودرو مجوزهای لازم را دارد. کلمه خودروی کاملا ایرانی نمی‌تواند مفهوم پیدا کند. روی تمام فناوری‌های این خودرو کار شده و قطعه‌سازان تغییراتی روی آن اعمال کردند. این نکته را باید گفت هیچ وقت نقشه قطعات پژو ۳۰۱ به ایران داده نشد.

وی در پایان اشاره کرد: عملا هیچ خارجی در زمینه ساخت خودروی k۱۳۲ به ایران خودرو کمک نکرد. طراحی کاملا توسط ایرانیان انجام شده است اما قطعه‌سازان قاعدتا از خارجی‌ها کمک می‌گیرند. ما توان طراحی خودرو را داریم اما خودرو یک مفهوم پیچیده و شامل بخش قطعه‌سازی هم هست. در کل فرآیند و حتی طراحی قالب‌ها نیز توسط ایرانیان انجام شده است.

امکانات و پیشرانه

طبق اطلاعاتی که منتشر شده این خودرو ابتدا با پیشرانه EC۵ و گیربکس ۵ سرعت دستی ارتقا یافته عرضه می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن.متر را دارد. البته قرار است این خودرو در آینده با پیشرانه توربو EF۷ و گیربکس اتوماتیک نیز به بازار عرضه شود.

نکته جالب دیگر این است که در خلال مراسم، مدیرعامل ایران خودرو پروژه K۱۳۲‌ را قدرتمندتر از سایر هم رده‌ها به خصوص محصول جدید سایپا یعنی شاهین دانست.

در رابطه با امکانات رفاهی قاعدتا با توجه به این که پروژه K۱۳۲ گل سر سبد محصولات ایران خودرو است بنابراین قاعدتا باید بیشترین امکانات را داشته باشد. از جمله امکانات رفاهی که تاکنون در مورد این خودرو به بیرون درز پیدا کرده و گفته شده می‌توان به سیستم کنترل پایداری، اسپید لیمیتر، کروزکنترل، فرمان برقی، صفحه نمایش لمسی، سنسور پارک و دوربین دید عقب، دی‌لایت، سنسور نور و باران، سانرو و صندلی‌های چرمی اشاره کرد.

البته احتمال دارد این آپشن‌ها در هنگام فروش تغییر کند یا این خودرو در نسخه‌هایی با آپشن‌های مختلف به فروش برسد بنابراین باید تا زمان پیش‌فروش منتظر ماند. به نظر می‌رسد که پیش‌فروش این خودرو طی روزهای آتی انجام شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 582267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟