هزینه تعمیرات خودروهای گازسوز + جدول قیمت

به گزارش رکنا، بعد از سهمیه‌بندی بنزین تب خرید خودروهای گازسوز بیش از پیش شد ضمن این که بسیاری از افراد به فکر تبدیل خودروی تک‌سوز خود به نوع دوگانه‌سوز شدند.

خودروهای گازسوز هرچند که می‌توانند مقرون به صرفه باشند اما در مقابل برای تعمیرات آن نیز باید هزینه شود. با وجود این که مدتی است از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد اما همچنان افراد زیادی به دنبال خرید این نوع خودرو یا تبدیل به مدل دوگانه‌سوز هستند. با تمام این تفاسیر بد نیست بدانید که تبدیل یک خودرو به نوع گازسوز تاثیراتی نیز در وضعیت توان خودرو خواهد داشت.

در این رابطه چندی پیش مصاحبه‌ای توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با رییس هیات مدیره انجمن صنفیCNG کشور صورت گرفت. محسن جوهری درباره کاهش عمر پیشرانه پس از تبدیل به نوع دوگانه‌سوز گفت: اگر پیشرانه خودرو پایه گازسوز باشد زمانی که از CNG استفاده می‌شود هیچ‌گونه مشکلی به وجود نمی‌آید و حداقل افت راندمان را خواهیم داشت زیرا پیشرانه بر اساس سوخت گاز طراحی شده است. اما زمانی که پیشرانه خودروی بنزینی که محفظه احتراق آن بر اساس همین سوخت طراحی شده را به گازسوز تبدیل می‌کنیم در این حالت مقداری افت راندمان و استهلاک داریم.

به طور کلی سوخت CNG در تمامی حالت‌ها باعث کاهش راندمان خودرو و صدمه به پیشرانه نمی‌شود. اما اگر از CNG‌ در خودروهای بنزینی استفاده شود عمر پیشرانه کاهش پیدا می‌کند. علت اصلی نیز این است که روانکاری لازم در ورودی و خروجی سوپاپ‌ها و سیلندر انجام نمی‌شود و همین عامل به خردگی می‌انجامد. اما زمانی که از بنزین استفاده می‌شود، این سوخت به صورت یک روانکار عمل می‌کند. این نکته را نیز باید گفت که به طور کلی در خودروهای بنزینی هنگامی که از سوخت CNG مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد افت توان به وجود می‌آید.

به همین دلیل است که برخی افراد در خرید خودروی گازسوز دچار تردید می‌شوند. افت توان یکی از این مسائل است و مسئله دیگر بحث خدمات فنی و نگهداری از این خودروهاست. اتحادیه سوخت‌های جایگزین نرخ‌نامه‌ای در همین رابطه برای خدمات فنی خودروهای گازسوز اعلام کرده است که در ادامه این گزارش قرار داده شده است.

گاز سوز

گاز سوز

گاز سوز

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 545289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟