احمد توکلی: مدیران ایران خودرو و سایپا باج می‌دهند تا بمانند

طبق اذعان بسیاری از کارشناسان حضور مدیران کارآمد و سالم در صنعت خودرو یکی از شروط لازم برای کارایی و بهره وری است. چرا که این مدیران نه تنها زمینه رشد صنعت را فراهم می آورند بلکه با تدبیر هوشمندانه می توانند تهدیدهای بیرونی را حداقل نمایند. رشد زیان خالص، کارمندان و زیان انباشته شرکت های خودروسازی در دوران قبل و بعد تحریم به هیچ عنوان موید حضور مدیران کارآمد در این صنعت نیست.

دکتر احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا مشکل صنعت خودرو با روی کارآمدن مدیران کارآمد حل خواهد شد یا نه، گفت: صنعت خودرو کشور ایراد ساختاری دارد چرا که برخی خودروسازی را محل روزی خود می دانند.

وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان درخواست های استخدامی در صنعت خودرو دارند، گفت: این افراد برای باقی ماندن در قدرت تابع خواست نمایندگان می شوند.

توکلی با اشاره به اینکه افرادی که ایران خودرو و سایپا را اداره می کنند افراد تازه به دوران رسیده نیستند، گفت: روش این افراد این است که باج می دهند تا بمانند.

وی افزود: این افراد باج را به نمایندگان مجلس فرصت طلب، رانت خوار و زیاده خواهد می دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: گاهی برخی از نمایندگان یک لیستی از افراد برای استخدام در شرکت های خودروسازی می دهند و این افراد اطاعت می کنند.

وی با بیان اینکه به این شرایط"تجارت نفوذ" گفته می شود، تصریح کرد: راه حل از بین بردن این وضعیت، مبارزه با فساد در توزیع قدرت و توزیع ثروت است.

برخی از شاخص های مالی در دوران قبل و بعد تحریم ها نشان می دهد که ناکارآمدی و سوء مدیریت در شرکت های خودروسازی یکی از چالش های اساسی است که باید برای آن چاره ای اندیشید.

گفتنی است از زمان آغاز دولت دکتر روحانی علی رغم تغییر مکرر مدیرعامل سایپا ولی تاکنون مدیرعامل ایران خودرو تغییر نکرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492220 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟