به گزارش گروه قضایی رکنا، تجربیات قضایی در زمینه روابط اجتماعی و تعلیم و تربیت، طبق آموزه های دینی و آیات متعدد قرآن مجید و عبارت اعتدال به معنای حفظ حریم ما در کنار حفظ حرمت اشخاص و افرادی که به نوعی در ارتباط با آنها هستیم تاکید شده است. مثل بستگان، همسایگان، همکاران و حتی اعضای خانواده خودمان همان اصل حاکم است در حالیکه افراد دارای شخصیت های متغیری هستند تا جایی که ممکن است از ملائک هم بالاتر بروند و یا برعکس از حیوان هم پست تر بشوند.

برای نمونه به دو مورد عینی و موجود در همین زمان خودمان اشاره می کنیم. در پرونده ای یک مهندس جوان شکایت کرده بود که کارگر به فرزند پسر خردسالش به کرات تعرض کرده است و از طرفی آن مهندس می گفت من در کمک کردن به این کارگر نهایت تلاشم را می کردم و حتی در خوراک روزانه او توجه خاصی داشتم و برای مثال تنها برای صبحانه اش عسل و مغز گردو به او می دادم تا تقویت بشود در حالیکه خدمات مرا با کار شنیعش و بلایی که سر فرزند خردسالم درآورد پاسخ داد.

خب باید به آن مهندس جوان گفت آیا درست بود که به او اعتماد کنی، آن هم در شرایطی کنونی موجود که خصوصا در فضای مجازی خیلی چیزها برای همه افراد قابل دسترسی و تحریک کننده است. آیا مجبور بودی پسر خردسالت را با او تنها بگذاری. این بی توجهی به همان اصل آموزه دینی است که گفته شد. نمونه هایی از این قبیل وجود دارد که مردی دختر نوجوان خودش را نزد برادر مجردش می برده است تا نگهداری کند یا اینکه فرزندش را در اختیار همسایه اش قرار داده است. اینها به کنار، من یک موردی دیگری را شاهد بودم که یک صاحب کاری روی پله ها افتاده و بیهوش شده و قطع نخاع گردیده بود. در بیمارستان به ملاقاتش می رفتم. می گفت صبح که به هوش آمدم فریاد زدم و سگم متوجه شد و رفت کارگرهای مرا از منزل با ایجاد سر و صدا تا محل افتادنم آورد و من نجات پیدا کردم. ایشان می گفت من سال قبل دیدم این سگ گرسنه است و یک تکه نان به او دادم. حال این را مقایسه کنید با آن کارگری که به فرزند آن مهندس با آن همه خدمتی که کرده بود. اینجا معنای آیه قرآنی"هم بل اضلّ" را می فهمید. لذا مردم بهتر است به تعالیم دینی از همه جنبه آن توجه کنند و اعتماد بی جا به هیچ کسی نداشته باشند.

رضا ملکی، قاضی باسابقه دادگاه کیفری یک استان تهران

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وقتی ساعت 4 صبح می خواهم به خانه برگردم یک پورشه مرا اذیت می کند!

16 ساله بودم که رفتار زن همسایه خواهرم مرا وسوسه کرد و ..! + عکس

با شهره قرار گذاشتم ولی عمویش آمد و مرا به خانه متروکه برد و ..!

به زنم شک کرده بودم و رفتارش را زیر نظر داشتم تا اینکه ...!

اخراج 3 پرستار زن عربستانی به خاطر یک عکس شوم + عکس

با کیوان عاشقانه زندگی می کردم تا اینکه پای پسر عمه شرورش به خانه ما باز شد و ..!

در انتظار مردان دریا / گفت‌وگو با خانواده مفقودان نفتکش در دلتای یانگ تسه + عکس

جزییات مرگ سینا قنبری در دستشویی قرنطینه زندان اوین!

با فتانه در آموزشگاه زبان آشنا شدم ولی سرنوشت تلخی برایم پیش آمد

مرگ دردناک داماد موتورسوار 3 روز پس از ازدواج / کامیون زود پیچید و ..! + فیلم و عکس

عکاس نابینایی که عکس های شگفت انگیز می گیرد! +فیلم و تصاویر

خرابکاری پسر مهمان برنامه زنده تلویزیون جلوی دوربین + فیلم

مهمانی شبانه خانم رییس برای 36 دختر و پسر مست در بیرجند

سارای 20 ساله شوهر می خواست، 3 برادر این پسر را به زور داماد کردند!+ فیلم اشک های داماد

فوری / قتل 3 شاهزاده عرب در جنوب پایتخت

دستمزد جنجالی و نجومی بازیگر سریال شهرزاد لو رفت

کدخبر: 345389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟