«تاریخ سبزوار»، ارزشمند؛ اما گمنام...

به گزارش رکنای خراسان، کتاب « تاریخ سبزوار»، نوشته استاد سیدعلینقی امین ( مدرس معقول و منقول در مدرسه سپهسالار قدیم و امام جماعت مسجد جامع خاتم الانبیای تهرانپارس)، است که چاپ عکسی شده است. این کتاب، مهم ترین اثری است که پس از تاریخ بیهق تالیف ابوالحسن بیهقی در طول هفتصد سال گذشته راجع به بیهق، سبزوار، جوین و اسفراین نوشته شده است.

گفتنی است که  پروفسور سیدحسن امین فیلسوف و حقوقدان بین المللی و نیز آیت الله العظمی امین معروف  به آمین خراسانی مرجع عالیقدر شیعه فرزندان مولف تاریخ سبزوارند. همچنین  بانو  فاطمه عربشاهی، نخستین بانوی شاعره سبزوار، همسر آن مرحوم است. جای دریغ است که این کتاب جامع و در خور توجه، تا این زمان، گمنام و مهجور مانده است.

این کتاب ارزشمند، تاریخ سبزوار را از اواسط دوره ساسانی تا دهه چهل هجری خورشیدی  با ادبیاتی فاخر به صورت مستند و آکادمیک ارائه می دهد.

این کتاب ارزشمند با چنین پهنه تاریخی گسترده ای که به صورت دستنویس به کوشش پسر مولف(پرفسور امین) گردآوری شده است که دستونیس بودن این کتاب، ارزش تاریخی ان و صحت نوشته ها را ارزشمند تر می کند.

خاندان امین، خاندان فاخر و اهل علم سبزواری هستند که در حوزه های علوم دینی و علوم انسانی، در حد اعلی به جامعه ایرانی خدمت کرده اند، به طوری که نه تنها در ایران، بلکه در حوزه بین المللی شناخته شده هستند، اما جای تعجب و دریغ دارد که حتی یک خیابان در سبزوار(زادگاه ایشان) به نام حتی یکی از اعضای این خانواده بزرگ، نیست.

 

کدخبر: 959053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟