پیامک کد دانش‌آموزی ترفند جدید کلاهبرداری

سرهنگ جواد جهانشیری در این زمینه بیان کرد: اگر بخواهیم به اصل ماجرا اشاره کنیم باید بگوییم بی‌توجهی برخی شهروندان در وقوع کلاهبرداری های فضای مجازی یک عامل اصلی است. در این ماجرا افراد کلاهبردار یک شماره تماس را به صورت تصادفی انتخاب و اقدام به نصب نرم‌افزارهایی مانند «همراه من» و... روی گوشی خود می‌کنند.

به گزارش رکنا، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: باتوجه به اینکه نرم‌افزار در گوشی و با خط دیگری نصب می‌شود، پیامک احراز هویت و یا همان رمز ورود به برنامه برای مالک اصلی ارسال می‌شود، همزمان با این اقدام کلاهبرداران به سرعت با شماره تلفن همراهی که به صورت تصادفی برای آن، نرم‌افزارهای خرید شارژ و... نصب کرده‌اند تماس گرفته و مدعی می‌شود: هنگام نصب نرم‌افزار دانش‌آموزی به اشتباه شماره شما که ارقامش نزدیک به خط دیگرم است را ثبت کرده‌ام و کد من برای شما آمده، لطفاً کد دانش‌آموزی را به همین شماره پیامک کنید.

متأسفانه گزارش‌های متعدد واصله به پلیس فتا استان نشان می‌دهد افراد زیادی بدون بررسی سرشماره‌ای که از آن برایشان پیامک آمده اقدام به ارسال کد برای فرد کلاهبرداری می‌کنند.

وی بیان کرد: با این کار افراد حیله‌گر تا زمانی که مالباخته بفهمد چه اشتباهی کرده، از حساب کاربری او اقدام به خرید شارژ برای دیگر خطوط بی‌هویت و... می‌کنند.

باتوجه به اینکه این افراد خریدهای شارژ ۵۰هزار تومانی و نظیر آن از خطوط انجام می‌دهند، بیشتر شهروندان برای پیگیری قضایی اقدام نمی‌کنند و با خود این تصور را دارند که هزینه پیگیری‌ها بیشتر از مبلغ شارژ کلاهبرداری شده است. در حالی که این شیوه کلاهبرداری در روز می‌تواند افراد زیادی را گرفتار کرده باشد.

از سوی دیگر این افراد که سیم‌کارت‌های بی‌هویت و... را در اختیار دارند در ادامه سراغ دیگر اقدام‌های مجرمانه مانند کلاهبرداری‌های تلفنی «شما برنده شده‌اید» و... می‌روند. پس در این‌گونه موارد پیشگیری بهتر از درمان است و شهروندان نباید به سرعت به هر خواسته‌ای پاسخ مثبت دهند و در صورت نیاز از کارشناسان پلیس فتا مشورت بگیرند.

کدخبر: 751184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟