با معایب رانا آشنا شوید

به گزارش رکنا، از زمان تولید آریا شاهین توسط شرکت جیپ ایران یا پارس‌خودرو کنونی، خودروسازان کشور همواره از این الگو برای خلق محصولات جدید خود بهره گرفته‌اند. در حقیقت خودروهای ملی ایرانی، نمونه‌های ارتقاءیافته و اصلاح‌شده محصولات قدیمی خارجی هستند که آن‌ها را پس از ایجاد تغییرات محدودی به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

رانا نیز یکی از همین خودروهای ایرانیزه است که با الگوبرداری از پژو 206 ساخته شده‌است. در ابتدا رانا به‌ عنوان پیکان جدید در ایران‌ خودرو شناخته می‌شد و قرار بود جایگزینی مقرون‌به‌صرفه برای پیکان ایران‌ خودرو باشد! با این وجود به دلیل جابجایی‌های مکرر در مدیریت عالی ایران‌ خودرو، هدف پروژه رانا تغییر یافت و این محصول جایگزین نسخه کم‌آپشن پژو 206 صندوقدار شد. تولید رانا در ایران خودرو در سال 1392 آغاز شد و با اعمال تغییرات اندکی تا به امروز نیز ادامه دارد.

رانا نیز همانند هر خودروی تولید داخل دیگری، نقایص خود را دارد. معایب رانا هنگامی‎که متوجه می‌شوید این خودرو نمونه ارزان‌سازی شده پژو 206 صندوقدار است، بیشتر دیده می‌شود و حتی می‌تواند موجب بروز احساسات منفی در خریدار شود. در این مطلب به بررسی معایب رانا می‌پردازیم و کاستی‌های این خودرو ملی را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

کابینی کوچک با فضای محدود

با معایب رانا آشنا شوید

رانا یک سدان جمع‌وجور شهری است و از چنین خودروهایی نباید کابینی دلباز و صندوق عقبی جادار را انتظار داشت؛ چراکه در این سگمنت، طراحان با پلتفرم‌هایی کوچک مواجه هستند و محدودیت‌های زیادی برای ساخت خودرو دارند.

به‌طورمعمول مهندسان هنگام ساخت سدان‌های کامپکت سعی می‌کنند تا اعتدال را رعایت کرده و سهم مناسبی از فضا را به کابین و مقداری را هم به صندوق اختصاص دهند. با این حال مهندسان و طراحان ایران خودرو در انجام این ایده موفق نبوده‌ و خودرویی به‌شدت تنگ و دلگیر طراحی کرده‌اند.

با وجود آن‌که رانا چند سال پس از پژو 206 صندوقدار به بازار عرضه شد، همچنان ایرادات این سدان فرانسوی در نسخه ایرانیزه قابل‌مشاهده بوده و ایران خودرو برای اصلاح آن‌ها هیچ تلاشی نکرده‌است. سرنشینان عقب خودرو فضای بسیار اندکی را برای نشستن در اختیار

دارند و در سفرهای طولانی‌مدت چندان راحت نخواهند بود. فضای صندوق‌عقب نیز در مقایسه با پژو 206 صندوقدار به میزان 50 لیتر کاهش یافته است؛ در شرایطی که هر دو خودرو از پلتفرم و طراحی نسبتا یکسانی برخوردار هستند، معلوم نیست این فضای ناپدیدشده صرف چه‌کاری شده‌است!.

طراحی داخلی دلگیر و افسرده

با معایب رانا آشنا شوید

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، رانا نمونه ارزان‌سازی شده از پژو 206 صندوقدار است. به‌همین دلیل مهندسان ایران خودرو تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا هزینه ساخت رانا از پژو 206 صندوقدار کمتر باشد. نخستین برخورد شما با این ایده اقتصادی در کابین رقم خواهد خورد. کابینی بسیار خشک و کم‌کیفیت که قطعات آن به‌شدت شکننده هستند و در مدت‌زمان کوتاهی به سروصدا خواهند افتاد.

کابین ساده و کسل‌کننده یکی از نخستین معایب رانا است که در برخورد اول مشتری با این خودرو، به‌خوبی احساس خواهد شد. سرتاسر کابین از پلاستیک خشک پوشیده شده و استفاده از تریم تمام مشکی برای طراحی کابین،‌ ظاهر داشبورد را به‌شدت کسل‌کننده کرده است. به‌همین دلیل مالکان رانا سعی می‌کنند تا با استفاده از روکش‌ها و برچسب‌های مختلف، کابین ساده رانا را از چنین وضعیتی خارج کنند.

خریدوفروش کم رونق در بازار کارکرده

یکی از نخستین سوالات مصرف‌کنندگان ایرانی هنگام برخورد با رانا این است که چرا باید نمونه ارزان‌سازی شده پژو 206 صندوقدار را با چند میلیون تومان اختلاف قیمت خریده و همان پول را صرف مجهزسازی این خودرو کنند؟

این سوال مهم زمینه‌ساز یکی دیگر از معایب رانا شده‌است و نتیجه‌ آن نیز چیزی جز فروش نزولی رانا طی سال‌های اخیر و بازار کم‌رونق این خودرو نبوده است. رانا در ابتدای ورود به بازار، کاملا زیر سایه نسخه اصلی خود یعنی پژو 206 صندوقدار قرار داشت و کمتر کسی مایل به خرید آن بود؛ به‌همین دلیل فروشندگان ناچار بودند رانای خود را با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی آن به فروش برسانند یا این‎که مدت‌زمان قابل‌توجهی را به انتظار سپری کنند تا خودروی آن‌ها فروخته شود.

اختلاف قیمت رانا و پژو 206 صندوق‎دار پس از نوسانات شدید بازار، افزایش یافت و فاصله زیاد میان قیمت این دو برادر، شرایط رانا را در بازار کشور تغییر داد. اکنون رانا در بازه قیمتی خود با پژو 206 تیپ 2 و سمند LX در بازار رقابت می‌کند و شدیدا از ناحیه این دو خودرو تحت‌فشار است. مصرف‌کنندگانی که به دنبال خرید یک سدان خانوادگی هستند، سمند را انتخاب می‌کنند و پژو 206 تیپ 2 نیز خودروی محبوب جوانان محسوب می‌شود؛ در چنین شرایطی کمتر کسی به رانا توجه می‌کند.

ایرادات مونتاژی گوناگون

با معایب رانا آشنا شوید

تولید رانا از سال‌های ابتدایی دهه نود آغاز شد. در آن سال‌ها ایران خودرو پس از تحمل دو سال فشار سخت تحریم، برای تهیه قالب‌ها و قطعات محصولات پژو از طریق بازارهای غیررسمی نظیر چین و هند اقدام کرد؛ به‌همین دلیل محصولات ایران خودرو دچار افت شدید کیفیت شدند و میزان ایرادهای مونتاژی آن‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرد. دراین‌بین رانا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ایرادات مونتاژی گوناگون یکی از معایب رانا نیز به‌شمار می‌رود.

رانا قوای فنی مشابهی با پژو 206 صندوقدار و پژو 206 تیپ 5 دارد. هر سه خودرو از یک نوع موتور و گیربکس بهره می‌برند و سیستم الکتریکی یکسانی هم دارند؛ بنابراین ایرادهای فنی و مشکلات مونتاژی هر سه خودرو یکسان است. ضعف در سیستم سنسور اکسیژن، مشکلات برقی متعدد و عدم آب‌بندی چراغ‌های جلو از مشکلات مرسوم رانا هستند که قطعا برطرف کردن آن‌ها برعهده مالک خواهد بود.

سواری خشک

با معایب رانا آشنا شوید

با وجود آن‌که ایران خودرو در طراحی پژو 206 صندوق‎دار و رانا سیستم تعلیق این خودرو را موردبازنگری قرار داد، بازهم سرنشینان کوبش‌های کابین را به‌شدت حس می‌کنند؛ همچنین مشاهده اجزای سیستم تعلیق در قسمت عقب رانا و پژو 206 احساس نامطلوبی را به بیننده القا می‌کند. این مورد نیز یکی از معایب رانا است که در مورد پژو 206 صندوقدار نیز صدق می‌کند و برای رفع آن به‌جز استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر، تقریبا راهکار دیگری وجود ندارد.

نتیجه‌گیری بررسی معایب رانا

در حال‌حاضر به‌واسطه اعمال مجدد تحریم‌ها و افزایش قیمت ناگهانی بسیاری از محصولات پرفروش ایران خودرو، شرایط بازار خودرو به‌گونه‌ای است که می‌توان رانا و سمند LX را جز سدان‌های پرفروش ملی ایران خودرو دانست. این محصول ملی با توجه به اختلاف قیمت زیادی که امروزه با پژو 206 صندوقدار دارد، فرصت حضور مجدد و موفق در بازار را یافته‌ است. از سوی دیگر عمده رقبای محصولات وطنی(که خودروهای چینی بودند) نیز از تولید خارج‌شده یا به‌شدت گران شده‌اند.

به‌همین دلیل در چنین شرایطی خودروهای تولید داخل و به‌خصوص محصولات ملی، این شانس را دارند که سهم بیشتری از بازار انحصاری ایران را به خود اختصاص دهند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود رانا در آینده‌ای نزدیک جایگاه خود را در بازار تقویت کند و به‌خصوص با عرضه نسخه مجهزتر «رانا پلاس»، مصرف‌کنندگان بیشتری به خرید این خودرو متمایل شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 578473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟