بررسی احساسات مادران و پدران پس از تولد فرزند

به گزارش رکنا ، احساسات زیادی که در چند هفته‌ نخست بعد از زایمان به مادر روی می‌آورد، شگفت‌انگیز است. راهکارهای زیر به شما می‌آموزد که چه‌سان با فراز و فرودها دمساز گردید.

برای بسیاری از زنان، در خانه کنار نوزادی به‌سر بردن همچون تند سوار شدن به قطار هوایی در شهر بازی است. روزی که کودک شما در آغوش‌تان چرت می‌زند،‌شادان و برعکس روز دیگر گریانید. نه تنها درمی‌یابید که نمی‌توانید ناهاری را اتفاقاً بیرون از خانه با دوستان صرف کنید، بلکه بیم از آن دارید که مبادا او دچار اسهال شدیدی شده باشد. ناراحت نشوید.

دگرگونی های خلقی طبیعی در زنان باردار

یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان می‌گوید: «این قبیل دگرگونی‌های خلقی کاملاً طبیعی است. پس از زایمان، تغییرات چشمگیری در میزان هورمون زنان پدید می‌آید که شدیداً در خلق و خوی آنان اثر می‌نهند.»

این پزشک می‌افزاید: «عده زیادی از زنان آمادگی ندارند که با انبوهی از هیجانات روبرو گردند. آنان در این اندیشه‌اند که همواره کلاً به‌خاطر نوزادشان هیجان‌زده شده و اگر در هر حال با احساسات منفی و یا تردیدآمیز روبرو گردند، احتمالاً حس گناه و تقصیر سراپایشان را فرامی‌گیرد.»

در زیر به احساسات و هیجانات شایع در بین مادران جدید نظر می‌افکنیم و رهنمودهایی در باره بهترین شیوه‌های رویارویی با آنها را یادآور می‌شویم.

اضطراب مادران در نخستین تجربه بستن کودک به خودرو

هر قدر که ممکن است راجع به عمل جسمانی وضع حمل عصبی شده باشید، قابل مقایسه با اضطرابی نیست که بسیاری از زنان نخستین بار موقع بستن کودک خود به خودروشان و عزیمت به منزل به دل دارند. آن احساسات ناشی از دلواپسی و ناامنی اغلب در طول چند هفته اول ادامه می‌یابد. این مسئله تاحدی ناشی از نیازهای جسمی مادری، شیردهی، تعویض کهنه بچه و کم‌خوابی است. بنابراین، پیشنهادهای یاری را که با شما در میان گذاشته می‌شود، بپذیرید و فعالانه در پی جلب کمک باشید. دوستان و افراد خانواده ارزش چنین مددی را درمی‌یابند و آن را با خشنودی می‌پذیرند.

به گفته کارشناسان، مادران امروز نیازمند جمعی از آن دسته افرادی هستند تا دعوتشان کنند و مسائل مورد نظر خودشان را با اینان در میان نهند.

تنهایی در خانه

قطع نظر از اینکه تا چه اندازه چشم به راه ورود کودکتان بوده‌اید، تنها بودن در کنار نوزاد،‌احساس جداافتادگی را در زن پدید می‌آورد. به محض ایجاب شرایط جسمی، ارتباط با مادران جوان،‌درمان مؤثر جدایی و انزواست.

اندوه‌های ناشی از کودک

یک روان‌شناس و متخصص اختلالات پس از زایمان اظهار می‌دارد: «احساسات مربوط به غمگینی و خمودگی نامعلوم بویژه در هفته‌های اولیه، کاملاً عادی است. زیرا مقدار استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد. در عین حال، میزان پرولاکتین که تولید شیر را امکانپذیر می‌سازد، به سرعت زیاد می‌شود. تا زمانی که مقدار این هورمون‌ها متعادل نشود، انتظار می‌رود که زنان گهگاه پکر و بی‌حوصله شوند.»

همچنین امکان دارد که شما دچار اندوه پس زایمانی گردید. احتمال پیدایش چنین حالتی زیاد است مخصوصاً اگر اولین بار مادر شده باشید. خلاصه اینکه به‌خاطر از کف رفتن زندگی گذشته‌تان، ماتم بگیرید و این همان موردی است که انتظار می‌رود رخ دهد.

در هر صورت اگر احساسات شما صدوهشتاد درجه به سمت غم و غصه و ناامیدی ژرف و حس بی‌علاقگی و بی‌اعتنایی به کودک و بقیه جهان سوق داده شود، ممکن است به افسردگی پس از زایمان دچار شده باشید و در نتیجه باید به پزشک متخصص زنان و زایمان و یا پرستار مامای خود اطلاع دهید.

بیشترین مایه شگفتی

البته همه احساسات مربوط به پس از زایمان، منفی نیستند. در بسیاری از زنان در خلال اولین ماه‌های تولد کودک، ‌احساس بهت و حیرت پدیدار می‌گردد. مثلاً مرا در نظر بگیرید در ساعت 2:30 دقیقه بامداد بیست و دومین روز تولد دخترم، مغلوب این حقیقت شدم که من و همسرم تشکیل خانواده دادیم. آن هنگام چنان مجذوب عشق و محبت شدم که در پرتو چراغ شبانگاهی احساسم را روی کاغذ آوردم. با ثبت مشاهدات مربوط به کودکتان در دفتر او، از این غلیان‌های انرژی و فوران‌های خوشحالی استفاده کنید. لذت بردن از این هیجانات مثبت موجب خواهدشد که شما دفعه بعد که اندوهگین می‌گردید،‌بتوانید از آن نوشته‌ها یاری بگیرید.

احساسات نوین ویژه پدران

گرچه پدران دچار تغییرات خلق و خوی هورمونی نمی‌شوند،‌ اما تولد کودک باعث پیدایی احساسات جدید در پدران نیز می‌گردد که متداول‌‌ترین آنها عبارتند از :

حس کنار گذاشتگی

از آنجایی که نوزاد به‌خاطر شیر، به مادرش وابسته است، پدران جدید اغلب احساس می‌کنند که گویی نیازی به وجودشان نیست. سپردن کارهایی همچون (تعویض پوشک، حمام کردن و غیره) سبب مشارکت پدران در این زمینه می‌گردد.

حسادت

برخی پدران اعتراف می‌کنند به نوزادشان که تمام توجه مادر را به خود جلب می‌کند، حسادت می‌ورزند. چنانچه مادران این احساسات را بپذیرند و وقتی را به گفت‌وگو در این باره اختصاص دهند، مؤثر خواهدبود.

عشق بی‌قید و شرط

هرچند شمار زیادی از مردان نگران این موضوعند که نمی‌توانند با کودکانشان پیوند ایجاد کنند، ولی معمولاً احساسات مربوط به وابستگی و حمایت بر آنان غلبه می‌کند. در این صورت بهترین توصیه به آنان این است که «خوش باشید!»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562313 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟