کفشدوزک ها حشراتی خوش یمن و بامزه

به علاوه آن ها برای انسان ها موجوداتی کاملا بی آزار هستند. کشاورزها عاشق کفش دوزک ها هستند زیرا که آن ها برای غذایشان ؛ آفت ها و حشرات موزی محصولات کشاورزی را می خورند.
کفشدوزک برای زیست ‌بوم بسیار سودمند است و آن‌ ها را در کشاورزی رایج و بیشتر کشاورزی زیستی برای از میان بردن آفات و قارچ‌ ها به کار می‌ گیرند. کفش‌دوزک‌ ها به ‌ویژه در از بین بردن شته ‌ها، یا شپش‌ های گیاه بسیار مؤثرند و می‌ توان از آن‌ ها به‌ عنوان روش دفع آفات بیولوژیک استفاده کرد.
اما متاسفانه ما در عصری زندگی می کنیم که کمتر کفشدوزک می بینیم و دانشمندان دلیل آن را نمی دانند. فرضیه های مختلفی در مقابل این اتفاق بیان شده ,برخی ها این طور بیان کرده اند که در آسیا و اروپا گونه های غیربومی کفشدوزک ها بدلیل شرایط خوبشان افزایش یافته اند و باعث شده اند که بقیه کفشدوک ها نیز به آن مناطق کشیده شوند و از دید مردم سایر کشور ها خارج گردند,فرضیه دیگری که در این راستا است ,می گویند گونه های غیر بومی به تدریج در حال انقراض و نابودی هستند و همین انقراض ممکن است فقط بخشی از یک چرخه طبیعی باشد.
از نظر فنی آن ها نوعی سوسک هستند ؛
چه تفاوتی بین سوسک ها و حشرات دیگر وجود دارد ؛ بعضی از حشرات دهانی سوزنی شکل دارند درحالی که سوسک ها دهان جونده دارند و با شاخک ها و دندان های ریزشان مواد را می جوند ,
همچنین در زیر بال اصلی سوسک ها ,بال های دیگری نیز وجود دارد و در آخر باید گفت که حشرات معمولا دارای رژیم غذایی مایعات می باشند در حالی که سوسک ها به غیر از مایع از مواد دیگر نیز استفاده می کنند , حال با توجه به اطلاعات داده شده کفشدوزک ها در رده سوسک ها قرار می گیرند.

2-کفشدوزک
همه آن ها قرمز نیستند ؛
هنگامی که کسی کلمه کفشدوزک را به کار می برد ,اولین چیزی که در ذهن پدیدار می شود موجودی قرمز رنگ می باشد, حدود 5 هزار گونه کفشدوزک در سراسر جهان وجود دارد, آن ها همچنین به رنگ های زرد ,نارنجی ,قهوه ای ,صورتی و حتی سیاه هستند و در ضمن برخی از آن ها حتی خال هم ندارند از همه جالب تر آنکه بعضی از گونه هایشان در ازای خال , دارای خط هایی می باشند.
از شکمو ترین حشرات هشتند ؛
از زمانی که یک کفشدوزک از تخم خود خارج می شود و دیده با این جهان می گشاید ,خوردن و پذیرایی کردن از خویش را آغاز می کند , کفشدوزک مادر هزاران تخم در کلونی حشرات دیگر و شته ها (حشرات و آفت هایی که به عنوان غذای کفشدوزک ها مورد مصرف قرار میگیرند) می گذارد,
یکی از مسایل جالب این است کفش‌دوزک ‌ها برای تخمگذاری شته‌ ها را شکار کرده و تخم ‌های خود را در داخل شکم شته‌ ها قرار می‌ دهند. تخم‌ های کفشدوزک، از مواد غذایی داخل شکم شته‌ ها تغذیه نموده و رشد می ‌کنند.
وقتی کفشدوزک کوچک از تخمش بیرون می آید سریعا غذا خوردن را شروع می کند. کفشدوزک بچه یا به بیانی دیگر لارو حدودا 350 تا 400 شته را در طول دو هفته می خورد که همین مقدار زمان کافیست تا کفشدوزک به طور کامل رشد کند .
آن ها نه تنها شته ها را می خورند بلکه مگس های میوه ,کرم ها و سایر حشراتی که برای ما انسان ها مضرند را نیز می خورند, با این حال گونه های مختلف , غذاهای مختلف را نیز ترجیح می دهند,
زمانی که بسیاری از آن ها طعمه های خود را در آفات باغ ها می یابند , برخی دیگر برگ ها و سبزی ها را دوست و از آنان تغذیه می کنند , در این صورت این گونه کفشدوزک ها نیز در گروه حشرات موزی قرار خواهند گرفت.
فصل زمستان زمان جشن گرفتن کفشدوزک ها از باهم بودن ؛
باید خاطر نشان کرد که شته ها نقشی بیش از یک منبع غذایی را برای کفشدوزک ها ایفا می کنند , آن ها در حکم یک سیکنال برای کفشدوزک ها می باشند تا آن ها بتوانند جفت خود را پیدا کنند , هنگامی که شته ها شروع به ناپدید شدن می کنند ,کفشدوزک ها متوجه می شوند که فصل زمستان در حال فرا رسیدن است ,
بدین ترتیب آن ها به مکان هایی که قبلا در آنجا بودند برای جفت گیری و پیدا کردن موردی مناسب باز می گردند (درست قبل از آنکه کامل وارد زمستان گردند.) پس از خواب زمستانی شان , آن ها برای مدتی با جفت خود خواهند بود اما بعد جدا شده و به خانه های خود می روند.

3-کفشدوزک
لکه های مشکی رنگ هشداری برای دشمنان است ؛
لکه ها و رنگ های شفاف و روشن به خاطر هشدار دادن به مهاجمان احتمالی درج شده اند و در کل اگر چیزی دارای چنین لکه ها و نشانه هایی باشد نمایانگر آن است که حشره دارای طعم وحشتناک بدی می باشد و هم چنین کفشدوزک ها قادرند از مفاصل خود مایعی را ترشح کنند تا مزه بسیار بدطعمی را بوجود آورد , (شاید تا به حال شنیده باشید که کفشدوزک ها پاهای بد بو دارند ,دلیل آن همان مایع می باشد.)
و همچنین آنکه آن ها حشراتی هنرمند می باشند ,به خوبی می توانند خود را به موش مردگی بزنند و ادای حشرات مرده را در بیاورند ,در حقیقت این یک نوع سیستم دفاعی است , در دنیای حشرات آن ها یا می خورند یا خورده می شوند و کفشدوزک ها در شرایط خطرناک باید بین خورده شدن یا نجات یافتن یکی را برگزینند.
به همین خاطر کفشدوزک ها عنوان طعمه دیگر حشرات را به خود اختصاص نمی دهند و در اکثر مواقع زندگی مسالمت آمیز خود را دنبال می کنند اما با این اوصاف حشرات قاتلی همچون ؛ حشرات بدبو و عنکبوت ها کفشدوزک ها را می خورند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟