حکم پدر و مادر "بابک  خرمدین" در پرونده قتل پسرشان !

پدر و مادر با هم، آبگوشت مرغ درست می کنند، آبگوشتی با طعم قرص های بیهوش کننده، پسر می خورد ، بیهوش می شود.طبق ادعای پدر، پسر که می خوابد با چاقو به جان پسرش می افتد. پسر را می کشد. سپس بر جسد جنایت را مرتکب می شود و پیکر بی جان پسر را تکه تکه می کند. جسد مثله شده پسرش را با همدستی همسرش در 8 کیسه می کنند و با همکاری هم در چمدانی چیده ، از خانه خارج می کنند و در اولین سطل زباله محله که در منطقه فاز 3 شهرک اکباتان رها می کنند.

فخرالدین جعفرزاده بابک خرمدین

رفتگر محل ، نیمه شب باچمدان مشکوک مواجه می شود. جسد تکه تکه شده کشف می شود.پلیس و مقامات قضایی در محل حاضر می شوند و با تحقیقات تخصصی کارآگاهان تشخیص هویت و اداره دهم آگاهی تهران ، هویت مقتول که بابک خرمدین است شناسایی می شود. بابک خرمدین – کارگردان و هنرمند عرصه سینما ، قربانی نقشه جنایت خانوادگی شد. محل زندگی او شناسایی می شود. دوربین های برج محل زندگی آنها در فاز یک شهرک اکباتان نشانگر این بود که مادر و پدرش ، چمدان حاوی جسد او را از خانه خارج کرده اند و در فاز 3 اکباتان رها کرده اند.

پدر و مادر بابک خرمدین با دستور بازپرس پرونده بازداشت می شوند و هر دو به قتل فرزند اعتراف می کنند.

مجازات پدر و مادر بابک خرمدین در قانون!

پرونده وارد مراحل رسیدگی قضایی شده است. حال سوال این است با توجه به قوانین مجازات اسلامی ایران، ولی دم بابک خرمدین پدر و مادر او هستند. قاتل اصلی پدرش است که طبق قانون مجازات اسلامی ایران ، پدر بعد از قتل فرزند قصاص نمی شود و تنها حبس از 3 تا 10 سال دارد.

زوایای خاص بررسی قضایی این پرونده باعث شد برای اطلاع از شرایط تعیین مجازات این پرونده با فخرالدین جعفرزاده – رئیس سابق دادسرای جنایی تهران و وکیل پایه یک دادگستری گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

قاتل بابک خرمدین

فخرالدین جعفرزاده در خصوص حکم پدر و مادر بابک خرمدین که به قتل پسرشان اعتراف کرده اند چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: پدر و مادر اگر در قتل فرزندشان به شکل مشارکتی دخالت داشته باشند ، ولی بودنشان باطل می شود. قتل مانع ارث است . اولیادم مقتول ، طبق ماده 351 قانون مجازات اسلامی ، ولی دم همان ورثه مقتول می شوند. ورثه اولیای دم هستند، در این پرونده چون اولیای دم خودشان درقتل نقش دارند ، سمت اولیای دم بودنشان ضایع می شود و کنار می رود. مقتول فرزند و همسرندارد پس اولیای دم درجه یک ندارد. پدر قاتل مشمول قانون 612 قصاص نمی شود و 3 تا 10 سال حبس دارد ، مادر اگر معاون باشد مشمول ماده 127 قانون مجازات اسلامی می شود و بیش از 15 سال حبس تا 25 سال حبس خواهد داشت.

جعفرزاده در خصوص اینکه در این پرونده با توجه اینکه پدر قاتل و مادر معاونت در ارتکاب قتل دارد آیا بیشتر از قاتل حکم مجازات برایش تعیین می شود چنین گفت: خیر در بند ت تبصره 2 ماده 127 قانون مجازات اسلامی آمده است که قاتل اصلی اگر قصاص نشود به هر مجازاتی از جنبه عمومی جرم که 3 تا 10 سال زندان است محکوم شود معاون قتل به یک تا 2 درجه کمتر یعنی 3 تا 5 سال زندان محکوم می شود و در این پرونده که طبق قانون پدر قصاص نمی شود مادر با مجازات کمتری نسبت به مجازات حبس شوهرش محکوم می شود. .

فخرالدین جعفرزاده در ادامه در خصوص اینکه در این پرونده ورثه مقتول چه کسانی هستند با اشاره به اینکه بابک خرمدین یک برادر و دو خواهر دارد بیان داشت: با ارتکاب قتل توسط اولیای دم درجه یک ، ورثه مقتول ، اولیای دم درجه دو که خواهر و برادرهایش هستند می شوند. اولیای دم درجه دو در این پرونده با توجه به قوانین مجازاتی موجود، نمی توانند خواستار قصاص پدر شوند. می توانند اگر مادر قاتل باشد تقاضای قصاص مادر را داشته باشند ولی اگر مادر معاونت در قتل داشته باشد که طبق قانون مجازات می شود.

فخرالدین جعفرزاده در پایان تاکید داشت: این پرونده در مراحل اولیه تحقیق است.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 688376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟