جزئیات جدید از سفر مرگبار یک خانواده بیرجندی + عکس

خانواده بیرجندی که برای سفر به مشهد رفته بودند در یک مهمان پذیر در حال استراحت بودند که در ماجرای گازگرفتگی به کام مرگ فرو رفتند.

به گزارش رکنا، ساعت 2:30 بامداد چهارشنبه پس از یک سفر 7 ساعته و طی مسافتی 500 کیلومتری از بیرجند، مرد جوان خانواده‌اش را به مشهد می‌رساند. همه چیز از قبل هماهنگ شده است و آن‌ها پس از پشت‌سر گذاشتن خیابان‌های خلوت از محدودیت‌های کرونایی شهر، خسته‌تر از همیشه خودشان را به خیابان سرشور می‌رسانند. طبق برنامه قبلی اتاقی خالی و گرم در هسته مرکزی شهر و نزدیک‌ به حرم مطهر انتظارشان را می‌کشید. فضایی که قرار بود خستگی را از تن این خانواده چهارنفره بیرون بکشد و آنان را مهیای ادامه این سفر کند، سفری که هیچ‌کس نمی‌دانست آخرین سفر آن‌هاست و به‌زودی این خانواده راهی سفر ابدی خواهند شد.

عصر چهارشنبه گذشته هم ‌زمان 2حادثه مشابه از سوی روابط‌عمومی آتش‌نشانی رسانه‌ای شد. اخباری کوتاه اما تلخ و تأسف‌برانگیز. در حادثه نخست که در خیابان سرشور مشهد رخ داده بود، یک خانواده 4 نفره بیرجندی در یک مهمان‌پذیر غیرمجاز دچار گازگرفتگی شده بودند.

با وجود اقدامات امدادی برای نجات جان اعضای این خانواده که پسربچه‌ای سه‌ساله به همراه خواهر نوجوان و پدر و مادرش دچار حادثه شده بودند، تلاش‌ها بی‌ثمر ماند و این خانواده اسیر غول خاموش شدند.

ساختمان مهمان‌پذیر عمومی نبوده است

اعلام وقوع حادثه در مهمان‌پذیر غیرمجاز در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی را به همراه داشت و حتی برخی دستگاه‌های دولتی را به علت ناکافی بودن نظارت‌ها و شناسایی نکردن این واحد صنفی زیر سؤال برد.

اما بازپرس ویژه قتل دادسرای ناحیه2 مشهد که رسیدگی به این پرونده تا حصول نتیجه را برعهده دارد، در این باره اعلام کرد که این ساختمان مهمان‌پذیر نبوده است.

قاضی حسن زرقانی افزود: رسمی قدیمی در مشهد وجود دارد که معمولا خیران یا دیگر نهادها برای خدمت به زائران در مشهد اقدام به ساخت مکان‌هایی می‌کنند که با عناوین زائرسرا، حسینیه و... شناخته می‌شود. این حادثه نیز در یکی از همین ساختمان‌ها رخ داده است.

وی ادامه داد: این ساختمان به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود و بررسی‌ها نشان داد که 10نفر عضو هیئت امنای این ساختمان هستند که از قضا یکی از افراد جان باخته نیز عضو این هیئت‌امنا بوده است.

ساختمان پلمب شد

این مقام قضایی درباره اقدامات قضایی صورت گرفته در این حادثه اعلام کرد که با توجه به ماهیت این ساختمان که محل اقامت مسافران بوده، مسافران از دیگر اتاق‌ها تخلیه شدند و ساختمان پلمب شد.

بازپرس جنایی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد تصریح کرد: تاکنون هیچ قرار بازداشتی درباره این پرونده صادر نشده است و تا رسیدن نتیجه کامل تحقیقات کارشناسان درباره علت دقیق مرگ، تحقیقات در این باره ادامه دارد.

از مسدود بودن دودکش تا حادثه بعدی

در حالی که تحقیقات جنایی درباره این پرونده در جریان است، آتش‌نشانان حاضر در صحنه با مشاهده دودکش بسته بخاری این اتاق در پشت‌بام، علت اولیه را مسدود بودن دودکش و انتشار گسترده گاز مونوکسیدکربن در فضای پانزده‌متری این اتاق اعلام کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز با اشاره به در دست بررسی بودن علت اصلی این حادثه بیان کرد: همیشه در فصول سرد سال حوادث مرتبط به گازگرفتگی در کلانشهر مشهد افزایش می‌یابد، وقوع دو حادثه مرگ‌بار گازگرفتگی در یک روز نشان از بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری شهروندان دارد.

آتشپاد مسعود ظهوریان با هشدار به شهروندان درباره چکاپ دوره‌ای وسایل گرمایشی و بررسی ایمنی لوله‌های خروجی گازهای سمی، بیان کرد: در حادثه دیگری که عصر چهارشنبه در مشهد رخ داد، متأسفانه زنی هفتادساله تنها به علت سهل‌انگاری و ندانستن اصول اولیه ایمنی جان خود را از دست داد.

وی افزود: در این حادثه پیرزن مشهدی که آبگرمکن منزلش خراب بوده، برای شستن لباس با دست اقدام به گرم کردن آب درون کتری روی اجاق تک شعله خوراک‌پزی در رخت‌کن حمام می‌کند، موضوعی که موجب انتشار گاز منوکسیدکربن می‌شود و این فرد به علت مسمومیت با گاز سمی جان خود را از دست می‌دهد.

رتبه ناشایست برای مشهد و استان

در حالی 2خبر گازگرفتگی هم‌زمان در مشهد رسانه‌ای شد، دیروز سخنگوی اورژانس کشور ضمن توصیه‌های ایمنی به جولان قاتل خاموش در تمامی کشور، آماری از گازگرفتگی‌های کشور در روزهای گذشته اعلام کرد که خراسان‌رضوی از تعداد 27مسموم با گاز‌گرفتگی در کشور رتبه دوم پس از تهران را دارد و به لحاظ تعداد کشته‌شدگان با 5متوفی، صدرنشین شده‌است. مجتبی خالی همچنین ادامه داده است که بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی در این مدت ١٩٧‌نفر در سطح کشور دچار مسمومیت شده‌اند که از این تعداد ١٣٩‌نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

محمد جواد ابوعطا

 

 

کدخبر: 654075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟