مرد مهربان 5 انسان را نجات داد و جان باخت + عکس

شاید جمله اهدای عضو را بارها شنیده‌ایم، ولی ندیده یا لمس نکردیم، از حس و حال کسانی که اعضای بدن عزیزشان را که بر روی تخت بیمارستان است اهدا می‌کنند تا به جان همنوعان‌شان حیاتی دوباره ببخشیم بی‌خبریم.

به گزارش رکنا، این فرهنگ که تمثال و نمونه‌ای بارز از حس نوع دوستی است، طی سال‌های اخیر از حالت انگشت شمار خارج شده و در حال جا افتادن است، تا جایی که بیشتر مردم از کودک تا جوان و پیر، کارت اهدای عضو دارند با این نیت که اگر روزی دچار مرگ مغزی یا سکته شده و یا اینکه در حالتی قرار گرفتند که برگشتی در کار نیست در آن زمان محدود البته به تشخیص اطبا و کادر درمان اعضای سالم بدن خود را اهدا کنند.

انتشار اخبار مبنی بر اهدای عضو با اینکه خبر خوش حیات و نجات جان چند انسان را نوید می‌دهد با غم و بغض همراه است، چرا که خبر از یک مرگ ناگهانی می‌دهد که خانواده‌ای را در شک فرو برده، آن هم در این روزهایی که هر روز اخبار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را می‌شنویم....

*چطور به اهدای عضو ختم شد؟ 

روز گذشته اعضای بدن آقای نوروزی شامل قلب، کلیه، کبد، ریه و عضوی دیگر اهدا شد و جان پنج بیمار را نجات داد، ابوالحسن نوروزی ساکن بهشهر و متولد سال ۱۳۵۹ بود، وی تعمیرکار آزاد موتور بود و عمرش را در راه درست صرف کرد، برای معرفی بیشتر او در ابتدا به سراغ قربان نوروزی دایی این جوان که از خبرنگاران فعال استان است می‌رویم؛

وی می‌گوید؛ خواهرزاده‌ام ابولحسن نوروزی تعمیر کار موتور بود، یک هفته پیش براثر سکته مغزی به بیمارستان انتقال داده شد، ابتدا بیمارستان بهشهر، بعد ساری و سپس به تهران منتقل شد، جراحی برای احیا صورت گرفت اما آن بخشی از مغزش که آسیب دیده بود بیشتر شد، ضریب هوشی‌اش هر لحظه در حال کم شدن بود.

تا اینکه به پیشنهاد پزشکان و خانواده و همچنین با توجه به اینکه خانواده در جریان بودند که مرحوم نوروزی کارت اهدای عضو دارد، پس از جلب رضایت مادر و سه برادر و خواهر، همسر و فرزندش تصمیم بر اهوای عضو اعضای بدنش گرفته شد، این کار دو روز به‌طول انجامید و سرانجام امروز پیکر او در مزارش آرام گرفت.

*مرحوم نوروزی هدیه دادن را دوست داشت

آقای نوروزی با اشاره به خصوصیات اخلاقی  خواهرزاده مرحومش، ادامه می‌دهد؛ هدیه دادن، یاری رساندن به دوستان و بستگان و مطالعه کتاب از ویژگی‌های اخلاقی ابوالحسن نوروزی ایثارگر اهدای عضو بوده است، وی فردی فداکار بود، که در چهلمین بهار از عمرش به مردی نکونام تبدیل شد که جان پنج نفر را نجات داد، جالب است با اشک خانواده متوفی لبخند زندگی بر لبان بیماران و خانواده‌های دریافت کنندگان اعضا جاری شد.

*کار را صلواتی انجام می‌داد

دایی مرحوم نوروزی یادآور می‌شود؛ وی که فارغ‌التحصیل فنی مکانیک بود از طریق راه‌اندازی تعمیرگاه موتورسیکلت امرار معاش می‌کرد و در بین اقوام آچار فرانسه  یا همه فن حریف مشهور بود که کار حل مشکلات فنی بسیاری را صلواتی انجام می‌داد، وی بسیار خانواده دوست و اهل مطالعه بود و در اوقات فراغت کارش مطالعه بود و هدیه دادن را بسیار دوست داشت که این اتفاق در پایان عمرش با اهدای عضو خاتمه یافت و مروج اهدا و انفاق حتی با بخشیدن اعضای بدن شد.

* اهدای عضو از ارزش والایی برخوردار است

در ادامه به سراغ مجتبی نوروزی برادر مرحوم ابوالحسن نوروزی می‌رویم، با اینکه در شرایط روحی مناسبی قرار ندارد ولی با خونسردی به سوالات پاسخ می‌دهد؛ می‌گوید؛ امروز با دستان‌مان پیکر برادر را که الان در بدن پنج نفر دیگر زنده است به خاک سپردیم، وداع با او هر چند سخت است ولی ارزش کار بزرگی که در هنگام مرگ کرد به تحمل این داغ کمک خواهد کرد.

*روایتی از "بهار" دختر مرحوم نوروزی!

تصمیم به اهدای عضو گرفته شد، پدر در قید حیات نیست، دخترش بهار تنها ۱۲ سال دارد، می‌گوید قلب پدرم زنده است و در جای دیگری می‌تپد!

نوروزی خاطرنشان می‌کند؛ ما تا آخرین لحظه امید به بازگشت برادرم را داشتیم ولی رفته رفته اوضاعش بدتر شد و ضریب هوشی افت پیدا کرد، می‌دانستیم از دستش می‌دهیم بهترین کار اهدای اعضای سالمش به بیماران و حفظ جان بقیه افراد بود، همسرش با اینکه تنها پناه زندگی را از دست داده خیلی احساس آرامش می‌کند.

در ادامه دل‌نوشته‌ای در وصف مرحوم نوروزی در پی فوت ناگهانی و اهدای عضوش را می‌خوانیم که حاصل ابراز احساسات یک دایی به خواهرزاده‌ای ای است که پس از سال‌ها خاطره دیگر در جمع‌شان نیست؛

عشق پدر! چرا با این عجله؟ قرارمان این نبود که به خاطر عشق و علاقه‌ات به پدر، ناخودآگاه و با شتاب و بدون خداحافظی با مادر، همسر، یگانه فرزند، برادران، خواهر و قوم و خویش و دوستانت بار سفر ببندی و به سوی بابای پرمهر و محبت و نازنینت پر بکشی...

جان مادر، عشق پدر، جگرگوشه دختر و عزیز دل همسر، قرار نبود که ما را به این زودی از دیدار وجودت و آن همه صفا و صمیمیت محروم سازی و اشک‌های ما را بر زمین سرد روزگار جاری سازی!

سخاوت مرد نیکونام در اهدای عضو، خواهرزاده با معرفتم ابوالحسن نوروزی فرزند مرحوم مغفور کربلایی نقی (قاسم) نوروزی حال تقدیر و قضا و قدر روزگار و مشیعت الهی بر این تعلق گرفته که بهار فرحناک زندگی را به خزانی ماتم زده به انتظار بنشینم؛ اکنون به مصداق " انالله و انا الیه راجعون" بارزترین تفسیر فلسفه آفرینش در فراخنای بی‌کران و یگانه رمز و راز "جاودانگی " به "تپش  بقاء وجودت" تا زنده‌ایم تمام قد احترام می‌گذاریم.

اندوه ما در غم از دست دادنت بسیار سخت و طاقت فرسا است، لذا از درگاه خداوند کریم و رحیم برای شما مرد"نیکوسرشت" و سخاوت‌مند که جسمت به پنج نفر نیازمند عضو اهدا کردی، آرزوی صبر برای بازماندگانت را داریم.

پس از اهدای عضو صورت گرفته، اهل محل به پاس بزرگداشت این اقدام نوع دوستانه تصویر مرحوم ابوالحسن نوروزی را با نوشته ای با این مضمون" خداحافظ ای داغ بر دل نشسته" در ابتدای مسیر نصب کردند تا یاد و نامش را گرامی بدارند...کار خیر نامی نیکو بر جای می‌گذارد و بس...آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟