مرگ کرونایی 30 پرستار ایرانی در آبان ماه

پرستاری / به گزارش خبرنگار رکنا، هیچ کس نمی تواند از خودگذشتی کادر درمان به ویژه پرستاران را در مدت شیوع کرونا در ایران کتمان کند.

پرستاران حتی با قراردادهای 89 روزه و بدون هیچ مزایایی حاضر شدند کنار مردم شان بمانند. از آن سو مسئولان هم را با حقوق های کم و هم با قراردادهای عجیب و غریب آنها را در شرایط نامناسب اقتصادی و شغلی قرار دادند.

هفتم آبان امسال اما محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: "بعد از ماه‌ها تاخیر در پرداخت کارانه کادر درمان این فرصت برای سازمان برنامه و بودجه فراهم شد که ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به صورت یکجا برای تسویه مطالبات کادر درمان و همه افرادی که در وزارت بهداشت مشغول خدمت هستند، پرداخت کند و طی امروز و فردا وزارت بهداشت این میزان را به حساب تک‌تک آن افراد واریز کند." بیش از یک ماه از این خبر می گذرد.

محمدرضا شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری درباره پرداختی به پرستاران در گفتگو با خبرنگار رکنا با اشاره به بشارت نوبخت تاکید کرد: 5500 میلیارد تومان رقم کمی نیست که به کارانه کادر درمان اختصاص یافت. تصور عمومی بر این بود که حداقل 50درصد این پول باید به پرستاران برسد.

فوت 30 پرستار در آبان

وی با بیان این که در دوره شیوع کرونا کمترین مداخله را پزشکان داشتند، افزود: چون این بیماری جراحی یا درمانی ندارد که پزشک به طور مستمر با بیمار در ارتباط باشد. بیمار صرفا به مراقبت نیاز دارد که توسط پرستاران انجام می شود. برخی هم بر این باور بودند که 70 تا 80درصد این بودجه به پرستاران می رسد. اما من این موضوع را به قطعیت می گویم که کمتر از 20درصد این رقم به پرستاران رسیده است. نوبخت اعلام کرده بود  که این مبلغ صرفا برای کارانه همکاران کادر درمان است. کادر درمان شامل همه گروه ها (پزشک، پرستار، آزمایشگاه و...) می شود. اما کارانه ها به صورت عادلانه تقسیم نشده است. افرادی که کمترین تاثیر را در دوره شیوع کرونا داشتند چندین برابر پرستاران دریافت کردند. در حالی که پرستاران بیشترین تماس با بیماران را داشتند و فقط در آبانماه 30 پرستار جان خود را از دست داد.

برای 8 ماه 10 میلیون هم نپرداختند

محمد شریفی مقدم کمتر از 10درصد کارانه به پرستاران رسیده است، گفت: معوقات پرستاران از 5 تا 10 ماه است. مثلا اگر 7-8 ماه باشه. 10 درصد رقمی که نوبخت اعلام کرده است 550 تومان می شود. کادر پرستاری 115 هزار نفر هستند. به طور متوسط باید به هر پرستار برای متوسط 8 ماه چیزی حدود 10میلیون (ماهی یک میلیون و 300) پرداخت شود. این در حالی که پرستاران از 300 تا یک میلیون تومان (تعدادی کمی از سوپروایزر) دریافت کرده اند.

نبود نظارت بر منابع وزارت بهداشت

دبیرکل خانه پرستاری با تاکید دوباره بر این که کمتر از 20درصد این مبلغ به پرستاران رسیده است، اظهار کرد: بارها از سیستم های نظارتی خواستیم که بر منابعی که وزارت بهداشت داده می شود نظارت داشته باشند و این منابع را نشان دار کنند. چیزی را به اسم پرستاری می گیرند و به کام دیگرانی می شود که کمترین حضور را دارند. آنها صنف خاص هستند در دوره کرونا نیز ارقامی چندین برابر پرستاران می دهند.

استخدام دیگران به نام پرستار

محمد شریفی مقدم با اشاره به این که نوبخت و دیگر مسئولان وقتی می خواهند کاری انجام دهند از نام "پرستار" استفاده می کنند، گفت: در حال حاضر مجوز استخدام 30هزار نفر صادر شده است اما همه گروه ها استخدام می شوند و 5هزار نفر هم پرستار استخدام نمی شود. سالیان سال است که سیستم پزشک سالار بر وزارت بهداشت حاکمیت می کند که از مدیریت چیزی نمی دانند. به همین دلیل می گوییم که یک پزشک نباید وزیر، معاون وزیر یا رئیس باشد. کسی باید وزیر یا معاون باشد که مدیریت بداند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 635379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟