لحظه به لحظه حادثه مرگبار برای مرتضی نادی استاد سنگ نورد ایران / شاهد حادثه چه گفت + عکس

نزدیکترین شاهد عینی حادثه هفته گذشته کوهنوردی که به عنوان «حمایتچی» کنار مرحوم مرتضی نادی بود در مورد این حادثه و دلایل آن توضیح داد.

به گزارش رکنا ، در حادثه هفته گذشته مربوط به «پل خواب استان البرز» که منجر به مرگ «مرتضی نادی» در جریان آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگ نوردی شد، «مازیار ابراهیمی» نزدیکترین فرد به حادثه بود.

وی به عنوان حمایتچی مرحوم مرتضی نادی را در مسیر صعود همراهی می کرد و در نزدیکترین فاصله به او- نسبت به دیگر افراد- شاهد سقوط، برخورد سر به سنگ و در نهایت مرگ همراه خود بود.

وی که خود از مربیان فعال در سنگ نوردی است ضمن شرح حادثه و آنچه دلیل حادثه بود، تاکید کرد که مهیا نبود شرایط ایمنی باعث این حادثه شد ضمن اینکه هنگام حادثه امکانات پزشکی مانند آمبولانس هم در محل وقوع حاضر نبود!

روایت نزدیکترین شاهد عینیِ مرگ دلخراش سنگ نورد ایرانی


زانیار ابراهیمی در آغاز این گفتگو گفت: ایراد کلی که وجود دارد این است که به هنگام گرفتن تست باید شرایط ایمنی در نظر گرفته شود. از نام "تست" پیداست که هیچ اطمینانی نسبت به صعود وجود ندارد و به همین دلیل باید شرایط ایمنی برای فرد به طور کامل لحاظ شود تا هیچ اتفاقی منجر به آسیب او نشود.

شرایط آزمون برای جان افراد خطر داشت

وی با تاکید بر اینکه در آزمون هفته گذشته این موضوع یعنی لحاظ کردن شرایط ایمنی رعایت نشد ادامه داد: شرایط آزمون و صعود در آن به صورت ابزارگذاری مهیا شده بود. این در حالی است که احتمال زیپ شدن ابزار (از جا درآمدن) وجود دارد و همین مسئله می تواند به راحتی جان فردی که در حال آزمون دادن است را به خطر بیاندازد.

از روش ایمن‌تر استفاده نشد

ابراهیمی در ادامه به دو شیوه قابل اجرا در صعودها اشاره کرد و گفت: در یک روش از رول استفاده می‌شود. به این گونه که طناب در کوئیک ها قرار داده می شود که به رول متصل می‌شود. شیوه دیگر صعود هم به وسیله ابزار است یعنی همینکه در روز آزمون حادثه مورد استفاده قرار گرفت. در این روش ایمنی زیاد و حداکثری مانند روشی که از رول استفاده می‌شود وجود ندارد.

دلیل اصلی ایجاد فاجعه برای مرتضی نادی سنگ نورد ایرانی

حمایتچی مرحوم مرتضی نادی در روز آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگ نوردی همچنین تاکید کرد: البته در مسیری که من و مرحوم مرتضی برای صعود باید طی می کردیم، رول هم وجود داشت. یعنی این امکان برقرار بود که از رول ها بک آپ بگیریم تا ابزارها در صورت خارج شدن از جا یا همان زیپ شدن روی رول های بایستند اما در این آزمون اجازه استفاده از رول به ما داده نشد و دقیقا همین مسئله منجر به فاجعه شد.

تشریح آنچه باعث سقوط مرحوم نادی شد

این سنگ نورد با یادآوری اینکه مرحوم مرتضی نادی سومین فردی بود که در آزمون هفته گذشته قصد صعود و تست داشت، خاطرنشان کرد: مرتضی ۶ ابزار کار داشت که در کراکس مسیر پاندول شدند. در حین پاندولی، سه ابزار زیپ شدند صعود و چون امکان استفاده از رول مهیا نشده بود باعث سقوط مرتضی شد. در این سقوط سر او به سنگ برخورد کرد.

مهیا نبود امکانات پزشکی و آمبولانس در محل حادثه

این شاهد عینی مرگ مرگ مرتضی نادی به مهیا نبود امکانات پزشکی و اورژانس در محل حادثه نیز اشاره کرد و گفت: طبق روال قانونی باید در محل آزمون یک دستگاه آمبولانس باشد اما نبود. بعد از اینکه مرتضی دچار حادثه شد اقدام لازم در این زمینه انجام شد. بعد از رسیدن آمبولانس، مرتضی توسط آن به منطقه ای منتقل شد تا توسط هلی کوپتر به بیمارستان البرز منتقل شود.

تاخیر ١٠ دقیقه ای در انتقال مرحوم نادی به اورژانس

وی در این مورد تاکید کرد: از محل باند هلی کوپتر در بیمارستان تا اورژانس فاصله ٥٠٠ متر تا یک کیلومتری بود، باید به گونه ای هماهنگ می شد که به محض نشستن هلی کوپتر در بیمارستان، مرتضی توسط آمبولانس به اورژانس منتقل شود اما این هماهنگی انجام نشده بود زیرا بعد از فرود هلی کوپتر در باند، زمانی حدود ۱۰ دقیقه طول کشیده بود تا آمبولانس حاضر شده و مرتضی به اورژانس منتقل شود.


مرتضی نادی در بیمارستان فوت کرد نه داخل هلی کوپتر

در کل اینکه مرحوم نادی به خاطر مهیا نبود شرایط ایمنی دچار سقوط شد. البته وی در لحظه فوت نکرد. در پرونده پزشکی این گونه قید شده که او در مسیر انتقال و داخل هلی کوپتر جان خود را از دست داده اما من فکر می کنم زمان مرگ او در بیمارستان بوده است.

همه در شوک بودند

زانیار ابراهیمی در پایان و در پاسخ به این پرسش که «آیا بعد از وقوع حادثه فردی از شرکت کنندگان نسبت به موارد فنی که منجر به سقوط شد و شما به آن اشاره داشتید، اعتراض کرد؟»، گفت: آن لحظه همه در شوک بوند و هیچ کس به این موضوع فکر نمی کرد. تمام افراد اعم از آزمون دهندگان و آزمون گیرندگان در تلاش برای رسیدگی به وضعیت مرتضی بودند البته برخی هم تلاش داشتند من را آرام کنند که به عنوان حمایتچی شاهد سقوط همراهم بودم.

حادثه دلخراشی که منجر به مرگ مرتضی نادی شد هفته گذشته (15 مهرماه) در منطقه «پل خواب استان البرز» رخ داد. در همین راستا برخی از مربیان فعال در این رشته نسبت به نادیده گرفتن شدن مسائل فنی که منجر به ایجاد این حادثه شد، واکنش داشته و حتی انتقاداتی هم نسبت به برخی مسائل حقوقی مطرح کرده اند.  روز گذشته در خبری با عنوان «بیانیه تعدادی از مربیان در مورد مرگ یک سنگنورد» به این موضوع پرداخت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟