آیت‌الله ربانی به خاطر کرونا به دیار باقی شتافت + عکس

به گزارش رکنا، محمد ابراهیم فرزند محمد علی و نواده شیخ محمد رضا ربانی مهمویی بیرجندی در سال ۱۳۰۶ (ه.ش) در بیرجند دیده به جهان گشود؛ پس از تحصیل علوم مقدماتی در بیرجند نزد پدر و آقای رضوانی مهمویی به‌منظور تکمیل به حوزه علمیه قم رفت.
وی در حوزه علمیه قم سطح را نزد شیخ اسدالله و مرحوم صدوقی و سید موسی صدر و مرحوم سلطانی آموخت و در سال ۱۳۲۹ (ه. ش) به نجف اشرف مهاجرت کرد و به تحصیل پرداخت و پس از آن با دختر آیت‌الله فاضل قاینی پیوند ازدواج برقرار کرد.
وی مدتی نزد بزرگان و اساتید حوزه به ویژه آیت‌الله شاهرودی، میرزا حسین بجنوردی شاگردی نمود و موفق به دریافت درجه اجتهاد از این دو عالم بزرگوار و همچنین اجازه روایت حدیث از مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی شد.
در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی از سوی مرحوم شاهرودی به‌عنوان وکیل تام‌الاختیار به بیرجند اعزام شد و در آنجا به انجام وظایف شرعی و تدریس مشغول شد و منشأ برکات زیادی برای منطقه جنوب خراسان و به‌ویژه بیرجند شد.
آیت‌الله ربانی طلاب زیادی تربیت که تعداد زیادی از آنان از فضلا و مدرسین حوزه علمیه بیرجند، مشهد و سایر شهرها هستند و همچنین عده‌ای از شاگردان این عالم نام آشنا در پست‌های قضایی مشغول خدمت هستند.
وی علاوه بر اقامه نماز جماعت، تدریس ، قضاوت و سایر فعالیت‌های مرتبط فرهنگی در عرصه اقتصادی نیر خدمات شایان توجهی انجام داد که از آن میان می‌توان به عضو هیات موسس کارخانه کویر تایر و کارخانه صابون‌سازی بیرجند اشاره کرد.
آیت‌الله ربانی اولین امام جمعه بیرجند پس از انقلاب بود و سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسئولیت داشته است.
بنابر اعلام بیت آن مرحوم؛ آیت‌الله ربانی سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسئولیت داشته است و در حوزه‌های علمیه قم، بیرجند و نجف کسب علم کرده و از آیت‌الله سید محمود شاهرودی و امام خمینی(ره) اجازه اجتهاد دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 595786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟