شامپانزه ای که ایران را به چالش کشید / باران  زنده می ماند؟  + عکس و جزئیات تلخ

علیرغم درخواست دکتر معماریان، اداره کل دامپزشکی استان تهران و باغ‌وحش ارم درخصوص ارائه مجوز خروج باران از باغ‌وحش، اداره کل محیط زیست استان تهران این موضوع را خارج از حیطه اختیارات خود دانسته و آن را منوط به برگزاری جلسه در روزهای آتی کرده است.

به گزارش رکنا، با انتشار خبر «مرگ در یک‌قدمی تنها بچه‌شامپانزه ایران» در شامگاه یکشنبه ۱۲ مرداد، مکاتبات اداری و پیگیری‌های فارس برای دریافت مجوز خروج «باران» از باغ‌وحش کلید خورد. همزمان، جمعی از مخاطبان نیز با ایجاد کمپین «نجات باران؛ تنها بچه شامپانزه ایران از قفس» خواستار پیگیری موضوع تا زمان اطمینان از ثبات وضعیت زندگی این بچه‌شامپانزه شدند. کمپینی که در عرض چند ساعت، حدود ۵۰۰ امضا برای آن ثبت شد.

«باران» تنها بچه شامپانزه موجود در ایران است که در اردیبهشت ۹۶ به‌شکل نارس متولد شد اما با تلاش‌های دکتر معماریان، دامپزشک وقت باغ‌وحش ارم نجات یافت. از همان زمان، این بچه‌شامپانزه تحت مراقبت ۲۴ساعته دکتر معماریان قرار گرفت و باتوجه به شرایط بیولوژیکی شامپانزه‌ها، هم‌اکنون نیز جهت ادامه حیات، نیازمند ادامه مراقبت به شکل سابق است. این مراقبت ۲۴ساعته، در تمام ۳سال اخیر به‌صورت حضور معماریان در باغ‌وحش و یا انتقال باران به منزل دامپزشک ادامه داشت. حتی در مدتی حدود یک ماه، معماریان در قفس‌های باغ‌وحش ارم و در کنار باران زندگی کرد.

به گفته کارشناسان، باران فقط در کنار پرستار خود زنده می‌ماند

مشکل از زمانی آغاز شد که معماریان به‌دلیل بیماری مجبور به ترک باغ‌وحش شد. این در حالی بود که اداره کل محیط زیست استان تهران، این بار اجازه همراهی باران با پرستارش را صادر نکرده بود. از آنجا که بچه شامپانزه‌ها رشد کندی دارند، حداقل تا ۵ سالگی باید تحت حمایت مادر (پرستار) خود زندگی کنند. باران هم از این قانون مستثنی نیست و به اذعان بسیاری از کارشناسان محیط زیست، در صورت جدایی از سرپرست خود، زندگی‌اش مدت زیادی ادامه نمی‌یابد.

دکتر معماریان یکشنبه ۱۲ مردادماه در نامه‌ای به اداره کل دامپزشکی استان تهران خواست به‌منظور گذران ادامه دوران نقاهت خود در منزل، مجوز همراهی باران با او و خروجش از باغ‌وحش تمدید شود تا جان باران به خطر نیافتد.

با پیگیری‌های صورت گرفته، این موضوع به تایید اداره کل دامپزشکی استان تهران هم رسید و دکتر سیدعلی سیدعلی بابایی، مدیرکل دامپزشکی استان تهران، روز دوشنبه ۱۳ مرداد، طی نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران خواستار موافقت آن اداره با خروج باران از باغ وحش شد.

همزمان، مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز نیز به‌عنوان مالک اصلی این بچه شامپانزه، طی نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، خواستار موافقت با خروج باران از باغ‌وحش ارم شد. علی دقیقیان، مدیرعامل مجتمع ارم، در گفت‌وگو با فارس، ضمن اعلام موافقت باغ‌وحش ارم با خروج باران از آن مجموعه، اجرای این تصمیم را منوط به مجوز محیط زیست دانست.

البته دقیقیان، در نامه دیگری خواستار اعلام نظر رسمی سازمان محیط زیست در خصوص اعزام باران به خارج از کشور جهت طی مراحل رشد شده است.

باوجود آن که این درخواست‌ها تا ظهر روز دوشنبه ۱۳مردادماه به اداره کل محیط زیست استان تهران ارائه شده بود، تا پایان ساعت اداری، هیچ مجوزی از سوی این اداره کل، جهت خروج باران از باغ وحش صادر نشد. این تعلل، در شرایطی است که بیماری دکتر معماریان و عدم امکان استفاده از خدمات درمانی می‌تواند خطرات جدی برای این دامپزشک ایجاد کند. از طرفی، خروج معماریان از باغ‌وحش هم می‌تواند تهدیدی برای جان «باران» باشد.

نجات جان «باران» در انتظار یک امضا / محیط زیست: فعلا صبر کنید تا جلسه بگذاریم

با توجه به تعلل اداره کل محیط زیست استان تهران در صدور مجوز، موضوع در دستور کار پیگیری قرار گرفت. سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره مجوز برای تمدید دوران همراهی باران با دکتر معماریان را خارج از حیطه اختیارات خود دانست. وی علیرغم اعلام موافقت خود با این موضوع، تصمیم‌گیری درباره آن را منوط به جلسه با ستاد (سازمان محیط زیست) در روزهای آتی اعلام کرد.

به گفته محمودی، اداره کل محیط زیست استان تهران تلاش می‌کند جلسه با سازمان محیط زیست را فردا برگزار کند.

شما نیز می‌توانید با مراجعه به این آدرس، در کمپین «نجات باران؛ تنها بچه شامپانزه ایران از قفس» مشارکت کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

باران

دامپزشکی تهران

محیط زیست تهران

نامه باران

نامه

کدخبر: 593157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟