مرد تاریخ کرمانشاه درگذشت + علت مرگ و جزئیات / عکس

پروفسور مسعود گلزاری که حدود ۲۰ سال از عمر خود را صرف تحقیقات باستان‌شناسی در استان‌های کرمانشاه و کردستان کرد، روز یکشنبه در بیمارستان شریعتی تهران چشم از جهان فرو بست.

 

به گزارش رکنا ، دکتر گلزاری سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و بخشی از تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کرمانشاه به پایان رساند؛ در رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی‌ ارشد را اخذ کرد و از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۹ در دانش‌سرای تربیت معلم تهران به تدریس پرداخت.

در همان دوران در تیم‌های علمی باستان‌شناسی آمریکایی و آلمانی در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان غربی همکاری می‌کرد و تحقیقات ۲۰ ساله او در مناطق کردنشین ایران منجر به خلق آثاری ناب شد.

خالق کتاب کرمانشاهان – کردستان درگذشت

در مراسم یادبودی که برای این کرمانشاه‌شناس نامدار برگزار شده بود استاد میرجلال‌الدین کزازی از دکتر گلزاری و زحمات ایشان در «روشن ساختن پیشینه کهن غرب ایران» تقدیر کردند.

دکتر محمدرضا کارگر هم در سخنرانی خود گفت: زمانیکه از استاد گلزاری قدردانی و تجلیل می کنیم در واقع برای فرهنگ خودمان بزرگداشت می گیریم چرا که فرهنگ سازان کشور ما بزرگواران و استادانی مثل دکتر گلزاری هستند.

مهدی رهبر، از پیشکسوتان باستان شناسی ایران نیز در این مراسم گفت: دکتر گلزاری نه تنها به پرورش باستان شناسان پرداخت بلکه با ارایه مقالات و کتاب هایشان ایران را به جهان معرفی کردند و البته ایشان به آزادمنشی هم شهرت دارند.

این پژوهشگر برجسته علاوه بر تالیف کتاب کرمانشاهان –کردستان ، کتاب « بیستون و داریوش » را هم که یادبودی از پیروزی‌های داریوش یکم هخامنشی است را از خود به یادگار گذاشته است.

کتاب‌های «جغرافیای شهری و روستانشینی، گزیده تاریخ ادبیات ایران و کلیات علم اقتصاد» از دیگر آثار تالیفی این باستان‌شناس برجسته کشورمان است.

گلزاری برای بیان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم به کتاب‌های تالیفی اکتفا نکرده و کتاب‌های « ایران باستان از آغاز تا پایان هخامنشیان،ایران باستان: از اشکانیان تا فروپاشی ساسانیان، گنجینه هنر اسلامی و س‍ف‍رن‍ام‍ه م‍ل‍گ‍ون‍ف ب‍ه س‍واح‍ل ج‍ن‍وب‍ی دری‍ای خ‍زر » را از نویسندگان مطرح جهان ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

س‍ف‍رن‍ام‍هٔ ادی‍ب‌ال‍م‍ل‍ک ب‍ه ع‍ت‍ب‍ات، داستان نگارش، وزیرپور کشمیری، گ‍ام‌ه‍ای ن‍و در ارایه خ‍دم‍ات ک‍ت‍اب‍داران م‍درس‍ه‌ه‍ا، س‍ف‍رن‍ام‍هٔ م‍ی‍رزا م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن ح‍س‍ی‍ن‍ی ف‍راه‍ان‍ی، س‍ف‍رن‍ام‍هٔ اس‍ت‍رآب‍اد و م‍ازن‍دران و گ‍ی‍لان، ۳۶۵ ق‍ص‍ه ب‍رای ب‍چ‍ه‌ه‍ای خ‍وب، نخ‍ودی، خ‍ال‍ه ت‍پ‍ل‍ی ، ش‍ه‍ر س‍ب‍ا، خ‍ان‍م خ‍ان‍م‌ه‍ا و ح‍س‍ن‍ک، ن‍اخ‍دای پ‍ان‍زده س‍ال‍ه، ف‍رزن‍دان ک‍اپ‍ی‍ت‍ان گ‍ران‍د، ف‍ان‍وس‍ی ب‍ر ت‍ارک دن‍ی‍ا، م‍اج‍راه‍ای ه‍اک‍ل‍ب‍ری ف‍ی‍ن و س‍پ‍ی‍د دن‍دان از دیگر آثار ارزشمندی است که زیرنظر استاد گلزاری ترجمه و ویرایش شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 590545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟