تهران در وحشت بحران کرونا / گزارش تکاندهنده

کرونا در تهران / گزارشی تکان دهنده از وضعیت بحرانی کرونا در تهران منتشر شد.

 طی یک هفته اخیر و از نیمه تیرماه ۹۹، وضعیت کرونا در تهران وارد وضعیت قرمز شده است. بیمارستانهای اصلی ، مرجع و جنرال دانشگاهی به تدریج بخشهای کرونای خود که در اواخر اردیبهشت تعطیل کرده بودند را مجددا بازگشایی کرده اند.

 وضعیت بحرانی بیمارستانهای تهران در شیوع کرونا

به گزارش رکنا، در موج جدید کرونا در تهران که از ابتدای تیرماه شروع و روز به روز افزایش یافته، هم اکنون ۱۳بیمارستان بزرگ و اصلی دانشگاهی تهران، شامل بیمارستان امام خمینی، شریعتی، سینا، رسول اکرم، فیروزگر، طالقانی، مسیح دانشوری، امام حسین، رسول اکرم، مدرس، شهدای تجریش، فیروز آبادی شهرری، شهدای یافت آباد به مرز تکمیل ظرفیت رسیده اند.

لیست بیمارستان های تهران که درگیر کرونا هستند

در بیمارستانهای مسیح دانشوری، امام خمینی ، سینا، علاوه بر تبدیل تمامی بخشهای داخلی، جراحی، به بخش بستری بیماران کرونا، تمامی تختهای اورژانس نیز به بستری کرونا اختصاص یافته است و هیچ تخت خالی برای پذیرش بیمار جدید وجود ندارد.

علاوه بر این بیمارستانهای کوچکتر دانشگاهی تهران، طبق دستور وزارت بهداشت و به دلیل افزایش چند برابری مبتلایان به کرونا، پذیرش بیماران جراحی را متوقف و هم اکنون در حال تبدیل بخشهای جراحی به بخش بستری کرونا می باشند.

طبق گزارشات، بیمارستانهای نظامی تهران مانند بقیه الله سپاه، بعثت ارتش، ولیعصر ناجا در حال راه اندازی بخشهای جدید برای اختصاص به بستری بیماران کرونا هستند‌.

بیمارستانهای تامین اجتماعی مانند میلاد و آیت الله کاشانی همینک با حجم انبوه مراجعین کرونا روبرو شده اند و دیگر قادر به پذیرش و پاسخگویی مراجعین نیستند.

 وضعیت جسمی مبتلایان جدید کرونا چگونه است؟

نکته مهم دیگر اینست که شرایط مراجعین کنونی به بیمارستانها در تیرماه با اسفند و فروردین متفاوت شده است، بر خلاف دوره قبلی هم اکنون علاوه بر افراد مسن، افراد جوان زیر ۴۰ سال هم درصد بالایی از مراجعان را تشکیل می دهند و از طرفی متاسفانه در مقطع کنونی، بیماران با شرایط بدحال تری به بیمارستانها مراجعه می کنند به گونه ای که از بدو ورود نیازمند به ماسک اکسیژن، تخت آی سی یو و ونتیلاتور هستند؛ که با توجه به کمبود تخت آی سی یو مجبور به اعزام به مراکز دیگر شده و با مشکلات و شرایط حاد و اسفبار و دردناکی دست و پنجه نرم می کنند.

علاوه بر اینها نکته عجیب دیگر اینست که بر خلاف تصورات ابتدایی، در دور جدید کرونا، درصدی از مبتلایان کودکان زیر ۱۲ سال هستند! که هم اکنون گروهی از آنها در بیمارستانهای مفید و مرکز طبی کودکان بستری هستند.

متاسفانه در موج جدید کرونای تهران، به علت بدحالیِ درصد بالایی از مراجعین در بدو ورود، آمار فوتی ها به نسبت فروردین و اسفند ماه به شدت افزایش یافته است.

 طی هفته گذشته، فقط در شهر تهران، روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر بر اثر کرونا فوت شده اند!

 وضعیت هزینه های درمانی کرونا

کاهش اعتبارات و بودجه بیمارستانهای دولتی و افزایش سرسام آور هزینه داروهای بیماران کرونا، به خصوص در صورت نیاز و استفاده از داروهای تزریقی خاص و نایاب، هزینه درمان کرونا را برای بیمار به دهها میلیون تومان می رساند! که عرصه را بر اکثر بیماران جدید و خانواده آنها تنگتر کرده است.

 وضعیت کادر درمان

با افزایش حجم مراجعات کرونا به بیمارستانها، کادر درمان پایتخت که از اسفندماه مشغول خدمت بوده اند به شدت فرسوده و خسته شده، و در صد بالایی از آنان در محیط اشباع از ویروس بیمارستانی، خود مبتلا به کرونا شده اند. تعداد مبتلایان به کرونا در کادر درمان تهران، تا کنون به حدود ۵هزار نفر رسیده و هم اکنون حدود ۵۰۰ نفر از کادر درمان تهران به دلیل ابتلا به کرونا، خود در بیمارستان بستری و یا در منزل تحت مداوا قرار دارند. و تعدادی نیز در این شرایط جان باخته اند که متاسفانه هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

همه این موارد منجر به کمبود شدید کادر پزشکی و پرستاری در تهران شده و این مساله فشار مضاعف و سنگینی را بر کادر درمان فعلی تهران وارد کرده، به گونه ای که موجب افزایش شیفتهای سنگین در لباسهای سخت ایزوله در فصل گرما شده و عملا نیروی جسمانی آنها را به تحلیل برده است.

همه اینها در شرایطی ست که بر خلاف وعده های قبلی مسئولین در فروردین ماه، تا کنون هیچ پاداش یا اضافه حقوقی به کادر درمان خسته و تحت فشار پرداخت نشده است!

 کانون های اصلی انتشار کرونا در تهران

طبق بررسی های کارشناسان، پرسشگری و ردیابی ها، کانون های اصلی انتشار کرونا در تهران به ترتیب عبارتند از: متروی_تهران، اتوبوسرانی، رستورانها و مساجد، به همین دلیل، در مورد این کانونها باید اقدامات اضطراری شامل محدودیت و تعطیلی صورت بگیرد.

در غیر اینصورت، وضعیت تهران با عبور از وضعیت قرمز کنونی به وضعیت بحران و غیر قابل کنترل تبدیل خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟