هشدار برای بیماری های هولناک وبا و تب شالیزار در رامسر

به گزارش رکنا، حمیدرضا مبشری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان با بیان اینکه خوشبختانه از سال ۹۸ تاکنون هیچ مورد مثبت وبا در رامسر نداشتیم، گفت:بیماری‌های وبا و تب شالیزار در فصل‌های بهار و تابستان در کمین افراد خواهند بود.

او با بیان اینکه پارسال در شهرستان‌های مجاور وبا مشاهده شده، افزود: لایه روبی و ضدعفونی شبکه آبرسانی، تشدید نظارت بر آبرسانی، رفع فوری شکستگی ها، شناسایی کامل شبکه آبرسانی در محلات، برگزاری جلسات آموزشی بخصوص برای شورا‌های روستا‌ها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری از طریق آب آلوده باید انجام شود.

شیوع وبا در فصل بهار و تابستان

مبشری با اشاره به شیوع بیماری وبا در فصول بهار و تابستان از راه‌های انتقال این بیماری از طریق آب آشامیدنی آلوده، سبزی و میوه جات خام و نشسته، یخ‌های غیربهداشتی، حشرات و مدفوع انسانی خبر داد و گفت: نداشتن آگاهی عمومی، مسافرت به مناطق با سطح بهداشت پایین، رعایت نکردن بهداشت در مجامع عمومی و بهداشت فردی باعث تشدید بیماری وبا می‌شود.

او افزود: نمونه گیری از چشمه‌های آب بصورت مداوم توسط کارشناسان شبکه بهداشت و درمان انجام می‌شود، اما جوشاندن آب قبل از مصرف مورد تاکید است.

مبشری با اشاره به اینکه اقدامات کشاورزی، نظارت بر تخلیه فاضلاب ها، دفع بهداشتی زباله ها، جلوگیری از فروشندگان دوره گرد، نظارت بر عرضه یخ، رعایت بهداشت فردی بخصوص برای کارکنان اماکن عمومی و آموزش و اطلاع رسانی نقش بسزایی در پیشگیری از وبا دارد، گفت: شیوع ویروس کرونا باعث افزایش حساسیت مردم به بهداشت فردی شده بطوری که حتی وسایلی که از فروشگاه‌ها خریداری کرده را قبل از بازگشایی شستشو می دهند که بسیار موثر است.

او به شیوع بیماری فاسیولا در استان گیلان اشاره کرد و افزود: منبع آلودگی این بیماری سبزیجات آلوده و خام است.

شباهت تب شالیزار با ویروس کرونا

مبشری درباره بیماری تب شالیزار نیز، گفت: علائم این بیماری که بیشتر در بین کشاورزان و فصل برنج کاری شیوع دارد بسیار شبیه به علائم ویروس کرونا است که تیم‌های درمانی با حساسیت بالا در تشخیص و تفکیک این دو بیماری در تلاش هستند.

او از عموم مردم خواست مشکلات و تخلفات حوزه بهداشتی اطراف خود را فورا به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند چرا که این سامانه روزانه توسط کارشناسان رصد و بدون اینکه مشخصات شاکی مشخص شود، به سرعت بررسی و نتیجه اعلام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر در بخش دیگر این جلسه به لزوم بررسی بازگشت به کار شاغلینی که دچار بیماری کرونا بودند اشاره کرد و گفت: بیماران شاغل پس از گذراندن دوره قرنطینه باید قبل از شروع به کار حتما توسط پزشک طب کار یا متخصص عفونی و داخلی بررسی شوند که کلیه امکانات برای این مهم در شهرستان فراهم شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟