به گزارش رکنا ، وقوع سرقت در جامعه به دلایل مختلفی رخ می دهد و در دوره های زمانی گوناگون به فرا خور وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه شکل خاصی از سرقت از لحاظ فراوانی وقوع، از سایر جرائم پیشی می گیرد .

طبق نظریه های جامعه شناسی شاید نتوان به راحتی حرفی از به صفر رساندن آمار وقوع جرائم خصوصا سرقت خودرو در جامعه ای به میان آورد اما می توان با رعایت نکات هشداری و توجه به توصیه های پلیس هزینه های ارتکاب جرم را برای مجرمان افزایش داد و سارقان را در رسیدن به اهداف خود با شکست مواجه کرد و فراوانی وقوع آن را به حداقل ممکن رساند و برای سارقی که آمده تا ظرف چند ثانیه پشت فرمان اتومبیل شما نشسته و سرمست از سرقت خود راهی مخفیگاه شود راه را ناهموار کرد !

در ادامه می توانید با مطالعه نکات هشداری که درنتیجه سال ها تلاش در حوزه مبارزه با سرقت وسائط نقلیه بدست آمده بر دانسته های انتظامی خود افزوده و از اموال و دارایی های خود در برابر سارقان محافظت کنید.

1 - از پارکینگ های عمومی و اختصاصی استفاده نموده و وسیله نقلیه خود را در معابر عمومی رها نکنید .

2- از گذاشتن کیف دستی و اشیاء قیمتی وسوسه انگیز در جلوی داشبورد، روی صندلی جلو و عقب خودرو و در معرض دید خودداری کنید ؛ زیرا ممکن است سارق در محل حضور داشته باشد و پس از دور شدن شما اقدام به سرقت کند.

3- سارقان بیشتر موارد در کمین خودروهایی می نشینند که صاحبان آن ها بدون رعایت نکات ایمنی، خودروهای خود را در مکانی پارک می کنند. سارقان از این فرصت استفاده کرده و باشگردهای خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعی خود خودرو را سرقت می کنند.

4- مشخصات کامل پخش خودرو و شماره سریال آن را بنویسید و نگهداری کنید.

5- از قرار دادن خودروها در معابر پرت و تاریک خودداری نمایید .

6- درصورت پنچرشدن لاستیک خودرو ، برای خروج از خودرو و تعویض چرخ ،درب خودرو را بسته و سپس اقدام به تعویض چرخ کنید.

7- چنانچه شیشه و قفل درب خودرو معیوب شده ، در کوتاه ترین وقت ممکن نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

8-در توقف های کوتاه مدت شیشه اتومبیل را بالا برده و درب ها را قفل کنید.

9- هنگام ترک اتومبیل از بسته بودن درب ها و شیشه اطمینان حاصل نمایید.

10- اتومبیل خود را به لوازم ایمنی ضد سرقت مانند:سیستم دزدگیر، قفل فرمان،قفل پدال، سوئیچ مخفی و سایر لوازم تاخیری و بازدارنده مجهز کنید.

11- از نصب تزئینات اضافی و گران قیمت بر روی خودرو خودداری کنید.

12- هنگام ترک اتومبیل ازبجای گذاشتن کیف پول، گوشی تلفن همراه، رادیو پخش، اسناد و مدارک و هر گونه لوازم و اموال با ارزش در داخل اتومبیل که باعث تحریک سارقان می شود پرهیز نمائید.

13- شهروندان هنگام تردد به مراکز تجاری و تفریحی از پارکینگ های عمومی و مجاز جهت پارک خودرو استفاده کنند.

14 – تمامی کلیدها و سوئیچ های وسیله نقلیه را از فروشنده تحویل بگیرید؛ دقت کنید همگی فابریک باشند.

15 – نصب ردیابیا (GPS)مناسب ترین اقدامی است که می توان برای جلوگیری از سرقت خودرو انجام داد.

16 – اگر قصد جابجایی وجه نقد و اشیاء قیمتی با خودروی شخصی خود را دارید ضمن رعایت کلیه جوانب امنیتی مراقب افرادی که در حوالی بانکها و مرکز تجاری کمین کرده اند، باشید.

17– نسبت به آلارم دزدگیر بی تفاوت نباشید.

18 – هرگز وسیله نقلیه را در حالیکه موتور آن روشن می باشد ترک نکنید ؛(به عنوان مثال در هنگام سوخت گیری در جایگاه های سوخت یا باز و بسته کردن درب پارکینگ) از قفل بودن درب ها و صندوق عقب و آماده بکار بودن سیستم امنیتی اطمینان حاصل کنید.

19– هنگام ترک خودرو هرگز مدارک هویتی و مالکیتی خود را در داخل خودرو نگهداری نکنید.

20 – استفاده از قفل فرمان و قفل پدال برای کلیه خودروها اعم از اینکه دارای سیستم امنیتی و قفل مرکزی باشند و یا اینکه فاقد سیستم باشند جهت پیشگیری از سرقت الزامی است.

21– در صورت عدم دسترسی به پارکینگ چنانچه ناچارید برای مدتی از خودرو فاصله بگیرید حتی الامکان وسیله نقلیه خود را در مکانهایی پارک کنید که مجهز به سیستم دوربین مداربسته باشد.

22-اکثرسرقت ها مربوط به خودروهایی است که فاقد سیستم ضد سرقت می باشند، هر چه ضریب ایمنی خودرو افزایش یابد به همان میزان ضریب سرقت آن کاهش خواهد یافت.

23- به هنگام مسافرت برای استراحت شبانه درطول مسیر از محل های مطمئن مانند زائرسرا و حتی الامکان جنب ایستگاه پلیس و مانند آن استفاده نمائید.

24- استفاده از سوئیچ مخفی از جمله مواردی است که سارقین را در سرقت خودروی شما با ناکامی مواجه می سازد .

با مطالعه و بازنشر این توصیه ها ضمن محافظت از اموال خود یاریگر پلیس آگاهی پایتخت در برقراری نظم و امنیت باشید .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 566348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟