دستگیری 2 حفار متخلف در باشت

به گزارش رکنا، صادق ماندنی زاده روز چهارشنبه بدون اشاره به مکان دستگیری متهمان اظهار داشت: این افراد سودجو در یکی از مکان های تاریخی باشت که در فهرست آثار ملی ثبت شده اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند.

2 حفار غیرمجاز در باشت دستگیر شدند

وی با بیان اینکه یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی به محض دریافت گزارش، بررسی موضوع را در دستورکار قرار داد، افزود: تعدادی ابزار و ادوات حفاری و یک دستگاه موتور برق از این افراد کشف و ضبط شد.

وی با تاکید بر اینکه براساس قانون با هرگونه تعرض به میراث تاریخی برخورد می‌شود، گفت: متخلفان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشت عنوان کرد: این سومین پرونده حفاری غیر مجاز در مناطق تاریخی این شهرستان در سال جاری است.

ماندنی زاده افزود: پرونده متهمان حفاری غیر مجاز در باشت که در سال جاری تشکیل شده هم اکنون در حال انجام مراحل قانونی در مراجع قضایی است.

براساس قانون حفاری در مناطق تاریخی جرم محسوب می شود و متهمان بین یک تا۱۰ سال محکوم می شوند.

وی بیان کرد: با کشیک شبانه‌روزی مأموران یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی برای صیانت از مواریث ارزشمند تاریخی و باستانی تلاش می‌شود.

ماندنی زاده ابراز کرد: مردم می‌توانند با گزارش هرگونه اقدام شامل تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز، حفاری غیرمجاز و یا قاچاق اشیای تاریخی به مسئولان اداره میراث فرهنگی این شهرستان نسبت به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی منطقه سهیم باشند.

۶۰ اثر تاریخی در شهرستان باشت تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل تاریخی پرین، دوگور دوپا، چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه از مهمترین آثار تاریخی ثبت رسیده این شهرستان است.

شهرستان باشت با وسعت بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومترمربع در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر، ۲ بخش و ۲۱ هزار نفر جمعیت است.

این شهرستان در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563563 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟