سرنوشت ترسناک پسران گمشده مشهدی / خانواده ها دست به دعا بودند!

به گزارش رکنا، این چند ساعت مأموریت ‌موفقیت‌آمیز بود و هر چهار گمشده و گرفتار درنهایت به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند. ‌

۲ عملیات موفق و نجات۴ نفر در خراسان

چند ساعت گرفتاری در کوه‌های بینالود و تاریکی مطلق سه نوجوان را وحشت‌زده کرده ‌بود؛ اما نیروهای امدادی هلال‌احمر منجی این نوجوانان شده و آنان را از ارتفاع ٢‌هزار و ‌‌٢٠٠ متری نجات دادند. پسرانی که برای تفریح به باغ شخصی‌شان در روستایی کنار رشته‌کوه‌‌های بینالود مشهد رفته بودند اما هنگام بازگشت مسیر را گم کرده و در میان کوه‌ها گرفتار ‌شده بودند.

گرفتاری که در تاریکی مطلق ساعت‌های سخت و ترسناکی را برایشان رقم زده بود؛ ‌اما بعد از پنج ساعت، درست زمانی که امیدشان را برای نجات از دست داده بودند، با دیدن ‌خودروی سرخ‌پوشان هلال‌احمر مشهد جانی دوباره گرفتند. ‌

ایمان و امید و محمدصادق، روز یکشنبه بود که برای تفریح از مشهد به سمت روستای پدری ‌شان راه افتادند. روستایی به نام کنگ در شهرستان بینالود؛ آنها به ویلای شخصی‌شان می‌رفتند تا ‌دو روز تفریح کنند.

ترس 3 جوان در خانه باغ مشهد

این سه نوجوان شب را در خانه‌باغ ماندند، اما فردا وقتی می‌خواستند به ‌خانه‌هایشان برگردند، مسیر را گم کرده و به راهی پرپیچ‌وخم و صعب‌العبور رسیدند؛ جایی ‌میان کوه که هیچ‌کس آنجا نبود.

این سه پسر سعی کردند هر طور شده مسیرشان را پیدا کنند ‌اما تلاش‌هایشان بی‌نتیجه ماند. هر چه زمان می‌گذشت به وحشت آنها نیز افزوده می‌شد. ‌ترسی که با تاریک‌شدن هوا هر لحظه بیشتر می‌شد. ایمان پسر نوزده ساله‌ای که یکی از این گمشدگان بود، درباره آن لحظات دلهره‌آور به «شهروند» گفت: «اولین‌بار بود ‌که به تنهایی آنجا می‌رفتیم. خانواده دوستم در آنجا باغ شخصی داشت.

روستای کنگ ‌روستای پدری ما بود اما هر سه نفرمان در مشهد زندگی می‌کنیم. دوستم گفت که می‌توانیم ‌دو روز به ویلایشان برویم و آنجا تفریح کنیم. این شد که سه نفری به راه افتادیم. دوستانم هفده و ‌‌هجده ساله هستند. هنگام رفتن هیچ مشکلی نداشتیم. خانه‌باغ در اطراف روستای کنگ بود. ‌روستایی که در محاصره رشته‌کوه‌های بینالود است. خانه‌باغ هم در ارتفاعات بود. ما به ‌ویلا رسیدیم و شب را در آنجا ماندیم. فردا ظهر وقتی می‌خواستیم برگردیم ناگهان احساس ‌کردیم این مسیر اصلا برایمان آشنا نیست.

هنگام رفتن آنجا را ندیده بودیم. برای همین فهمیدیم ‌که مسیر را اشتباهی آمده‌ایم. کاری از دست‌مان برنمی‌آمد. موبایل هم آنتن نمی‌داد. سعی ‌کردیم راه را پیدا کنیم ولی تلاش‌هایمان نتیجه نداشت تا اینکه در یک لحظه موبایل آنتن داد. ‌بلافاصله با خانواده‌هایمان تماس گرفتیم. آنها هم موضوع را به پلیس و هلال‌احمر اطلاع ‌داده بودند. ما جای تقریبی خود را اعلام کردیم ولی دیگر راه ارتباطی نداشتیم.

دوباره آنتن ‌موبایل رفت.»‌عصر بود که به هلال‌احمر خبر ناپدیدشدن این سه نوجوان را اعلام کردند. آنها نیز با ‌تجهیزات کامل و خودروی کمک‌دار راهی محل شدند. حدودا پنج ساعت طول کشید تا آنها به ‌نوجوانان برسند: ‌«وقتی هوا تاریک شد همه چیز ترسناک شده بود. ما هیچ کجا را نمی‌دیدیم. ‌حتی روشنایی کوچک هم نبود.

همه تاریکی مطلق بود و سکوت؛ ترسیده بودیم و ‌دعا می‌کردیم کسی ما را پیدا کند. هرچند امید نداشتیم تا صبح کسی بتواند آن مسیر را طی ‌کند و به ما برسد. برای همین چون هوا سرد شده بود، آتش روشن کردیم تا هم گرم شویم و ‌هم نوری ببینیم.

چند ساعت دور آتش بودیم تا اینکه نور ماشین را دیدیم. خودروی هلال‌احمر ‌بود. واقعا در زندگی‌مان آن‌قدر خوشحال نشده بودیم.»‌نیروهای امدادی تمام تلاش خود را انجام دادند تا به این سه نوجوان برسند. مسیر سخت بود، ‌اما توانستند خود را به بالای کوه برسانند.

مهدی صوفی، مسئول عملیات امدادونجات ‌جمعیت هلال‌احمر شهرستان مشهد که خودش نیز در این مأموریت حضور داشت، درباره آنچه در ارتفاعات بینالود رخ داد  گفت: «عصر با ما تماس گرفتند. ‌موضوع اول به پلیس اطلاع داده شده بود. ما هم راهی محل شدیم. با تجهیزات کامل رفتیم و ‌خود را برای بدترین شرایط آماده کرده بودیم.

سروان کاظمی از پاسگاه نوغندر نیز با ما ‌همراه شد تا بتوانیم این نوجوانان را پیدا کنیم. مسیر سخت بود. نمی‌شد با خودروهای عادی ‌به آنجا رفت. خودروی ما کمک‌دار بود. ما فقط مکان تقریبی این پسرها را بلد بودیم. برای ‌همین راهی محل شدیم. آنجا را در عملیات‌های قبلی به خوبی می‌شناختیم.

نور آتش ناجی جان 3 جوان مشهدی شد

برای همین بالا ‌رفتیم تا اینکه درنهایت دوباره توانستیم با پسرها صحبت کنیم. آنها ترسیده بودند. گفتیم از ‌جایشان تکان نخورند چون ممکن است دوباره آنها را گم کنیم. تا اینکه ساعت ١١ شب بود که ‌نور آتش آنها را دیدیم.در ارتفاع ٢٢٠٠متر هر سه نفرشان را پیدا کردیم. حال آنها خوب ‌بود و فقط ترسیده بودند. برای همین هر سه نفر را تحویل پاسگاه دادیم و آنها نیز پسران را ‌تحویل خانواده‌شان دادند. البته خانواده‌های آنها نیز برای پیدا کردن پسرهایشان راهی محل ‌شده بودند که از آنها خواستیم در روستای کنگ بمانند و جلوتر نروند. حدودا ساعت ٢ شب ‌بود که به محل کارمان برگشتیم و این عملیات به پایان رسید.»‌

‌٤ ساعت عملیات در بینالود

در دومین حادثه هم مردی پنجاه‌وپنج ساله در ارتفاعات جنوب بینالود دچار حادثه شد که ‌نیروهای امدادی هلال‌احمر او را نجات دادند. ‌در این حادثه که حوالی ساعت ۲بعدازظهر در ارتفاعات «امان جعفری» در فاصله ۱۵ ‌کیلومتری قاینات رخ داد، یک تیم نجات چهارنفره با امکانات کامل کوهستان نزدیک ۱۰ساعت در تلاش بودند تا مرد حادثه‌دیده را نجات دهند و به پایین کوه منتقل کنند.‌

آن‌طور که جواد یوسفی، رئیس شعبه هلال‌احمر قاینات به «شهروند» می‌گوید: «مردی پنجاه‌وپنج‌ساله به نام اسحاق همراه با یکی از دوستانش راهی این ارتفاعات شده بود تا گیاهان دارویی ‌خاص این منطقه را برداشت کند، اما در راه برگشت دچار حادثه شد.

نیروهای هلال‌احمر ‌از طریق تماس تلفنی همراه فرد حادثه‌دیده در جریان قرار گرفتند و یک تیم چهار نفره از ‌پایگاه جاده‌ای قاینات راهی منطقه شدند و پس از چهار ساعت پیاده‌روی به محل حادثه رسیدند. ‌نیروهای امدادی پس از چند ساعت تلاش و ایجاد کارگاه خودشان را به اسحاق رساندند و پس ‌از تثبیت شرایط او را از میان صخره‌ها خارج کردند.»‌برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟