۵۰ روز  کرونا در قزوین ! + جزییات

به گزارش رکنا، نهم اسفند ۹۸ بعد از روزها مقاومت بالاخره نتیجه آزمایش یکی از قزوینی‌ها در انستیتو پاستور تهران مثبت اعلام می‌شود تا اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ (۲۰۱۹-nVoC) در استان قزوین به ثبت برسد و نام قزوین نیز به لیست استان‌های مبتلا به این ویروس منحوس اضافه شود. در این گزارش این موضوع با توجه به اخبار انعکاس یافته رسانه‌ها از عملکرد کرونایی مورد توجه قرار گرفته است.

۹ اسفند؛ ثبت اولین مورد ابتلا در قزوین

ظهر روز ۹ اسفند جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از مثبت بودن تست دو مورد مشکوک به کرونا در قزوین خبر داد.

لغو برگزاری آیین نماز جمعه در قزوین و برخی مناطق استان قزوین

برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی با توجه به شیوع کرونا در کشور و طبق اطلاعیه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، نماز جمعه از روز ۹ اسفندماه در شهر قزوین و برخی مناطق استان لغو و این تصمیم در جمعه‌های بعد نیز تکرار شد.

در راستای ادامه مسیر ارتباطی ائمه جمعه با عموم مردم، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین در برنامه زنده تلویزیونی «تا آسمان» که از شبکه قزوین به روی آنتن می‌رود به بیان سخنان خود پرداخته و موضوعات مهم استان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تغییر ساعات اداری در استان قزوین

منوچهر حبیبی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین اعلام می‌کند: با توجه به شیوع کرونا ویروس و حسب تصمیمات اتخاذ شده در ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین، ساعت کاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی از شنبه ۱۰ اسفندماه به مدت یک هفته از ساعت۸:۳۰ صبح تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر است.

این تصمیم در ۱۷ اسفند نیز تکرار می‌شود.

پلمب واحدهای متخلف کرونایی در قزوین

علی فولیان معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ از پلمب بیش از ۳۰ واحد صنفی به دلیل عرضه قلیان متخلف و تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان خبر می‌دهد. همچنین در تاریخ ۱۳ فروردین‌ماه نیز معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین از پلمب ۷۹ واحد صنفی در قزوین به علت تخلف و بی‌توجهی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که باهدف قطع زنجیره ویروس کرونا اجرایی شده بود، خبر می‌دهد.

برپایی بیمارستان صحرایی در قزوین طی ۴ روز

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، با اشاره به مصوبات جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله و پیشگیری کرونا در قزوین خبر می‌دهد: اولین مصوبه این جلسه برپایی بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۴۵ تختخواب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین بود تا در صورت نیاز به‌سرعت خدمات پزشکی و درمانی مورد نیاز بیماران در این مرکز ارائه شود.

مراحل برپایی این بیمارستان صحرایی با دارا بودن بخش‌هایی نظیر آی‌سی‌یو، سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی، سی‌سی‌یو، اتاق جراحی و ژنراتور مستقل برق از شنبه دهم اسفند آغاز می‌شود و روز ۱۴ اسفند یعنی در مدت ۴ روز با دارا بودن تمامی تجهیزات بیمارستان‌های دولتی و خصوصی افتتاح می‌شود.

پوشیدن لباس رزم جهادگران قزوین در برابر ویروس منحوس

از همان روزهای نخست شیوع کرونا، قرارگاه جهادی مدافعان سلامت استان قزوین زیر نظر قرارگاه مردمی «حاج قاسم سلیمانی» شکل گرفت که در این مجموعه مساجد، هیئت‌های مذهبی، مواکب اربعین، بسیجیان، مؤسسات مردم‌نهاد و کانون‌های فرهنگی مسجد حضوری فعال دارند.

محمدحسین طاهری، دبیر این قرارگاه با اشاره به فعالیت‌های این قرارگاه از تشکیل کمیته‌های مختلف در آن خبر داده و می‌گوید: ضدعفونی و گندزدایی معابر و محلات، راه‌اندازی کارگاه‌های تولید البسه مربوط به کرونا چون گان، ماسک و شیلد، توجه به تولید محتوای فرهنگی و انتشار در فضای مجازی و رسانه‌ها از جمله اقداماتی است که در این قرارگاه انجام می‌شود.

اعلام وضعیت قزوین قرمز به دلیل شیوع کرونا در ۱۶ اسفند

استاندار قزوین به‌عنوان رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان در جلسه فوق‌العاده این ستاد با اشاره به ابتلای ۱۷۶ نفر به کووید ۱۹ وضعیت را در استان قرمز اعلام کرده و از تعطیلی تمامی اماکن عمومی، امامزاده‌ها، موزه‌ها، مساجد، مراکز اقامتی و پذیرایی استان و ممنوعیت ورود خودروهایی با پلاک استان‌های آلوده از جمله قم، گیلان، البرز و مرکزی به مدت یک هفته خبر می‌دهد.

طلافروشان قزوینی پیش‌قدم در تعطیلی بازار

فرج‌زاده رئیس اتحادیه طلا و جواهر و رسته‌های وابسته در قزوین از تعطیلی راسته بازار طلافروشان بازار از ۲۰ اسفندماه خبر داده و اعلام می‌کند: با توجه به هشدارهای جدی دانشگاه علوم پزشکی درباره خطرات ویروس کرونا و لزوم ماندن در خانه و همچنین حضور نیافتن در اماکن عمومی و پر ازدحام مانند بازار، کسبه راسته طلافروشان بازار در اقدامی خودجوش تصمیم به تعطیلی مغازه‌های خود تا پنجم فروردین گرفتند/باشگاه خبرنگاران جوان

انجام بیش از ۲۷۰ هزار تست تب‌سنجی در ورودی و خروجی‌های استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین از شروع غربالگری مسافران خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به شیوع کرونا در کشور طبق تصمیم‌ صورت گرفته در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین برای جلوگیری از ورود هر خودروی دارای پلاک استان‌های آلوده به قزوین در ورودی‌های شهر ۱۰ ایستگاه بازرسی ایجاد شده است.

همچنین تا روز ۱۹ فروردین در ۳۲ پست شهری و بین‌شهری با مشارکت جمعیت هلال‌احمر، پلیس‌راه، نیروی انتظامی و مراکز بهداشت ۲۷۰ هزار و ۳۲۸ نفر از اصناف استان و مسافرین در ورودی و خروجی‌های استان تب‌سنجی شدند.

درگذشت دبیر ستاد اربعین استان قزوین

خادم با اخلاص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سعید خورشیدی دبیر ستاد اربعین استان و مسئول سازمان بسیج صداوسیمای مرکز قزوین روز ۲۱ اسفند که از چند روز قبل به علت بیماری در بیمارستان بستری شده بود، دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

برنامه‌های مجازی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قزوین در نوروز

سمانه مولاوردی‌خانی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به برنامه‌های این معاونت در ایام تعطیلات نوروز اعلام می‌کند: برنامه‌های مجازی مختلف و آموزش‌های کوتاه‌مدتی در ایام تعطیلات عید نوروز آماده شده که علاقه‌مندان می‌توانند در منزل از آن استفاده کنند.

راه‌اندازی «پویش نذر سلامت»

در تاریخ ۲۵ اسفندماه «پویش نذر سلامت» راه‌اندازی شد تا اقلام ضروری و تجهیزاتی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام نیاز کرده توسط کمک خیرین خریداری شود؛ خیران می‌توانند کمک‌های خود را به شماره‌حساب ۳۷۱۶۸۵۹۹ و یا شماره کارت این حساب به شماره ۵۸۹۴۶۳۷۰۲۲۲۲۲۲۳۳ دانشگاه علوم پزشکی قزوین واریز کنند.

حضور لشکر ۱۶ زرهی قزوین در گیلان با تعریف ۴ مأموریت

با توجه به حجم بالای آمار مبتلایان به کرونا در استان هم‌جوار از صبح روز دوشنبه بیست‌وششم اسفندماه لشکر ۱۶ زرهی قزوین با سه تیپ‌، مأموریت خود را برای ارائه خدمت به مردم گیلان آغاز کرد که از جمله این مأموریت‌ها می‌توان به حضور در ورودی و خروجی‌های استان گیلان، ضدعفونی کردن خودروها و سنجش دمای بدن افراد، گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر شهری استان گیلان، برپا کردن نقاهت‌خانه‌ای سیار در شهر رشت با ظرفیت ۵۰۰ نفر و توسعه ایستگاه‌های ثابت و سیار برای گرفتن دمای بدن افراد اشاره کرد.

توزیع بسته‌های بهداشتی بین رسانه‌های استان

با همکاری سازمان بسیج رسانه استان قزوین و خانه‌ی مطبوعات قزوین، بسته‌های محصولات بهداشتی بین اصحاب رسانه استان توزیع شد.

لغو هرگونه مراسم نوروزی در قزوین

سید حسین بی‌نیاز رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین ۲۸ اسفندماه اعلام می‌کند: کلیه فعالیت‌های مرتبط با گردشگری و مسافربری به‌ویژه آبگرم تا ۱۵ فروردین‌ماه در قزوین تعطیل است و هیچ‌گونه مراسمی در نوروز نخواهیم داشت و از مسافران می‌خواهیم سفر خود را به قزوین لغو کنند و بعد از شکست کرونا در خدمت مسافران استان خواهیم بود.

راه‌اندازی ۲ نقاهتگاه برای بهبودیافتگان کرونا

حسن آصفی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین روز اول فروردین‌ماه از راه‌اندازی ۲ نقاهتگاه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی قزوین و تاکستان توسط هلال‌احمر خبر داد تا افراد بهبود یافته بعد از اتمام دوره درمان از بیمارستان مرخص و به نقاهتگاه ارجاع داده می‌شوند تا سلامتی کامل را به دست بیاورند.

عیدی شهرداری قزوین به اجاره‌نشینان خود

شهردار قزوین اعلام کرد: همهٔ املاک متعلق به شهرداری قزوین که در اجارهٔ شهروندان است، برای ماه‌های اسفند و فروردین از پرداخت اجاره‌بها به شهرداری معاف هستند.

برگزاری جلسات مستمر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در قزوین

شاید بتوان یکی از نقاط قوت استان در موضوع مقابله با کرونا را تشکیل جلسات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس دانست که با حضور مسئولان تراز اول استان از جمله استاندار و معاونانش، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل مدیرت بحران و سایر دست‌اندرکاران و متولیان امر دانست، این جلسات در ایجاد هماهنگی بیشتر و اتخاذ تصمیمات کارآمدتر بسیار نقش مهم دارد.

تعطیلی ۹۵ درصد اصناف غیرضروری قزوین

منوچهر حبیبی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین روز دهم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ خبر می‌دهد: ۹۵ درصد اصناف غیرضروری قزوین به‌منظور مقابله با ویروس کرونا تعطیل شده است؛ میزان مصرف سوخت استان نیز ۷۱ درصد کاهش داشته

رزمایش دفاع بیولوژیک در استان

رزمایش دفاع بیولوژیک، با یاد شهدای مدافع سلامت و با هدف گندزدایی نقاط مختلف شهر و سالم‌سازی محیط، هم‌زمان با در سالروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۲ فروردین‌ماه به همت سپاه پاسداران و با همکاری جهادگران، بسیجیان و ادارات در سطح قزوین برگزار شد. نظیر این رزمایش در سایر شهرهای استان نیز برگزار شد.

قزوین پیشتاز در تولید اقلام بهداشتی

با شیوع کرونا توصیه به استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده توسط وزارت بهداشت بسیار مورد توجه قرار گرفت. با این حال در اوایل شیوع شاهد کمبود و فقدان برخی از اقلام در سطح استان بودیم، این موضوع رفته‌رفته مدیریت شد و کارگاه‌های دوخت ماسک راه‌اندازی شد، همچنین تعدادی از واحدهای تولیدی با تغییر کاربری اقدام به تولید مواد ضدعفونی چون الکل طبی و ژل دست کردند. به‌گونه‌ای که منوچهر حبیبی سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان قزوین در روز ۱۰ فروردین‌ماه از تغییر خط تولید ۲۶ واحد تولیدی شوینده از اوایل اسفندماه خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون حدود ۹۰۰ هزار لیتر مواد شوینده و ضدعفونی و ژل تولید شده است، همچنین ۲۳ میلیون دستکش پزشکی و معمولی در دو واحد استان تولید شده است که از این تعداد ۱/۵ میلیون نیاز استان و مابقی به سایر استان‌ها ارسال شده است، ضمن آنکه ۲۷ کارگاه بسیج نیز روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار ماسک تولید می‌کنند.

سیزده‌بدر ۹۹ مردم استان گل کاشتند

هر ساله در روز سیزدهم فروردین‌ماه یا روز طبیعت، تفرجگاه‌های قزوین میزبان مردمی است که به دل طبیعت آمده‌اند تا رسم سیزده‌بدر را به‌جای آورند اما امسال به خاطر شیوع کرونا پارک‌ها و تفرجگاه‌ها تعطیل بود و در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی محدودیت‌های شدید ترافیکی نیز اعمال شد و شهروندان قزوینی روز سیزدهم فروردین امسال را در خانه‌های خود ماندند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا زودتر قطع شود.

کاهش ۶۸ درصدی میزان تردد در محورهای مواصلاتی استان قزوین

تا پانزدهم فروردین‌ماه حدود ۴۳۰ خودرو از ورودی‌های استان به استان‌های مبدأ بازگشت داده شدند و پلیس نیز حدود ۴۰ خودرو را با جریمه ۵۰۰ هزارتومانی اعمال قانون کرده است. همچنین بنا بر اعلام رئیس کمیته خدمات حمل‌ونقل ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر استان قزوین از بیست‌وپنجم اسفندماه ۹۸ تا پایان روز شانزدهم فروردین‌ماه امسال هفت میلیون و ۱۸۴ هزار و ۸۸۳ دستگاه خودرو در راه‌های این استان تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد کاهش داشته است.

برخورد قاطع با متخلفان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از هشتم فروردین به‌منظور جلوگیری و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آغاز شد و دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز از برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفانی که اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگرفته و در روند اجرای این طرح اخلال ایجاد کنند، خبر داد.

سیر نزولی آمار مبتلایان در استان احساس می‌شود

محمدحسن ارداقیان مدیر روابط عمومی علوم پزشکی قزوین با اعلام این خبر در روز ۱۹ فروردین‌ماه می‌گوید: نهضت بزرگی که با حضور همه گروه‌ها برای پیشگیری و مقابله با کرونا در استان ما راه افتاد، قابل‌تحسین و تقدیر است چراکه شاهد عملکرد جهادی همه دستگاه‌ها، نهادها، کادر بهداشت و درمان، نیروهای بسیجی و داوطلب، نیروهای نظامی و انتظامی و اصحاب رسانه در این زمینه بودیم که به روش‌های مختلف برای ارائه خدمت بیشتر و بهتر به مردم شریف استان و مهار و کنترل این بیماری یاری رساندند

سپاه و بسیج در میدان مقابله با کرونا

عباس برزگر، جانشین فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الامر (عج) استان قزوین با تأکید بر اینکه سپاه و بسیج از بدو شیوع کرونا تا به امروز به‌دنبال حل بعضی از مسائل و انجام اقدامات در راستای اطلاع‌رسانی و کمک به مجموعه‌های دولتی به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی بوده است، می‌گوید: سپاه پاسداران در کنار بسیج متخصصین از جمله بسیج جامعه پزشکی، دانشجویی، کارگری، کارمندی و حتی اصناف اقدامات بسیار خوبی را برای مقابله با کرونا در سطح استان انجام دادند و در میدان مبارزه با این ویروس قرار دارند.

تولید هفت هزار محتوای خبری برای مقابله با کرونا در قزوین

محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در شورای اطلاع‌رسانی استان قزوین خبر داد: هفت هزار خبر و محتوای چندرسانه‌ای شامل چهار هزار خبر، سه هزار عکس و فیلم، ۲ استودیو زنده تلویزیونی و تولیدات فرهنگی و هنری چهره‌های مشهور با هدف مقابله با ویروس کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در استان تولید و به‌صورت عمومی اطلاع‌رسانی شده است/ایرنا

فراز و نشیب دوره‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس

یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به این ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر به کرونا بود، این تعطیلی آسیب‌های بسیاری در حوزه آموزش ایجاد کرد، با این حال دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش دست به کار شده و آموزش غیرمستقیم و مجازی را در دستور کار قرار دادند.

تا اواخر اسفندماه تمامی کلاس‌های تئوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه آزاد استان به‌صورت مجازی (برخط) و ۵۰ درصد دروس دانشگاه پیام نور استان قزوین به‌صورت الکترونیکی ارائه شد.

در مدارس نیز با توجه به دسترسی داشتن ۷۵ درصد دانش‌آموزان قزوینی به آموزش مجازی، هر کدام از مدارس گروه‌های را در شبکه‌های مجازی برای هر درس ایجاد کردند تا مباحث آموزشی از این طریق پیگیری شود، هر چند این سیستم مشکلاتی را برای دانش آموزان یا خانواده‌ها ایجاد کرد اما در کل بستری برای جبران عقب‌افتادگی‌های آموزشی محسوب می‌شود.

آغاز فعالیت قرارگاه مواسات و همدلی مؤمنانه در استان قزوین

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به رزمایش مواسات و همدلی در جامعه قرارگاه مواسات و همدلی مؤمنانه در سطح استان قزوین تحت اشراف نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین در روز ۲۴ فروردین‌ماه آغاز به کارکرد. مرکز فعالیت‌های ستادی این قرارگاه در محل نماز جمعه شهرها و در قزوین مسجدالنبی (ص) است و تمامی فعالیت‌ها نیز با محوریت مساجد محلات مختلف انجام می‌شود. خیران و علاقه‌مندان می‌توانند کمک‌های مالی خویش را به شماره ۵۰۲۲۲۹۷۰۰۰۱۲۲۵۷۷ واریز کرده و در این اقدام خداپسندانه جهت کمک به آسیب‌دیدگان کرونا و نیازمندان سهیم شوند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه آغاز به کار رسمی این قرارگاه تأکید کرد: ان‌شاءالله قرارگاه مواسات و همدلیِ مؤمنانه پس از پایان بیماری کرونا فعالیت خود را ادامه خواهد داد تا در زمان احتمال بحران‌ها به کمک و یاری مردم بیاید.

۹۵ درصد روستاهای استان عاری از ویروس کرونا است

معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین در روز ۲۴ فروردین‌ماه خبر داد: خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد روستاهای استان قزوین از ویروس کرونا پاک است و آلودگی ندارد/صبح قزوین

خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی به صنوف فرهنگی و هنری و رسانه‌ای قزوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از برآورد خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی به صنوف فرهنگی و هنری و رسانه‌ای قزوین ناشی از بحران کرونا خبر داد/ایرنا

به گزارش ایسنا، بی‌شک موضوع کرونا زوایای پیدا و پنهان دیگری دارد که بررسی و تحلیل آن می‌تواند به پژوهشگران و مسئولان استان برای بررسی برآیند تصمیمات اتخاذ شده کمک کند. امید است هر چه زودتر این ویروس منحوس ریشه‌کن شود و از تجربیات به‌دست‌آمده نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟