به گزارش رکنا، آنچه می خوانید، تجربیات موسی راوندی (خبرنگار) است که همسرش مدتی به کرونا مبتلا شد و شکر خدا بهبود یافت و روزهای آخر قرنطینه را پشت سر می گذارد.

‌‎به واسطه ابتلای همسرم به بیماری ‎ کرونا و تجربه‌های تلخ و شیرینی که در روزهای پُراسترسِ ‎ قرنطینه خانگی پشت سر گذاشتیم، دلم می‌خواد بخشی از این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک بگذارم. اینکه «در مواجهه با بیماران کرونایی و خانواده اونها چطور رفتار کنیم؟»

۱- ‌گلام نباشیم! «من می‌دونستم!»، «بِهت گفتم نرو»، «نگفتم؟»، «دیدی گفتم!»، «چرا رفتی؟»، «حالا چرا برگشتی؟!» و غیره را بی‌خیال شوید. شرایط برای این افراد همینطوری‌اش هم قمر در عقرب هست، سر جدتان بدترش نکنید!

۲- ‌واقعا لزومی ندارد اخبار و جملات منفی درباره کرونا، آمار مرگ و میر، «اتفاقا فامیل ما هم گرفت بنده خدا پریروز مُرد»، «وای خدااا! این چه بدبختی‌ای بود گرفتارش شدید!»، «خدا به داد بچه‌تون برسه!» را به فرد مبتلا و خانواده‌اش منتقل کنید. شخصا فکر می‌کردم جزو بدیهیاته ولی نیست گویا!

۳- ‌یه بنده خدایی زنگ زده بود، حضرت عباسی پنج دقیقه طول کشید آرومش کنم و بگم نگران نباشه، ما شرایط‌مون اینطوری که تو داری می‌گی هم فاجعه نیست! مثل این بنده خدا نباشیم و به بیمار و خانواده‌اش استرسِ مضاعف منتقل نکنیم!

۴- ‌اگر از اقوام، دوستان و همکاران نزدیک بیمار و یا خانواده‌اش هستید، طرف را کلا نادیده نگیرید! در نگاه فرد بیمار و اطرافیانش بی‌توجهی محضِ آدم‌ها، کار خیلی زننده‌ای است. حداقل با یک پیام، نشان دهید که به یادشان و کنارشان هستید.

۵. ‌در عین حال برای احوال‌پرسی و اینکه «الان حالت چطوره؟» تماس‌های نان‌استاپ نداشته باشیم. مایکروفر نیست که! دوره‌اش باید طی بشه.

۶- ‌احتمالا یکی از مشکلات برای فرد مبتلا و فرد یا افرادی که از او نگهداری می‌کنند [به ویژه در روزهای سخت و عجیب و غریب ابتدایی] تهیه اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی محل اقامت و گذراندن ایام با فرد مبتلا با کمترین ریسک ممکن است. اگر راه دارد و شرایط‌اش را دارید با هماهنگی خودشان برای‌شان اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده‌ ارسال کنید.

۷- ‌اگر در خانه‌ای که ساکنین‌اش در آن قرنطینه شده‌اند کودک هم حضور دارد، ارسال هدیه‌های کادوپیچ شده [هر چند کوچک] ‎روحیه بچه‌ها رو زیر رو می‌کنه. ما این شانس رو داشتیم و پسر سه ساله‌ام خیلی حال کرد. دَم خانواده و رفقامون گرم.

۸- ‌بیمار و خانواده‌اش به واسطه مبتلا شدن به کرونا، کارشناس و متخصص این بیماری نشده‌اند! لذا برای آگاهی از راه‌های پیشگیری و درمانِ بیماری کرونا بهتر است با شماره ۴۰۳۰ یا پزشکان متخصص تماس بگیریم!

۹- در مورد ما با توجه به ابتلای همسرم و بیگانگی محض من با آشپزی، برای تهیه غذا مشکل داشتیم که با همراهی و کمک خانواده‌هامون حل شد. با توجه به اهمیت خورد و خوراک در تقویت فرد مبتلا که در روند بهبودی‌اش فوق‌العاده موثره، تعیین ‌و تکلیف این موضوع خیلی مهمه.

۱۰- ‌ما از شرایط بیمار، زمینه‌ها و بیماری‌های احتمالی دیگرش خبر نداریم. لذا برای خلق‌الله، نسخه نپیچیم. یکهو دیدی قوز بالا قوز شد!

۱۱- ‌نهایتا و مهمتر از همه اینکه در گرفتاری‌ها، چیزی که پر رنگ‌تر از همیشه به یادگار می‌مونه، روابط انسانی و محبت آدم هاست. فراموشش نکنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟