ایرج حریرچی: پاییز امسال «پیک» کرونا و آنفولانزا را با هم تجربه می‌کنیم

به گزارش رکنا، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه دوره «پیک» (اوج) کووید-۱۹ در پاییز امسال خواهد بود، اعلام کرد که در همین زمان ویروس آنفولانزا نیز پس از ۱۱ سال به پیک خواهد رسید.

حریرچی با اشاره به اینکه در ویروس حساسیت به گرما دیده نشده، گفت: «هر ۸ تا ۱۱ سال پیک شدید آنفولانزا در ایران اتفاق می‌افتد و پاییز سال جاری دوره پیک آنفولانزا خواهد بود که با توجه به همزمانی آن با پیک کرونا، با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود.»

این اظهارات حریرچی که خود به کرونا مبتلا شد و بهبود یافته است با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد. این مرکز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده بود، اعلام کرد در صورتی که هیچ مداخله‌ای انجام نشود، ویروس ۴۰۰ روز در ایران باقی می‌ماند، ۶۰ میلیون نفر را مبتلا می‌کند و دوره اوج آن نیز در آبان‌ماه خواهد بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد معاون وزیر بهداشت نیز با اطلاع از اینکه قرار نیست مداخله جدی از سوی دولت برای قطع زنجیره شیوع ویروس انجام شود، دوره پیک بیماری را پاییز پیش‌بینی کرده است.

دولت حسن روحانی که ناتوان از پرداخت هزینه‌های ناشی از اجرای قوانین تعطیلی عمومی و محدودیت تردد و تامین هزینه‌های شهروندان است، بر از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی اصرار دارد.

از شنبه این هفته، اداره‌ها و اصناف به گفته او «کم ریسک» با ۷۰ درصد ظرفیت از ساعت ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر فعالیت خود را از سرگرفته‌اند. اما به رغم ادعای دولت، تصاویری که از زندگی روزمره مردم در شهرها منتشر می‌شود حاکی از آن است که کوچکترین سخت‌گیری برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی انجام نمی‌شود.

این در حالی است که حریرچی می‌گوید ۲۶.۵ درصد شیوع ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد.

او در عین حال تاکید کرد تعطیلی کشور استراتژی درستی نیست و شاید واکسن تا سال دیگر کشف نشود. حریرچی مدعی شد سیاست وزارت بهداشت فاصله‌گذاری اجتماعی است. سیاستی که در عمل اجرایی نمی‌شود و دولت به رغم ظرفیت‌های موجود برای همکاری با نیروهای انتظای و اجرای سختگیرانه این قوانین، تمایلی به انجام آن ندارد.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفته که در روز شنبه(۲۳ فروردین) که اولین روز اعلام شده از سوی حسن روحانی برای بازگشایی کسب و کارها بود، مسافران مترو تهران به نسبت هفته گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

با گذشت دو ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران (۳۰ بهمن) بیش از ۷۶ هزار به این بیماری مبتلا شده و حدود ۵ هزار نفر نیز جان باخته‌اند.

به گزارش فارس، حریرچی در جلسه شورای عالی استان‌ها با مقایسه وضعیت ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی، مدعی روند نزولی شیوع کرونا در ایران شد.

این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید در شش هفته گذشته روند شیوع بیماری در ایران صعودی بوده است.

حریرچی در حالی از سیر نزولی بیماری در استان‌ها سخن می‌گوید که از مدت‌ها پیش اعلام آمار مبتلایان و جان‌باختگان به تفکیک استان‌ها متوقف شده است. از سوی دیگر در حالی که گفته می‌شود یک‌سوم مرگ‌های ناشی از کرونا در تهران اتفاق افتاده، هنوز هیچ آمار روشنی از تعداد مبتلایان و جان‌باختگان در پایتخت در دست نیست و مسئولان مانند کشته‌های اعتراض‌های آبان‌ماه به اعلام درصد‌هایی از تعداد کلی قربانیان اکتفا می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود به روند ۱۲ تا ۱۸ ماهه تولید واکسن اشاره کرد و گفت در مرحله اول ۳ میلیارد واکسن در جهان نیاز است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟