نحوه ضد عفونی کردن گوشت قرمز از کرونا

به گزارش رکنا ، روزهای بسیار حساس مقابله با ویروس منحوس کرونا، دقت نظر مردم را برای خرید اقلام مورد نیاز بیشتر کرده است، اقلامی که قوت قالب خانوارها را در برگرفته و نیاز اصلی اقشار جامعه است.

فرآورده های دامی نیز به علت اینکه در سبد اصلی غذایی خانواده ها قرار دارد از نظرات بهداشتی و شرعی بسیار مهم هستند، نوع ذبح و همچنین نحوه انتقال و نگهداری این فرآورده ها از طرف مردم مورد بررسی قرار می گیرد. این روزها وسواس خرید گوشت قرمز و سایر فرآورده های دامی طیوری منجر شده تا سوالات بسیار زیادی مبنی بر اینکه آیا ویروس کرونا از گوشت هم منتقل می شود از رسانه های پرسیده شود.

فرآورده های خام دامی در یک پروسه دامی از تولید،کشتار،بسته بندی تا توزیع در مراکز عرضه توسط دامپزشکان نظارت می شوند.

نحوه ضد عفونی کردن گوشت قرمز از هر ویروسی

علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام از راه فرآورده های خام دام به انسان منتقل می شود، نظارت های دامپزشکان از مرحله کشتارگاه ،نگهداری ودر نهایت عرضه به مراکز توزیع به طور مستمر انجام می گیرد.

وی افزود: در دامداری ها به صورت منظم عملیات واکسیناسیون روی دامها انجام می شود تا به بیماری مبتلا نشوند و راه ورود بیماری از دام به انسان مسدود شود.

وی با بیان اینکه در کشتارگاه‌ها ۱۲ بازرسی و نظارت از اجزای مختلف دام توسط دامپزشکان صورت می‌گیرد، ادامه داد: سلامت دام قبل از ورود به کشتارگاه بررسی می‌شود و این نظارت‌ها در مورد دام‌ها در داخل و خارج از کشور انجام می‌شود تا علائم بالینی دام رصد شده و بر اساس مشاهدات دامپزشکان، مجاز بودن مصرف گوشت دام تشخیص داده خواهد شد.

رفیعی پور با اشاره به اینکه مهمترین بخش در مراحل نظارت‌های دامپزشکان مرحله پیش سرد است، تصریح کرد: وقتی لاشه دام و طیور شست و شو شد حدود ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه در پیش سرد می‌ماند و در این مرحله تمام عوامل میکروبی، انگلی، قارچی، باکتری و ویروسی از بین خواهند رفت.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: هر چند منشا تکثیر کرونا ویروس‌ها حیوانات وحشی هستند و زمانی که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند علائم خفیف سرماخوردگی می‌دهند، اما با جهش این ویروس در دهه‌های اخیر اپیدمی‌ها و بیماری‌های خطرناک را در انسان به وجود آورده اند.

وی افزود: ویروس کویید ۱۹ از دام اهلی به انسان منتقل نمی‌شود و دام‌های اهلی و گوشت آن‌ها آلوده به ویروس کرونا نیستند، اما تماس انسان آلوده به این ویروس، وسایل حمل و نقل گوشت و مرغ، دست فروشنده‌ها و... می‌توانند ویروس را به فرآورده‌های خام دامی منتقل کنند.

وی ادامه داد: رعایت موازین بهداشتی و استفاده از دستکش و مواد ضد عفونی کننده در مکان‌های حمل و نقل، نگهداری، عرضه و توزیع مواد خام دامی الزامی است.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: مردم در سراسر کشور بازوان توانمند سازمان دامپزشکی هستند و در صورت گزارش موارد تخلف به شماره ۱۵۱۲ این سازمان با مراکزی که فرآورده‌های خام دامی را در زنجیره غیر مجاز دامپزشکی عرضه می‌کنند، برخورد قانونی خواهد کرد.

ممنوعیت قطعه کردن گوشت و مرغ درمغازه‌ها و قصابی‌ها

سامد برومند فر مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور  گفت: مردم نگران انتقال ویروس کرونا به فرآورده‌های خام دامی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ نباشند. هر چند امکان انتقال آلودگی ثانویه در واحد‌های تولیدی و عرضه واحد‌های صنفی، فروشگاه‌ها، قصابی‌ها و مرغ فروشی‌ها وجود دارد، ولی رعایت نکات بهداشتی توسط تمامی این واحد‌ها خطر آلودگی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: مردم فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واحد‌های صنفی و عرضه گوشت ملزم به رعایت بهداشت فردی و محیطی هستند، تصریح کرد: طبق ابلاغیه جدید سازمان دامپزشکی قطعه بندی و خرد کردن گوشت و مرغ در مراکز عرضه این مواد ممنوع اعلام شد.

برومند فر ادامه داد: فروشگاه‌ها و سایر مراکز عرضه گوشت، مرغ و ماهی موظفند این محصولات را به صورت بسته بندی و کاملا بهداشتی به مصرف کنندگان ارائه کنند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی در پایان گفت: شیوه سنتی خرید مواد پروتئینی اعم از گوشت مرغ و ماهی یکی از عوامل مهم انتقال بیماری‌ها به منازل است؛ بنابراین با خرید این محصولات به صورت بسته بندی از فروشگاه‌های مجاز و رعایت بهداشت فردی از ورود انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها به داخل خانه جلوگیری خواهد شد.

تخلفات توزیع و عرضه مواد خام دامی رهگیری می‌شوند

سعیدی دامپزشک سازمان دامپزشکی کشور گفت: فرآورده‌های خام دامی به دستور و با نظارت سازمان دامپزشکی کشور با رعایت زنجیره سرد به مراکز عرضه گوشت و مرغ می‌آیند.

وی افزود: مواد پروتئینی مانند گوشت مرغ و ماهی با ماشین‌های مخصوص حمل و نقل ویژه این مواد که دارای سردخانه هستند و در دمای یخچال از کشتارگاه به مراکز عرضه منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: این ماشین‌ها دارای کد رهگیری هستند و در یک سامانه‌ای در سازمان دامپزشکی رصد می‌شوند و اگر تخلفی در این خصوص گزارش شود با این کد رهگیری قابل رد یابی است.

سعیدی تصریح کرد: گوشت و مرغ استحصال شده تحت نظر دامپزشکانی که شبانه روز در کشتارگاه مستقر هستند گواهی حمل دریافت می‌کنند و با ماشین‌های ویژه حمل گوشت و مرغ راهی مراکز عرضه می‌شوند.

زنجیره تامین تا توزیع مواد غذایی این روزها بیش از روزهای گذشته رصد و پایش می شوند اما قطعا هستند افرادی که در این میان از نظارت ها سازمان بهداشتی، فراری هستند و یا از عدم نظارت ها سو استفاده می کنند، بهتر است مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در ارائه و معرفی اماکنی که در رعایت بهداشت کوتاهی کرده و یا گران فروشی در این روزها را پیش روی کار خود قرار داده اند به بهبود وضعیت سلامت کشور کمک کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 554481 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟