حجم ویدیو: 2.60M | مدت زمان ویدیو: 00:00:23

رانش سنگ در روستای «پیت‌سرا» دهستان راستو‌پی بخش مرکزی شهرستان سوادکوه باعث خسارات به زیر‌ساخت‌ها و برخی از واحد‌های دامی و مسکونی شد.

روستای پیت‌سرا دارای ۳۱ خانوار و حدود ۹۰ نفر جمعیت است که غالب آنان به فعالیت دامداری مشغول هستند.

رانش سنگ بزرگ در ساعت ۹ صبح و ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه بعد از تحویل سال ۱۳۹۹ رخ داد و خوشبختانه خسارت جانی نداشت و مشاهده خبرنگار خبرگزاری فارس حاکی از تخریب ۸ واحد مسکونی و ۳ خودرو بود.

خبرنگار خبرگزاری فارس شهرستان سوادکوه به محل حادثه اعزام شد و عکاس خبرگزاری هم از محل رانش و روستا عکس‌ و فیلم تهیه کرد.

فرماندار سوادکوه، معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سوادکوه، بخشدار مرکزی سوادکوه، رئیس اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی سوادکوه، رئیس اداره برق سوادکوه، رئیس بنیاد مسکن، مسؤولان بسیج و دهیاران روستا‌های اطراف برای بررسی موضوع در محل حادثه حضور یافتند.

۱۵ واحد مسکونی در معرض خطر

حسین لاری بخشدار مرکزی سوادکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس از تخریب ۸ واحد مسکونی خبر داد و با اشاره به قطع برق، آب و تلفن از خسارت جدی به زیر‌ساخت‌های روستا و جاده آن اشاره کرد.

وی از احتمال خطر برای ۱۵ واحد مسکونی روستا خبر داد.

رأی تخلیه روستا در دهه‌های قبل

علی راستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از روز گذشته شاهد ریزش و رانش‌ها در بالا‌دست روستا بودیم، گفت: شب گذشته هم شاهد ریزش‌هایی بودیم و ساعت ۹ صبح امروز چند سنگ به سمت روستا حرکت کردند و با توجه به فاصله حدود ۵۰۰ متری روستا با محل ریزش سنگ و صدای ایجاد‌شده، اهالی از محل خطر خارج شدند.

وی با بیان اینکه هر ۱۰ سال شاهد ریزش‌ها و رانش‌هایی در منطقه هستیم و جاده دسترسی به روستا هم قبل از عید ۳ بار رانش داشت، افزود: در دهه‌های قبل هم شاهد رانش شدید در روستا بودیم که کارشناسان استانی نظر به تخلیه روستا دادند.

راستا با بیان اینکه ۳ نقطه برای استقرار اهالی روستا در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل تأخیر‌های روال اداری و مشکلات دیگر زندگی در این روستا به روال سابق برگشت و چند مرحله هم برخی از ادارات و نهاد‌ها از ارائه خدمات به این روستا به دلیل رأی غیر‌قابل ساکن‌بودن آن خودداری کردند ولی گذشت‌زمان باعث شد تا زندگی دوباره در روستا به جریان بیفتد.

رانش ۴ سنگ بزرگ به روستا

روح‌الله طیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به رانش و ریزش چند سال قبل در این روستا، گفت: ۴ سنگ بزرگ از فاصله حدود ۵۰۰ متری از بالای روستا سرازیر شدند و ۳ سنگ در بالاتر از روستا متوقف شد و سنگ بزرگ‌تر با شکستن موانع به روستا وارد شد و باعث خسارات شد.

وی افزود: چند جایگاه دام و واحد‌ اداری پایگاه مقاومت تخریب شد و واحد‌های مسکونی که در قالب سازه‌های قدیمی بودند خسارت دید و دام‌ها در محل حادثه نبودند.

طیبی، گفت: رانش و ریزش در این منطقه بار‌ها اتفاق افتاد و نفوذ آب در زیر سنگ باعث این رانش شد.

تبصره‌ماده‌هایی قدرتمند‌تر از اصل قانون

جان به عنوان بزرگ‌تر‌ین سرمایه هر انسانی محسوب می‌شود و از همه ابزار‌ها و پیش‌بینی‌ها باید برای حفظ آن استفاده کرد و در آموزه‌های قرآنی ما هم حفظ جان یک‌نفر به اندازه حفظ جان انسان‌ها برابری می‌کند.

هنگامی که تبصره‌ ماده‌ها قدرتمند‌تر از اصل قانون شوند و تعارف‌ها و بهانه کمک به افراد با عدم آینده‌نگری مواجه شود و صراحت و اقتدار قانون جای خود را به انعطاف و دوری از هزینه مدیریتی دهد، شاهد اتفاق‌هایی هستیم که بهای آن قابل توجه خواهد بود.

اگر مصوبه دهه‌های پیش تخلیه روستا و استقرار در مکان جدید اجرایی می‌شد شاهد این خسارت نبودیم و البته باید شاکر خدا باشیم که این رانش در زمان دیگری که امکان خروج سریع مردم نبود، اتفاق نمی‌افتاد که بدون تردید ده‌ها کشته را در پی داشت و مسؤولیت اخلاقی و قانونی آن بر عهده کسانی بود که تخلیه روستا و آماده‌سازی مکان مناسب را از دستور کار خود خارج کردند.

به نظر می‌رسد مدیران کنونی با کسب تجربه از برخی تصمیم‌هایی که نتایج آن پس از سال‌ها نشان می‌دهد که آینده‌نگر انه و همه‌جانبه نبود، از اقتدار مدیریتی در اجرای قانون با محوریت کمتر‌ین خسارت و صدمه به مردم استفاده کنند.

توصیه فرماندار سوادکوه در محل حادثه برای عدم سکونت اهالی در معرض خطر باید توسط مسولان مرتبط اجرایی شود و حرکت غلتان سنگ به سمت روستا که از محور سوادکوه تصویر‌برداری و در گروه‌ها قرار گرفت، ترسناکی این حادثه را دو‌چندان نشان می‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 552605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟