به گزارش رکنا، این روز‌ها با ورود ویروس کرونا به کشورمان، واکنش‌های مختلفی از سوی افراد جامعه صورت می‌گیرد، واکنش هایی که در برخی موارد از ترس و گاهی عدم اطلاع درست از این ویروس، ناشی می شود،اما این سوال پیش می آید که در رابطه با این افکار و واکنش‌ها چکار باید کرد؟ در رابطه با اخبار‌های ضد و نقیض از نظر روانی باید چه واکنش معقولی از خود نشان دهیم؟ چرا برخی از افراد کاملا روحیه خود را از دست داده اند و این روحیه بد را به دیگران منتقل می‌کنند؟

محمدامین معتمدی راد روانشناس از مشهد، در این رابطه با بیان اینکه یکی از موثرترین روش‌های درمانی که در مورد ترس از بیماری (فوبیای بیماری) و در حال حاضر ترس از کرونا وجود دارد، درمان شناختی_رفتاری است، گفت: نکته خیلی مهم و جالب اینست که تمامی ویروس‌ها از جمله کرونا عاشق این هستند که سیستم ایمنی شما ضعیف باشد تا به راحتی بتواند شما را از پای در بیاورد.

او با تاکید بر اینکه جواب برخی متخصصان به این سؤال که استرس چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد، کمی نگران‌کننده است، تصریح کرد: آن‌ها استرس را عامل ۹۰ درصد بیماری‌ها و اختلال‌ها می‌دانند. فعال‌شدن برخی واکنش‌های شیمیایی به‌واسطه‌ی استرس و افزایش سطح کورتیزول، به‌باور آنها، بدن را به شیوه‌های گوناگون تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

دوری از افکار منفی و کشنده تر از کرونا

این روانشناس با بیان اینکه افکار منفی در رابطه با این بیماری در بدترین حالت، گاه نیز کشنده تر از خود این ویروس است، گفت: متاسفانه در اطراف ما انسان‌هایی زندگی می‌کنند که جز منفی بافی، منفی نگری چیزی در زندگی یاد نگرفته اند. این افراد واقع بین نگری را به کل در زندگی حذف کرده اند و همه چیز را با عینک بدبینی و منفی نگری می‌نگرند. اگر این افراد از بستگان و دوستان شماست، کمکشان کنید، ولی اگر نتیجه نگرفتید، سعی کنید در مراودات خود با آنها درباره ی موضوعات دیگری صحبت کنید.

معتمدی راد افزود: توجه کنید افکار این افراد مانند ویروس کروناست، روان شما را مریض کرده، روح ناامیدی به شما القا و متاسفانه دیده شده، برخی را به مرحله‌ی مرگ روحی می‌کشانند. بطور مثال در رابطه با این بیماری: همیشه بر طبل ناامیدی می‌کوبند، پیام‌های منفی برایتان می‌فرستند نه پیام‌های آموزشی؛ اغلب ذهن شما را به تعداد کشته شدگان این بیماری سوق می‌دهند نه بهبود یافته گان، شایعات نگران کننده در رابطه با این بیماری که هیچ پایه و اساس علمی ندارد را برای شما ارسال می‌کنند نه واقعیات مستدل و علمی را. کلیپ‌های نگران کننده از مرگ و میر افراد که شاید بر اثر این بیماری نباشد را برای شما ارسال می‌کنند. هرچقدر در معرض این افراد، پیام‌ها و افکارشان قرار بگیرید از درصد ایمنی بدن خود کم کرده اید. پس تا می‌توانید برای کمک به خودتان از این افراد و همچنین پیام‌های این افراد دوری کنید.

افکاری کشنده تر از کرونا

ارتباط با افراد مثبت نگر و واقع بین، واکسینه ای در برابر غول کرونا

او تصریح کرد: در آنطرف افرادی در زندگی ما هستند که واقع بین نگری را توام با مثبت نگری در هم آمیخته اند. توجه داشته باشید این مثبت نگری مساوی با ساده انگاری یا انکار واقیعت نیست. بلکه واقعیت را می‌بینند و کار‌های مثبتی که می‌توانند انجام دهند تا این واقعیت (که شاید هم منفی باشد مثل ویروس کرونا) به زندگی این افراد لطمه‌ای وارد نکند را انجام می‌دهد.

این روانشناس گفت: تا می‌توانید با افراد واقع بین و مثبت نگر در ارتباط باشید. افکار این افراد مثل واکسن می‌ماند، روح و روان شما را واکسینه می‌کنند. حضور این افراد باعث می‌شود روز به روز درصد ایمنی بدن شما افزایش پیدا کند. بطور مثال در رابطه با این بیماری، اخبار‌های موثق همراه با منبع معتبر را برای شما می‌فرستند، پیام‌های آموزشی که باعث می‌شود استرس شما کاهش یابد، برای شما می‌فرستند. به جای پررنگ کردن تعداد کشته‌ها، تعداد بهبود یافتگان را مطرح می‌کنند. کلیپ‌های بهبود یافتگان را ارسال می‌کنند؛ و فردی که خود را در کنار این افراد و پیام‌های این افراد قرار دهند، قطعا سیستم ایمنی خود را قوی ساخته و خود را در مقابل هر نوع بیماری از جمله کرونا ایمن می‌کند.

او تصریح کرد: پس انتخاب کاملا با شماست. شما می‌توانید با مراوده با افراد منفی نگر، نا امیدتر شوید و زندگی را به خود و اطرافیان تلخ کنید، یا با هم نشینی با افراد واقع بین نگر و مثبت نگر، زندگی را به خود و خانواده، شیرین کنید.

معتمدی راد ادامه داد: به یاد داشته باشید، سرانجام روزی یکه‌تازی کرونا در کشور به پایان می‌رسد ولی تا آن روز پیروی از این راهکارهای ساده‌ شما را در برابر این ویروس که عده ای از آن غولی بزرگ در ذهن خود ساخته اند، واکسینه خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549089 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟