به گزارش رکنا، تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن درخواست از جهانیان برای مقابله با کروناویروس جدید به صورت هرچه تهاجمی‌تر در ژنو اعلام کرد نام بیماری تنفسی جدید شیوع یافته در جهان اکنون کووید-۱۹ است.

این نام‌گذاری در حالی صورت گرفته که تاکنون ده‌ها هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۱۰۰۰ نفر نیز در اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

کلمه کروناویروس به گروهی وسیع‌تر از ویروس‌ها اطلاق می‌شود که به دلیل ساختار پروتئینی ویژه‌ به خانواده‌ای خاص از ویروس‌ها تعلق دارند و کروناویروس جدید نیز سویه‌ای از همین مجموعه است.

این ویروس توسط کمیته بین‌المللی طبقه‌بندی ویروس‌ها با عنوان SARS-CoV-۲ مشخص شده است. متخصصان خواستار نامی رسمی برای کروناویروس جدید شده‌اند تا از سردرگمی و ایجاد شرم برای هر گروه یا کشوری جلوگیری شود.

به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت، نام‌گذاری این ویروس باید به گونه‌ای صورت می‌گرفت که به یک موقعیت جغرافیایی، یک حیوان، یک فرد یا یک گروه از افراد اشاره نمی‌کرد و در حین حال به بیماری مرتبط بوده و به راحتی قابل تلفظ باشد.

آدهانوم هم‌چنین به این نکته اشاره کرد که داشتن نام برای ویروس‌های جدید از این نظر اهمیت دارد که از استفاده از نام‌های دیگر که ممکن است نادرست یا برای گروهی ننگ‌آور باشند، جلوگیری می‌کند.

نام جدید از کلمات "کرونا" به معنی "تاج"، ، "ویروس" و "بیماری" گرفته شده است و عدد ۱۹ آن نیز نشانه سال ۲۰۱۹ میلادی است که این ویروس در آن زمان پدید آمده است. شیوع این بیماری در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی به سازمان جهانی بهداشت گزارش شد.

هم‌اکنون بیش از ۴۲ هزار مورد ابتلا به این ویروس در چین گزارش شده است و شمار قربانیان که تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر بوده از شمار قربانیان شیوع کروناویروسِ عامل سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی عبور کرده است.

روز دوشنبه، حدود ۱۰۳ نفر تنها در یک روز و در استان "هوبئی" چین جان باختند و شمار تلفات ملی چین را از این ویروس جدید به ۱۰۱۶ نفر رساندند اما شمار مبتلایان به این ویروس نسبت به روز گذشته آن با کاهش حدود ۲۰ درصدی از ۳۰۶۲ نفر به ۲۴۷۸ نفر رسید.

در روزهای اخیر مقامات چینی به شدت به دلیل نحوه کنترل این بحران در هنگام آغاز شیوع این ویروس مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. مرگ دکتر لی، پزشکی که هشدارهای اولیه شیوع این بیماری را داده بود اما با برخورد پلیس چین مواجه شده بود، این روزها خشم بسیاری از مردم را برانگیخته است.

دولت چین در حال حاضر چندین تن از مقامات ارشد خود را به دلیل اقدامات ضعیف خود در مقابله با کروناویروس برکنار کرده است. دبیر حزب کمیسیون بهداشت هوبئی و رئیس کمیسیون بهداشت این استان از جمله افرادی بودند که شغل خود را از دست دادند. آن‌ها بالاترین مقاماتی هستند که تاکنون عزل شده‌اند.

دولت مرکزی هم‌چنین تیمی از بالاترین آژانس مبارزه با فساد خود را به هوبئی اعزام کرده است تا در مورد رفتار پلیس با دکتر لی، پزشک مشهور قربانی این ویروس تحقیق کند.

دانشمندان از سراسر جهان برای گفت‌وگو درمورد راه‌های مبارزه با شیوع این بیماری در ژنو گرد هم آمده‌اند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده اگر منابع کافی به این مبارزه اختصاص یابد، هنوز احتمال واقعی برای مهار این بیماری وجود دارد. او هم‌چنین اقدامات دولت چین را که منجر به "کاهش سرعت شیوع این ویروس به سایر نقاط جهان" شده است، ستود.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) هم‌چنین هشدار داده اختلال در اقتصاد چین می‌تواند بیش از پیش بر جهان تأثیر بگذارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 542856 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟