به گزارش رکنا، ماه‌ها بود که «طوبی خانم» از پا درد و کمر درد شدیدی رنج می‌برد و او را زمینگیر کرده بود. برای مداوا همه کار کرده بود از طب سنتی و تزریق گرفته تا انواع و اقسام داروهای شیمیایی، اما هیچ کدام التیام دردش نبود. سرانجام پزشکان متخصص، با وجود ریسک بالای جراحی، آن را آخرین راه درمان مادربزرگ اعلام کردند.

بالاخره مقدمات جراحی فراهم شد و زن سالخورده که سابقه فشار خون داشت به تجویز پزشک یک هفته در بیمارستان بستری شد اما هر روز که به عمل نزدیک‌تر می‌شد اضطراب بیشتری می‌گرفت. نگرانی اش این بود که از اتاق عمل زنده بیرون نیاید. صبح روز جراحی نیز با خانواده‌اش وداع کرد و راهی اتاق عمل شد.

ساعت 12 ظهر جراحی شروع شد و پس از حدود 6 ساعت عمل سخت و حساس بیمار را نیمه هوش به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل کردند. شرایط عادی نبود و اجازه ملاقات به خانواده «طوبی» داده نشد. پزشک که از جراحی طولانی خسته به نظر می‌رسید، به فرزندان او گفت: «عمل سنگین و پرخطری بود سعی کردیم تا آخرین لحظات اوضاع بخوبی پیش برود اما ناگهان بیمار دچار خونریزی شدید و افت فشار شد. ما هر کاری توانستیم انجام دادیم اما در حال حاضر سطح هوشیاری اش بسیار پایین است و برای زنده ماندنش فقط باید دعا کنیم.»

فرزندان «طوبی» که از شنیدن این حرف‌ها بشدت نگران شده بودند با چشمانی گریان پشت شیشه «آی‌سی‌یو» ایستاده و برای بهبود مادرشان دعا می‌کردند اما ساعت از 9 شب گذشته بود که ناگهان صدای سوت ممتد دستگاه و رفت و آمد پرستاران بر بالین «طوبی» خبر از فوت مادربزرگ داد.

شکایت از کادر درمانی و پزشک متخصص

خانواده «طوبی» که از مرگ مادرشان عزادار شده بودند، وقتی دریافتند خونریزی شدید ناشی از عمل، علت اصلی این اتفاق بوده، به دادسرا مراجعه کرده و از کادر درمانی و پزشک متخصص شکایت کردند. پرونده با موضوع بررسی قصور احتمالی کادر پزشکی بیمارستان تشکیل و برای رسیدگی به کمیسیون پزشکی ارسال شد. اعضا نیز پس از بررسی مدارک و شنیدن اظهارات طرفین، انجام عمل جراحی را ضروری دانستند اما از آنجا که در عمل‌های سنگین ستون فقرات، احتمال خونریزی بسیار بالا است،اعلام کردند که کادر درمانی باید پیش‌بینی و مدیریت عواقب جراحی را می‌کرد. به همین دلیل مسئول فنی بیمارستان و پزشک متخصص را در مرگ «طوبی» به میزان 20 درصد مقصر شناختند.

با این رأی، کیفرخواست پرونده با عنوان مشارکت در قتل شبه عمدی ناشی از قصور پزشکی صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری 2(مجتمع شهید قدوسی) به ریاست دکتر محبوب افراسیاب ارسال شد. قاضی پس از بررسی نظریه کمیسیون پزشکی و مدارک پرونده، پزشک متخصص و مسئول فنی بیمارستان را از جنبه عمومی جرم به پرداخت مجموع 20 میلیون تومان جریمه نقدی جایگزین یک سال حبس و از جنبه خصوصی به پرداخت مجموع 20 درصد (هر کدام 10 درصد) دیه کامل زن مسلمان محکوم کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

زهره صفاری

کدخبر: 537217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟