دستگیری ۲ باند حفاری غیرمجاز در مراغه

به گزارش رکنا، سرهنگ محبوب ساسانی روز دوشنبه در تشریح این خبر افزود: در ۲ هفته گذشته و در ۳ عملیات جداگانه، ۲ باند شامل ۲۲ نفر حفار غیرمجاز در شهرستان مراغه دستگیر شدند که پرونده قضایی آن‌ها در مراجع قضایی در دست بررسی است.

وی گفت: پیرو گزارش‌های دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز با هدف یافتن اشیا تاریخی فرهنگی در اطراف یکی از مساجد قدیمی مراغه، در عملیاتی ۱۲ نفر از حفاران غیرمجاز در حین حفاری به همراه ابزار آلات حفاری غیرمجاز دستگیر شدند.

وی فزود: در عملیات دیگری ۴ نفر از اعضا این باند در منزل شخصی عامل اصلی حفاری دستگیر و تجهیزات حفاری و اکتشاف در محل کشف و توقیف شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: در سومین عملیات در روستای علوکندی از توابع مراغه و باهمکاری یگان حفاظت و عوامل انتظامی شهرستان مراغه یک گروه حفاری دیگر کشف و متلاشی شد.

ساسانی اضافه کرد: در جریان این عملیات ۶ نفر از عاملان حفاری غیرمجاز در حین حفاری به همراه ابزار آلات دستگیر و با تشکیل پرونده قضایی تحویل مقام قضایی شد.

وی اظهار داشت: این سه عملیات مشترک با همکاری و تعامل عوامل انتظامی، دادستانی و دوستداران میراث فرهنگی، کاملاً هماهنگ شده و در کمترین زمان ممکن صورت گرفت، به‌طوری‌ که امکان هرگونه عکس‌العمل را از مجرمان سلب کرد.

هرگونه حفاری به‌ منظور تحصیل اشیا عتیقه و باستانی جرم محسوب شده و با حفاران و غارتگران میراث فرهنگی و آثار تاریخی، به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی برخورد می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 530595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟