سوختن نیزارهای زریوار

به گزارش رکنا ، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: در اولین روزهای فصل زمستان، بیش از 19 هکتار از نیزارهای تلاب بین المللی زریبار مریوان در حاشیه روستاهای دره تفی و نی، طعمه حریق شد.

ابراهیم همت بلند اظهار کرد: اداره حیط زیست مریوان با تمامی نیرو و تجهیزات در محل آتش سوزی حضور یافت و پس از تلاشی چندین ساعته، آتش مهارشد.

وی افزود: هرچند به دلیل باتلاقی بودن بخشی از نیزارها، اطفاء آتش سوزی با دشواری روبرو شد، اما با تلاش به موقع و سخت کوشی همکاران محیط بان و اعضاء شرکت تعاونی صیادان از پخش و سرایت آتش سوزی به سایر مناطق زریبار جلوگیری به عمل آمد و خوشبخانه آتش سوزی مهارشد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان، با اشاره به مشکل آتش سوزی نیزارهای تالاب زریبار عنوان کرد: متأسفانه چندین سال است که نیزارهای تالاب زریوار آتش زده می شود و اداره حفاظت محیط زیست مریوان با راه اندازی پاسگاه محیط بانی "برده رشه" محدوده تالاب را به منظور جلوگیری از تخلفات شکار و صید و مواردی این چنین به طور شبانه روزی پایش و کنترل می کند.

وی گفت: تحقیقات میدانی با استفاده از مجاری قانونی و قضائی به منظور شناسائی و دستگیری عامل یا عوامل آتش سوزی در نیزارها ادامه دارد.

همت بلند در خصوص اهمیت نیزارها برای تالاب زریبار افزود: وجود نیزارها در حاشیه و پیرامون زریبار به عنوان بخش جدایی ناپذیر دریاچه ضمن بخشیدن جلوه های خاص بصری، از حیث روابط اکولوژیکی، حفظ سلامتی و تصفیه آب دریاچه و برقرای توازن در معادلات اکولوژیکی این دریاچه اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: این نیزارها در واقع پناهگاه بسیار خوبی برای لانه سازی و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر این تالاب هستند و گسترش آنها واکنش طبیعی دریاچه به سموم کشاورزی و فاضلاب های روستاهای اطراف این اکوسیستم منحصر به فرد است.

به گفته سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان، برخی از مردم به اشتباه فکرمی کنند که گسترش این نیزارها به زیان زریبار است و گاهاً به تخریب یا آتش زدن آن اقدام می کنند که این عمل، خلاف شرایط طبیعی این تلاب بین المللی می باشد و تأثیر منفی بر عملکرد آن دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 528783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟