به گزارش رکنا،پنجشنبه گذشته آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف "سانتا کلاریتا" آمریکا از حدود 50 کیلومتری شمال "لس‌آنجلس"، آغاز شد و در مدت کمی بخش‌های بزرگی از شمال "کالیفرنیا" و منطقه "خلیج سان‌فرانسیسکو" را درگیر کرد.

وزش باد، طوفان شدید و خشکی هوا، باعث پراکندگی گسترده این آتش‌سوزی و سرایت آن به مناطق مهم ایالت کالیفرنیا شد؛ گستردگی و حجم آتش‌سوزی به حدی بود که آتش‌نشانان آمریکا نیز توانایی مقابله و مهار آن را نداشتند؛ بیش از 4 هزار آتش‌نشان و نیروی امدادی برای مهار آتش و کمک به آسیب‌دیدگان تلاش می‌کنند.

به گزارش "سی‌ان‌ان" این آتش‌سوزی بامداد دوشنبه 6 آبان، در نزدیکی "موزه گتی" اطراف اتوبان "405" کالیفرنیا رخ داد و محله مشهور "برنت‌وود" را نیز تهدید می‌کند که بیشتر ساکنان آن ثروتمندان و افراد نامدار هستند؛ حدود 3 هزار و 300 واحد مسکونی در این محله دستور تخلیه گرفته‌اند.

فرماندار کالیفرنیا در پی گسترش آتش‌سوزی برای تمام این ایالات، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است؛ در اوج این آتش‌سوزی، بسیاری از شهروندان خانه‌های خود را ترک کرده و جان خود را نجات دادند.

به گزارش "آسوشیتد پرس" تا‌کنون دست‌کم 100 ساختمان بر اثر آتش‌سوزی ویران شده‌اند و تا روز سه‌شنبه برق حدود 3 میلیون نفر در اطراف "سان‌فرانسیسکو" و منطقه "سیلیکون‌ولی" همچنان قطع خواهد بود یا ساکنان آن اخطار خاموشی گرفته‌اند.

آتش‌سوزی در بخش‌های مختلف ایالت کالیفرنیا تا‌کنون دست‌کم منجربه سوختن 300 کیلومتر مربع از جنگل‌ها شده و تنها در "سانتا رزا"، در شمال سان‌فرانسیسکو، 180 هزار نفر را مجبور به ترک سکونتگاه‌های خود کرده است؛ پیشتر برای ده‌ها هزار نفر از ساکنان جنوب و شمال کالیفرنیا نیز دستور تخلیه سکونتگاه‌ها صادر شده بود.

شرکت برق و گاز پاسیفیک (PG&E) روز جمعه اعلام کرده بود که به دلیل بالا بودن خطر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها برق بخش بزرگی از شمال کالیفرنیا را به طور موقت قطع می‌کند؛ این شرکت روز شنبه اعلام کرد که 940 هزار نفر از ساکنان منطقه خلیج سانفرانسیسکو و کوه‌های سیرا درگیر قطع برق هستند.

این شرکت که پیش از این احتمال داده بود راه‌اندازی مجدد شبکه برق‌رسانی تا روز دوشنبه طول بکشد، پس از طوفان‌های شدید روز یک‌شنبه اعلام کرده که این کار تا پنج‌شنبه یا جمعه طول می‌کشد.

در این آتش‌سوزی به جز ده‌ها هزار نفری که مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند، در بسیاری از شهرهای جنوب و شمال کالیفرنیا به علت ادامه قطع برق، وضعیت به حال عادی بازنگشته و اغلب مدرسه‌ها و مغازه‌ها تعطیل هستند؛ بر اثر آتش‌سوزی رفت و آمد در بزرگراه شماره 405 که از پر ترددترین اتوبان‌های آمریکا محسوب می‌شود نیز تا حدود زیادی مختل شده و بخش‌هایی از این جاده مسدود شده است.

با وقوع آتش‌سوزی جدید در تپه‌های غرب لس‌آنجلس هزاران نفر از ساکنان این منطقه پرجمعیت سکونتگاه‌های خود را ترک کرده‌اند و دست‌کم هشت ساختمان ویران شده است.

در آتش سوزی یک هفته اخیر در جنگل‌های کالیفرینا بیش از 600 نفر ناپدید شده‌اند و سرنوشت این عده روشن نیست؛ تاکنون جسد 63 نفر پیدا شده است؛ به گفته مقام‌های ایالت کالیفرنیا این آمار بی‌سابقه است؛ شمار کسانی که ناپدید شده‌اند نیز رو به افزایش است و تاکنون به 631 نفر رسیده است؛ در میان این افراد احتمالا کسانی هستند که از ترس جان از منطقه آتش‌‌سوزی فرار کرده‌ و هنوز خبری از آنها در دست نیست.

جستجو در میان ساختمان‌های ویران شده منطقه "پارادیس" که کاملا در آتش سوخته، ادامه دارد؛ صدها نفر همراه با سگ‌های آموزش دیده به دنبال یافتن باقی‌مانده اجساد قربانیان در میان آوار هستند؛ خانواده آنها "دی ان ای" خود را برای شناسایی اجساد در اختیار ماموران یاری رسان قرار داده‌اند؛ بسیاری از اجساد تا سرحد غیرقابل شناسایی سوخته‌اند!

ماموران آتش‌نشانی ایالت کالیفرنیا موفق شده‌اند تاکنون تنها 40 درصد آتش را در نزدیکی "پارادایس" خاموش کنند؛ مقام‌های محلی نسبت به خطرات آلودگی هوا و گازهای سمی پخش شده از این آتش‌سوزی هشدار داده‌اند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 515201 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟