به گزارش رکنا، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در نشست ستاد بحران این شهرستان که پس از حوادث ناشی از مسمویت با قرص برنج در فرمانداری تشکیل شد، گفت: قرص فسفید آلومینیوم یا قرص برنج از سال ۱۳۸۴ برای استفاده در محصولات کشاورزی ممنوع شده، اما هنوز شاهد استفاده از این قرص برای جلوگیری از آفت زدگی محصولات کشاورزی به ویژه خرما هستیم.

ماریا خویش دوست افزود: در چند روز گذشته، شاهد مسمومیت با قرص برنج در انبار‌های سنتی خرما در شهر آبپخش بودیم به طوری که ۱۷ مصدوم و سه فوتی تا الان گزارش شده است.

او ادامه داد: کار‌های مهمی که مرکز بهداشت و درمان در بحث استفاده از این قرص انجام داده، شامل اطلاع رسانی، آموزش و توزیع تراکت در کارگاه‌های سنتی بوده است. مردم هم می‌توانند در صورت بروز مشکل به مرکز سلامت و مراکز بهداشتی روستا‌ها و بخش و شهر مراجعه کنند.

خویش دوست، از مردم خواست از قرص برنج استفاده نکنند و آن‌هایی که استفاده کرده‌اند جهاد کشاورزی و بهداشت را در جریان بگذارند.

او گفت: از ۵۰ کارگاه خرمایی که در شهر آبپخش بازدید شده، ۹۰ درصدشان از قرص فسفید آلومینیوم استفاده کرده بودند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان، عوارض مسمومیت ناشی از این قرص را شبیه به آنفلوانزا، سردرد و دل گیجه دانست و گفت: فرد در این مورد احساس نمی‌کند که شرایطش مانند مرگ است.

خویش دوست افزود: ما با مراکز فروش سم جلسه گذاشتیم و به آن‌ها اعلام کردیم که اگر اقدام به فروش سم برنج کنند طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

معاون عمرانی فرماندار دشتستان نیز گفت: یکی از اقدامات مهم ما در این خصوص اطلاع رسانی از طریق شبکه بهداشت و درمان و دهیاری‌ها بوده است.

عبدالحمید کریم آزاد، شناسایی و برخورد با عاملان را نیز مهم خواند و بر نظارت بر جمعه بازار و دست فروشان سموم کشاورزی تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان هم گفت: با توجه به قرارداد‌هایی که بین سازمان حفظ نباتات کشور و وزارت بهداشت بوده مصرف قرص برنج ممنوع است و استفاده کنندگان از طریق قاچاق به این قرص دست می‌یابند.

منصور نوذری با تاکید بر استاندارد بودن انبار‌های خرما، بیان کرد: در روستا‌ها یکی از اتاق‌ها را به انبار خرما اختصاص می‌دهند و در صورت استفاده از این قرص، گاز منتشر شده از آن می‌تواند حتی از راه لوله‌های خرطومی برق نیز به بقیه اتاق‌ها رسوخ کند و این گونه انبار‌ها مورد تائید ما نیستند.

دادستان شهرستان دشتستان نیز گفت: از مهمترین راهکار ما در این بحران جدا از برخورد با توزیع کنندگان، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم است.

یاسر حیدری بیان کرد: مجوز‌های لازم برای تعطیلی فروشگاه‌ها و برخورد با توزیع کنندگان صادر شده و ما آمادگی لازم برای همکاری را داریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 513151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟