جزییات و علت مرگ ۶۵ ایرانی در پیاده روی اربعین

به گزارش رکنا، علی رضا رشیدیان تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص سفر اربعین و راهپیمایی و گرمای هوا و مانند آن زائران باید حتما قبل از سفر نسبت به بررسی سلامت جسمانی خود توسط پزشک اقدام و از مناسب بودن وضعیت جسمی شان حضوردراین راهپیمایی عظیم اطمینان یابند و قبلاز سفر تحت پوشش بیمه تدارک شده قرار گیرند.
وی با بیان اینکه همچنین درکربلا ۳ هزار موکب عراقی فعالیت می کنند، افزود: از حدود ۵ هزار کامیون وتریلر که ملزومات موکبهای ایرانی را به عراق منتقل کرده ۵۰ درصد آنها به مقصد کربلا بوده و خدمات قابل توجهی هم دراین شهربه زائران ارائه می دهند.
وی اظهارکرد:به طور متوسط روزانه ۷۵۰ هزار وعده غذا به صورت صبحانه، ناهار و شام در موکب های ایرانی بین زائران در این شهر توزیع می شود.
رشیدیان افزود: طی چند روز اخیر در مجموع ۱۴ میلیون وعده غذا فقط توسط موکب های ایرانی در وعده های غذایی مختلف در کربلا توزیع شده ودرفضاهای فراهم شده توسط آنها نیز ۴ میلیون نفر شب اقامت کرده اند.
وی گفت: در کنار فعالیت موکب ها، مجموعه ای مردمی نیز فعال شده که خانه هایشان را در اختیار زائران قرار می دهند و حدود ۷۰ هزار اسکان هم در این بخش فراهم شده است.
وی تصریح کرد: با همه اینها، با توجه به جمعیتی که هم اکنون وارد کربلا شده این امکانات و خدمات پاسخگوی نیازها نیست.
وی با اشاره به شلوغی و ازدحام جمعیت، به زائران توصیه کرد: از همراه آوردن کودکان، افراد بیمار و کهنسال خودداری کنند.
وی افزود: ضمن آنکه با توجه به شرایط و کمبود ظرفیت ها و امکانات، طی جلسه ای به مدیران موکبها تاکید کردیم که برای اسکان زائران اولویت را به بانوان ، کودکان و افراد مسن بدهند.
وی در ادامه با بیان اینکه هدف از این حرکت احیا و گسترش فرهنگ حسینی (ع) است، اظهارکرد: همه ایمان داریم این حرکت، بزرگترین راهپیمایی انسانی جهان و متکی بر اسلام راستین، عقلانیت و محبت است و باید به عنوان نماد نهضت آزادطلبی، انسان سازی و عدالت خواهی اباعبدالله حفظ شود.
وی عنوان کرد: حرکتی که جمعیت گسترده ای از انسان های آزادیخواه و مسلمان در آن شرکت می کنند از این رو باید مردم خود را از قبل برای این حضور آماده کنند و بدانند که در یک راهپیمایی و حرکت اردوگاهی شرکت می کنند و باید خود را برای مواجه شدن با سختی هایی مثل راه پیمایی ،کمبود جا و مکان برای استراحت و خواب، کمبود وسایل نقلیه و مانند آن آماده کنند.
وی تصریح کرد: باید زائران بدانند که بعد از عبوراز مرز باید از وسایل نقلیه عراقی برای انتقال استفاده کنند و با افزایش جمعیت ورودی به این کشور، خودروهای عراقی قیمت های حمل و نقل را چند برابرکرده اند.
وی با تاکید براینکه بنای ما بر آن نیست که این راهپیمایی را دولتی کنیم، افزود: باید این حرکت عظیم شکل و هویت مردمی خود را داشته باشد اما ما برای آنکه عزت و کرامت زائران ایرانی رعایت شود به ناچار بخشی از خدمات را به داخل عراق برده ایم.
رشیدیان ادامه داد: اما ضرورت مهم در این زمینه ساماندهی زائران مان برای حضور دراین حرکت از نظر زمانی، مسیر تردد و مدت زمان اقامت درعراق است به گونه ای که زمان حرکت زائران از مبدا، مرز تردد آنها در ایام اربعین مشخص و نیز مدت اقامت شان باید محدود شود تا به نوعی مشکل ازدحام و معطلی زائران درمرزبهنگام خروج و شلوغی موکب ها و کمبود فضای اقامت درعراق و نیز مشکلات بازگشت کاهش یابد.
علی رضا رشیدیان با اشاره به اینکه تاکنون ۶۵ زائر ایرانی در پیاده روی اربعین به علل مختلف جان باختند، افزود: از این تعداد ۲۹ نفر در اثر حوادث مختلف از جمله سوانح رانندگی و ۳۶ نفر هم به دلیل ایست قلبی و سکته مغزی و مانند آن فوت کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 510498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟