چرا علت آلودگی برخی اهالی لردگان به ویروس مشکوک رسانه‌ای نشد؟

به گزارش رکنا ، روز گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای از مردم یکی از روستاهای لردگان از توابع استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به ادعای ابتلای چند نفر به ویروس اچ آی وی در هنگام نمونه‌گیری تست دیابت مقابل خانه بهداشت تجمع کرده‌اند.

در این کلیپ ادعا شده است مردم روستای چنار محمودی مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به‌دلیل ابتلای بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی روستا به خاطر نمونه‌گیری برای آزمایش قندخون با استفاده از سرنگ آلوده معترض‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موضوع ابتلای جمع کثیری از اهالی یک روستا در چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV کذب و به دور از حقیقت است و معدودی از اهالی این روستا مبتلا به این عفونت هستند که راه‌های ابتلای آن‌ها کاملاً مشخص است و راه انتقال مبتلایان نیز به اطلاع آن‌ها رسیده است.

دکتر محمدمهدی با اشاره به شایعاتی که اخیراً در مورد ابتلای تعداد زیادی از اهالی یک روستا در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV مطرح شده، گفت: این موضوع کذب و به دور از حقیقت است و از مجاری قانونی، آن را دنبال خواهیم کرد. وی گفت: معدودی از اهالی این روستا مبتلا به این عفونت هستند که راه‌های ابتلای آن‌ها کاملاً مشخص است و تحت مراقبت و درمان قرار دارند و به هیچ عنوان، انتقال عفونت از طریق آزمایش‌های تشخیصی و... در میان آن‌ها صحت ندارد.

وی با بیان اینکه راه انتقال ویروس به این افراد به اطلاع آن‌ها رسیده است، افزود: وزارت بهداشت به هیچ عنوان خود را مجاز نمی‌داند که در این مورد، اطلاعات شخصی بیماران را اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کند. در همین زمینه دکتر مجید شیرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستا‌های چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در این راستا، تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایش های تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است. همچنین رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در واکنش به ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنارمحمودی به ویروس HIV گفت: بنده در چهارمحال و بختیاری نیستم، بنابراین اطلاعی از این موضوع ندارم.

پروین افسر کازرونی گفت: پاسخگویی به این موضوع به عهده ما نیست. البته اینکه کسی به‌خاطر تست دیابت به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شود، حرف نسنجیده‌ای است و افرادی که در ارتباط با اچ‌آی‌وی اطلاعات علمی دارند، می‌دانند که چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

توضیح نماینده لردگان

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون گزارش های ضد و نقیضی در خصوص ابتلای گروهی از مردم روستای چنار محمودی به ویروس مشکوکی به ما رسیده است، پس از دریافت تمامی اطلاعات و بررسی‌های دقیق موضوع از مراجع رسمی اعلام خواهد شد.

محمد خالدی سردشتی با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص تجمع مردم روستای چنارمحمودی از توابع لردگان استان چهار محال‌وبختیاری در اعتراض به ابتلای افرادی به ویروسی ناشناخته در پی استفاده از سرنگ آلوده بیان کرد: چند روز پیش گزارش های مشکوکی در این روستا منتشر شد و بنده شخصاً با وزیر در این زمینه صحبت کردم و قرار شد بازرس ویژه برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تمام بخش‌های استان و مجمع نمایندگان درگیر این موضوع هستند و جلسات مکرری از هفته گذشته تاکنون در این زمینه برگزار شده و گزارش های ضد و نقیضی در این خصوص ارائه شده است. در برخی از گزارش ها بیان شده که افراد مبتلا به ویروس مشکوکی هستند. آزمایش‌های مختلف نتایج متفاوتی داشته است. ما این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم. مردم باید آرامش خود را حفظ کنند. نماینده لردگان در ادامه تأکید کرد: از بعد کارشناسی و علمی باید به‌طور دقیق آزمایش‌ها بررسی شود و اگر به قطعیت برسیم به اطلاع مردم خواهیم رساند.

رد فرضیه سرنگ آلوده

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره شایعه‌ای مبنی بر ابتلای برخی از افراد روستایی در لردگان به ویروس اچ‌آی‌وی گفت: خبر این موضوع متأسفانه به‌دلیل ورود افرادی غیررسانه‌ای و ناآگاه در حوزه سلامت، منتشر شد و بحث‌های حاشیه‌ای ایجاد کرد.

کیانوش جهانپور در این باره توضیح داد: وزارت بهداشت یک ماه پیش مشکوک به ابتلای تعدادی از ساکنان روستای چنارمحمودی از توابع لردگان در استان چهارمحال و بختیاری شد و همان زمان هم بلافاصله وارد عمل شد و شروع به انجام آزمایش ها و شناسایی افراد کرد. در نهایت بررسی‌های لازم انجام شد و غربالگری در سطح وسیعی صورت گرفت و بخش‌هایی از آن همچنان در حال انجام است. وی در ادامه افزود: همان یک ماه پیش منشأ آلودگی هر یک از مبتلایان کاملاً مشخص شد و به افراد مبتلا هم اطلاع‌رسانی دقیق شد که هرکدام از چه طریقی آلوده شده‌اند. قطعاً و صریحاً اعلام می‌کنم که موضوع ابتلا هیچ ارتباطی به واکسن، آزمایش قندخون و خانه بهداشت ندارد و همه افراد خودشان اطلاع دارند که چگونه آلوده شده‌اند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که منشأ آلودگی‌ها دقیقاً چه بوده گفت: ما امانتدار مردم هستیم و نمی‌توانیم مسائل پزشکی افراد را رسانه‌ای کنیم. وی در خاتمه افزود: این موضوع به یک ماه قبل بازمی‌گردد و معلوم نیست که خبر با چه هدفی و توسط چه شخصی به‌طور ناگهانی آن هم به‌صورت کاملاً کذب منتشر شده، باید منشأ خبر پیدا شده و با فرد یا افرادی که با تهمت‌های ناروا سبب تشویش اذهان شده‌اند، قویاً برخورد شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 507525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟