مدیر نظارت، اعتبار بخشی و صدور پروانه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تعطیلی ۳۴ مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی، پوست و مو، دندانپزشکی و طب سنتی در سال ۹۸ خبر داده است. از میان این مراکز ۱۶ مرکز با عنوان کلینیک پوست، مو و زیبایی فعالیت غیرمجاز داشته‌اند و متاسفانه با عنوان جعلی نام پزشک خدمات خود را ارائه می‌کردند.

به نام زیبایی

تا یک دهه قبل، شاهد رشد و فعالیت چنین مراکزی نبودیم و قطعا تقاضا در جامعه باعث می‌شود تا روز به روز افراد سودجوی بیشتری با ادعای ارائه خدمات زیبایی دست به اقدامات و خدمات غیرمجاز بزنند. زیبایی به هیچ عنوان بد نیست اما تا آنجا که سلامت افراد و جامعه را به مخاطره نیندازد. البته این تمام ماجرا نیست و در بسیاری موارد اگرچه نتیجه ارائه خدماتی به نام زیبایی نه به سلامت ضرر می‌زند و نه زیبایی ایجاد می‌کند اما با سوء استفاده از سادگی افراد پول و هزینه هنگفتی به نام زیبایی به جیب زده می‌شود.

صفحه اینستاگرام را که امروز باز کردم تصویری از یک مرکز ارائه خدمات زیبایی توجهم را جلب کرد. پاهای مشتری در یک فیلم تبلیغاتی در یک حوضچه کوچک آب قرار داده شده بود و بعد برش‌های خیار، پرتقال و میوه‌های عجیب و غریب در حوضچه می‌ریختند. پس از اینکه پاهای مشتری در این آب و یک ماده جوشان به مدت چند دقیقه قرار داده شد با عسل مواد دیگری ماساژ داده می‌شود.

واقعا برایم بی‌معناست و این سئوال پیش می‌آید که واقعا چقدر مردم باید ساده باشند که با انجام چنین کارهایی در پی زیبا شدن بروند. کامنت‌های زیر این پیج را که می‌خوانم برایم جالب است، بعضی‌ها به‌به و چه‌چه کرده‌اند که چه مرکز و خدمات خوبی و آدرس را خواسته‌اند و برخی که هشیارتر بوده‌اند این کارها را به تمسخر می‌گیرند که چطور ویتامین این میوه‌ها در کمتر از نیم ساعت جذب پوست شده است؟

یک پیج دیگر اما در مورد زیبایی ناخن به تبلیغ پرداخته که به نظر من زیبایی در این ناخن‌های دراز و شبیه به کارتن‌های وحشتناک وجود ندارد. در کنار تبلیغ برای کلاس‌های آموزشی و ارائه خدمات، دست و ناخن مشتریانی که با تصاویر و مدل‌های تیز و بلند به اصطلاح مورد کاشت با مواد قرار گرفته نیز به چشم می‌خورد. جدا از موارد بهداشتی، یک خانم که اغلب کارهای مختلفی در خانه باید انجام بدهد و آشپزی کند با این ناخن‌ها نباید کارایی چندانی داشته باشد.

معصومه خانم همسایه ما هم که زیاد اهل اینستاگردی و دنبال کردن چنین پیج‌هایی است، چند مدت پیش ترغیب شده بود که همراه با عروسش به یکی از این مراکز مراجعه کند و ناخن بکارد که البته به دلیل انجام کارهای خانه و ترک برداشتن مواد روی ناخن، دچار عفونت و قارچ در گوشه‌ها و سطح روی ناخن‌هایش شد و کارش به دوا و دکتر کشید.

با چرخی در اینستا و فضای مجازی، تزریق ژل در صورت و لب، سایه و تتوی ابرو و از همه بدتر خط چشم کشیدن دائم با روشی مشابه تتو در داخل چشم دیده می‌شود که نشان می‌دهد شمار این مراکز که معلوم نیست کدام یک مجوز قانونی و بهداشتی دارند، به دلیل تقاضای جامعه روز به روز بیشتر شده‌اند.

در یک صفحه دیگر جراحی بینی، شکم و پیکرتراشی تبلیغ شده است و افراد بسیاری به امید زیبا و لاغر شدن ضمن دنبال کردن این صفحات در مورد هزینه جراحی‌ها و نتیجه آن، سئوال‌های فراوانی پرسیده بودند. همین چند سال قبل بود که خاله یکی از همکاران که شکمش را جراحی کرده بود دچار آمبولی زیر پوستی شد و ظرف یک هفته فوت کرد. البته خیلی‌ها هم هستند که با انجام این جراحی‌ها زنده هستند که یا نتیجه دلخواه گرفته و یا نتیجه با آنچه تصور می‌کردند زمین تا آسمان برایشان متفاوت بوده است. به هر حال ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و یا بیشتر از کف داده‌اند و به زیبایی رویایی و مد نظر خود نرسیده‌اند.

به دنبال علل

این سئوال که چرا تا این اندازه در جامعه ما به جراحی و انجام کارهایی با عناوین زیبایی تمایل نشان داده می‌شود، تفکر برانگیز است. یک روانشناس بالینی علت اصلی را عدم برخورداری از اعتماد به نفس کامل عنوان می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: زیبایی لزوما به معنی تیشه برداشتن و چهره خود را از نو ساختن نیست.

نیکو فروغی ادامه می‌دهد: شاید بعضی بینی‌های بسیار بزرگ و دارای قوس و شکستگی نیاز به جراحی داشته باشد اما بسیاری افراد هم هستند که با برخورداری از چهره مناسب و کم نقص، باز هم در پی زیباتر به نظر آمدن هستند.

وی اضافه می‌کند: اغلب افرادی که در پی انجام خدمات زیبایی در صورت، ناخن، پا و ... هستند به واقع در ذهن خود تصور خوبی از «من بودن» خودشان ندارند و با انجام این کارها در پی افزایش اعتماد به نفسی که از فقدان آن رنج می‌برند، هستند.

فروغی معتقد است: تایید طلبی عامل دیگری است که بسیاری از افراد را به سمت انجام چنین اقداماتی می‌کشاند چرا که نظر دیگران درباره ظاهر برای یک فرد از نظر خودش مهم‌تر می‌شود.

این روانشناس با اشاره به جمع دوستان می‌گوید: بسیاری از افراد نیز تحت تاثیر جمع دوستان خود به انجام اموری که زیباتر به نظر برسند، تمایل نشان می‌دهند.

زیبایی اصلا بد هم نیست، اما اگر هم در پی انجام جراحی یا خدمات زیبایی هستیم باید به مراکزی که مجوز و پروانه بهداشت دارند، مراجعه کنیم. بر این اساس اگر موارد مشکوکی در این حوزه مشاهده می‌کنید، می‌توانید با سامانه‌های تلفنی ۱۹۰ و ۱۸۱۹ تماس گرفته و موارد را اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد رسیدگی قرار بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 504225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟