فیلتر سیگار یک گردشگر در حریم قلعه فلک الافلاک فاجعه به بار آورد+ عکس

به گزارش رکنا، سید امین قاسمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان) با اشاره به آتش سوزی که امروز در محوطه اطراف قلعه فلک الافلاک اتفاق افتاده است، گفت: یکی از گردشگران ته سیگار خود را بدون ملاحظه در باغچه کنار ورودی قدیم قلعه فلک الافلاک انداخته بود و از آنجایی که در فصل گرم سال قرار داریم و بسیاری از گیاهان خشک شده‌اند، این امر منجر به وقوع آتش سوزی در فضای سبز شد.

وی ادامه داد: این آتش سوزی، حدود ۳۰ تا ۴۰ متر از فضای سبز دچار حریق شده بود که باحضور نیرو‌های آتش نشانی و یگان حفاظت، مهار شد. از آنجایی که در کنار در ورود قدیم قرار دار، از قلعه و آثار تاریخی محوطه آن فاصله دارد از این رو آسیبی متوجه آثار تاریخی و بنای قلعه نشده است.

قاسمی یادآور شد: از آنجایی که نیروی کافی برای نظارت و پایشش جای جای محوطه قلعه در اختیار نداریم، ممکن است چنین اتفاقاتی بیافتد البته تمام تجهیزات ایمنی و امنیتی موجود بود چراکه در غیر اینصورت ممکن بود تمام قلعه فلک الافلاک در آتش بسوزد. در نخستین ثانیه‌ها متوجه شدیم و آتش را مهار کردیم. این آتش سوزی حدود ۱۰ دقیقه طول کشید و باغچه‌ای که در حریم بود سوخت. البته به زودی ساماندهی خواهد شد.

قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکار‌های مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟