جراحی پیچیده برای ترمیم فَک گلوله خورده

دکترحسین بهنیا - استاد گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی اظهار کرد: این عمل جراحی منحصر به فرد به منظور بازسازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و به صورت تیمی بر روی یک مرد ۴۲ ساله که مورد اصابت گلوله در اصفهان قرار گرفته بود، در بیمارستان آیت الله طالقانی انجام شد.

استاد گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس تیم جراحی در این مورد گفت: بدنبال حادثه بلافاصله در اصفهان درمان‌های اولیه اورژانس صورت گرفت، سپس بعد از چند ماه عملیات بازسازی یکبار از فلاپ آزاد فیبولا تلاش شده بود که موفقیت آمیز نبود و بار دوم نیز از فلاپ سینه و دنده استفاده می شود که باز هم با شکست روبرو می شود.

بهنیا توضیح داد: بیمار جهت معالجعه به تهران مراجعه می کند که با طراحی دقیق و برنامه ریزی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، درمان جراحی بصورت تیمی در بیمارستان طالقانی با موفقیت بر روی بیمار انجام شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به کمک اسکن سه بعدی و تهیه مدل، بازسازی‌های مناسب به صورت مجازی و شبیه‌سازی بر روی مدل انجام گرفت و در حین جراحی به عنوان الگو استفاده شد تا دقیقا وضعیت قبل از حادثه برای بیمار ایجاد شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهنیا افزود: برای بازسازی از تنها فلاپ فیبولای باقیمانده سمت مقابل به کمک استئوتومی‌های متعدد و فیکساسیون از طریق پیچ و پلاک به استخوان‌های ب اطراف ثبت گردید تا نهایتا عروق تغذیه کننده فلاپ و به عروق گردن زیر میکروسکوپ آناستوموز شود.

وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط تیم درمانی پزشکان و دکتر شهرام ناظرانی - متخصص جراحی ترمیمی و میکروسکوپی بیمارستان طالقانی را استفاده از فلاپ پوست سر برای بازسازی نسوج نرم ناحیه گردن و چانه عنوان کرد تا بیمار بتواند دقیقا نسوج از دست رفته را از نظر رنگ پوست و مو تامین کند.

بهنیا در پایان یادآور شد: چند ماه دیگر درمان‌های تکمیلی و ترمیمی به صورت موضعی انجام و برای بیمار از ایمپلنت‌های دندانی در فک بازسازی شده برای جویدن و تغذیه استفاده خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟