وقتی صحبت از ویروس می‌شود اغلب ما تصاویری از بیماری‌های بسیار خطرناک و آسیب زا را به ذهن می‌آوریم. اما جالب است بدانید برخی از ویروس‌ها وجود دارند که می‌توانند تصاویری زیبا خلق کنند.

یکی از ویروس‌های شناخته شده که گیاهان را آلوده می‌کند، ویروس موسوم به "شکستگی گل لاله" است. ویروسی که این روز‌ها کاربرد‌های تجاری دارد. اما در سال ۱۶۳۷، باعث ثروت و ورشکستگی دو گروه شد. در سال ۱۶۳۷ نخستین نمونه‌ها از گل‌های لاله با یک نوع رنگبندی نادر دیده شد. این گل‌های هلندی رنگ‌های پررنگ‌تر از حد معمول و آمیخته به یکدیگر داشتند و نسبت به گل‌های لاله معمولی متفاوت بودند. این موضوع یک طوفان تجاری و عطش دیوانه وار برای خرید گل لاله‌ای شد که مبتلا به ویروس بود.

وضعیت تا حدی عجیب و خنده دار شد که تنها در یک ماه فروش این گل‌ها به اندازه فروش یکسال افزایش یافت و گل‌های مبتلا به ویروس با مبلغ معادل فروش ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلاری، رکورد زدند. تا پیش از این ماجرا نیز گل‌های لاله از محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین گل‌های هلند بودند، اما عمدتا گل‌ها رنگی یکسان و ساده داشتند. به همین دلیل بود که گل‌های ویروسی به علت رنگبندی خاص خود، به سرعت به کالایی لوکس بین مردم تبدیل شدند.

تب و تاب خرید این گل تا حدی بالا رفت که مردم شروع به فروش اموال، پس انداز زندگی و هر چیز دیگری می‌کردند تا بتوانند گل‌های بیمار بیشتری را بخرند و بفروشند. بسیاری از تاجران سرشناس به سرعت کالا‌های غیر ضروری انبار‌های خود را به گل تبدیل کردند و با چند معامله سریع ثروتی چشمگیر به هم زدند.

در عرض یک ماه، قیمت این گل‌ها نزدیک قیمت طلا شد، قیمت‌ها چنان زیاد بود که واضح بود نرخ‌ها نشان دهنده ارزش واقعی لاله‌ها نیستند. افراد با تجربه، پیش از سقوط بازار به تجارت لاله پایان دادند، اما بی تجربه‌ها با هدف کسب سود بیشتر لاله انبار کردند و زمانی که قیمت‌ها سقوط کرد ناگهان ورشکسته شدند.

ماجرای سقوط قیمت‌ها هم ساده بود، بالاخره مشخص شد این ویروس چندان نایاب و دست نیافتنی نیست و می‌توان با قلمه زدن و شرایط آزمایشی میلیون‌ها لاله با رنگبندی عجیب داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 478109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟