به گزارش رکنا، احمد صفری در شورای برنامه ریزی استان که امروز (22 فروردین) برگزار شد با قدردانی از مدیریت استان و مسئولان دستگاه ها در بحث سیل اخیر و کاهش خسارت‌ها گفت: خوشبختانه با اخطار به موقع و انجام اقدامات پیشگیرانه در نهایت شاهد بودیم که استان با کمترین میزان خسارات در سیل اخیر مواجه بود.
وی افزود: با توجه به اینکه استان نیز از جمله استان‌های در معرض سیل شدید بود، اگر این اقدامات پیشگیرانه صورت نمی‌گرفت قطعا شاهد افزایش تلفات جانی و خسارات مالی در استان بودیم.
صفری از دستگاه‌های اجرایی استان خواست برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها داشته و برای پیگیری جبران خسارت وارد عمل شود و تاکید کرد: نمایندگان مجلس نیز قطعا در این زمینه تا حد توان پیگیری خواهند داشت تا بتوان خسارات سیل را جبران کرد.
وی همچنین از دستگاه‌های استان خواست به صورت دقیق مصوبات هیأت دولت در خصوص سیل زدگان را اجرایی کنند و تأکید کرد: از بانک‌های عامل هم می‌خواهیم که در پرداخت تسهیلات سیل زدگان نهایت همکاری را داشته باشند.
این نماینده مجلس به برپایی جشنواره «کرمانشاه؛ پایتخت نوروز ایران» در نوروز امسال هم اشاره کرد و افزود: استان ظرفیت های خوبی در بحث گردشگری دارد و باید بتوانیم با توجه به بیکاری استان، این حوزه اشتغالزا در استان را فعال کنیم و پیگیری تداوم طرح های و جشنواره های اینچنینی می تواند در رونق این حوزه موثر باشد.
صفری در ادامه با انتقاد از بکارگیری پیمانکاران غیربومی در پروژه های استان گفت: درحالی که بیکاری در استان بالا است و پیمانکاران خوبی هم دراستان داریم، اما باز شاهد هستیم که پیمانکاران غیربومی در پروژه های استان بکارگیری می شوند که باید در این زمینه مسئولان چاره اندیشی کنند.
وی از استاندار خواست تا به هر نحو شده با صدور دستورالعملی از دستگاه ها بخواهد که از پیمانکاران بومی در پروژه های استان استفاده کنند.
این نماینده مجلس در بخش دیگر صحبت هایش به مرکزیت استان در غرب کشور اشاره کرد و افزود: مسئولان باید پیگیر باشند تا با توجه به این مسئله، تدوین سند آمایش غرب کشور هم توسط استان انجام شود.
استاندار کرمانشاه خسارت سیل در استان کرمانشاه را بیش از 1500 میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ بازوند در شورای برنامه ریزی استان که امروز (22 فروردین) برگزار شد با اشاره به مدیریت قوی در سیل اخیر استان، گفت: خوشبختانه اقدامات قوی و کارشناسی ستاد مدیریت بحران استان در بحث سیل که با رویکرد پیشگیرانه اعمال شد، موجب شد خسارت سیل تا حد زیادی در استان کاهش یابد.
وی به همکاری موثر مردم در این زمینه اشاره کرد و افزود: اعتقاد من این است که علی رغم این عملکرد مطلوب، در نهایت این مردم بودند که سیل را به نحو مطلوبی مدیریت کرده و خسارت ناشی از سیل را به حداقل رساندند.
بازوند از خسارت 1506 میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی استان خبر داد و افزود: به تمام مسئولان مربوطه در کشور رقم خسارات اعلام شده و از مجلس تقاضا داریم توجه ویژه ای در بحث جبران خسارت استان‌های سیل زده داشته باشد.
بازوند با اشاره به افزایش بی سابقه دبی رودخانه های استان در سیل اخیر گفت: با بررسی که صورت گرفت مشخص شد دبی رودخانه ای مانند قره سو به حدود 400 متر مکعب بر ثانیه و رودخانه سیمره به حدود 2000 متر مکعب بر ثانیه رسیده بود که بسیار بی سابقه است.
وی افزود: با توجه به افزایش دبی آب این رودخانه ها که درنهایت به سمت کرخه می روند، هشدارهای لازم را به مسئولان مربوطه کشوری اعلام کردیم که این حجم بسیار آب طی روزهای آینده به خوزستان می رسد و این میزان آب هم اکنون به خوزستان رسیده است و امیدواریم با مدیریت موثر مسئولان کشوری و مسئولان خود استان خوزستان خسارت ها در این استان نیز به حداقل ممکن برسد.
وی با بیان اینکه جبران خسارت استان های سیل زده از محل ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران بعید به نظر می‌رسد، گفت: بعید است که قانون بودجه سال 98 کشش جبران این حجم خسارت را داشته باشد و در همین راستا حدس بر این است که دولت بخواهد از محل فروش دارایی های خود این خسارات را جبران کند، اما در نهایت تصمیم نهایی روز یکشنبه هفته آینده در مجلس گرفته می شود.
وی با اشاره به خسارت 25 استان در سیل اخیر، گفت: هفت استان از جمله کرمانشاه شدت خسارت بالایی دارند و باید دستگاه ها و نمایندگان استان تلاش کنند که اعتبارات خوبی در بحث جبران خسارات سیل برای استان کسب کنیم.
بازوند در ادامه با اشاره به وجود 42 میلیارد تومان اعتبار دستگاه‌های استان در خزانه دولت، گفت: این جای تاسف است که هنوز این میزان اعتبار توسط دستگاه های استان جذب نشده است. تا هفته آینده مهلت می دهیم که دستگاه ها این اعتبارات را جذب کنند و در غیراینصورت در خصوص توزیع آن تصمیم گیری کرده و دستگاهی حق گلایه ندارد.
وی تصریح کرد: مادامی که در خزانه اعتبار داریم نمی‌توانیم درخواست تخصیص و اعتبار جدید کنیم، چون هنوز نتوانسته‌ایم اعتبارات موجود را جذب کنیم.
استاندار کرمانشاه در ادامه به تاکیدات نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر بکارگیری پیمانکاران بومی در پروژه های استانی اشاره کرد وافزود: مطلوب ما هم همین است، اما در این میان قانون مناقصات کشور است که دست و پاگیر بوده و همواره در مناقصات، این پیمانکاران قوی سایر استان ها هستند که برنده می شوند و اگر خلاف این عمل کنیم قطعاً دیوان محاسبات ما را احضار می‌کند.
بازوند در ادامه به رشد بودجه استان در سال 98 هم اشاره کرد و با قدردانی از دستگاه های متولی در این زمینه از جمله سازمان برنامه و بودجه استان، این میزان رشد اعتبارات استان در بودجه سال جاری را حاصل وحدت و همکاری تمام مسئولان و نمایندگان استان دانست.
وی افزود: در حال حاضر استان در بحث اعتبارات جاری با 16 پله ارتقا نسبت به بودجه سال 97، در جایگاه دوم کشور قرار دارد و در بحث اعتبارات عمرانی نیز با جهش نسبتا خوب در جایگاه پنجم کشور قرار داریم.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه در اعتبارات ملی و فصل ها هم رشد خوبی در بودجه امسال استان داشتیم، افزود: در فصل منابع آب میانگین رشد اعتبارات کشور 23 درصد و در استان 126 درصد، در فصل آب و فاضلاب در کشور 34 درصد و در استان 156 درصد، در فصل بهداشت و درمان در کشور 70 درصد و در استان 147 درصد و در بحث آموزش عالی نیز میانگین رشد اعتبارات کشور 46 درصد و در استان 110 درصد بوده است.
بازوند این میزان رشد اعتبارات استان در بودجه امسال را مطلوب دانست و افزود: امیدوارم همکاری ها برای تخصیص این اعتبارات هم ادامه یابد تا بتوانیم وضعیت خوبی را نیز در تخصیص این اعتبارات شاهد باشیم.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 468803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟