سقوط بهمن مرگبار جان حمید عفیفی گرفت

محمد نوبخت نیا فزود: رضا حبیب پور، فریبا حسن زاده و حمید عفیفی کوهنوردانی بودند که صبح امروز پس از عبور از قله نخست کوه سیر قصد صعود به قله دوم را داشتند که با سقوط بهمن مواجه شدند.

وی بیان کرد: 2 تن از این کوهنوردان که به صورت کامل زیر بهمن فرو نرفته و سر آنان بیرون از برف بود، به صورت معجزه آسایی نجات پیدا کردند ولی نفر سوم (حمید عفیفی) به علت مدفون شدن کامل در زیر برف سنگین جان خود را از دست داد.

وی با اشاره به اینکه حال عمومی 2 کوهنورد دیگر خوب است، ادامه داد: این کوهنوردان پس از رهایی از زیر بهمن بلافاصله به بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه منتقل شدند.

رییس هیات کوهنوردی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در اواخر زمستان خطر صعود به قله کوه بیشتر است، گفت: صعود این سه کوهنورد به کوه سیر ارومیه بدون اطلاع و هماهنگی با هیات استان و شهرستان ارومیه و به صورت خودسرانه انجام شد و چنین مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.

نوبخت نیا افزود: کوهنورد جان باخته یکی از ورزشکاران جوان این رشته بود و تجربه چندانی برای صعود نداشت.

وقوع بهمن رخدادی طبیعی در کوهستان است و بر اساس آمار به دست آمده هر ساله در سراسر جهان با نزدیک شدن فصل سرما بیش از یک میلیون بهمن سقوط می کند.

بهمن با حرکت توده‌های برف بر روی شیب کوهستان، در زمانی که شرایط ناپایداری بر روی شیب داشته باشد، با تحریک یک عامل خارجی نظیر وزن برف تازه باریده، باد، وزن یک کوهنورد و مواردی دیگر ایجاد می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 461578 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟