شیرینی رحمت الهی به کام لرستانی ها تلخ شد + عکس

به گزارش گروه حوادث رکنا، بارش شدید باران افزون بر اینکه سبب شد مدارس این استان در روز سه شنبه در بیشتر شهرستان ها تعطیل شود، راه های بسیاری از روستاها را نیز قطع کرد و موجب بسته شدن جاده ترانزیتی خرم آباد - پلدختر شد.

ساکنان 100خانوار در خرم آباد جا به جا شدند

فرماندار خرم آباد گفت: به علت شدت بارندگی و وقوع سیلاب در خرم آباد، ساکنان 100 واحد مسکونی حدفاصل پل انقلاب و پارک معلم این شهر به وسیله لودر تخلیه و جابه جا شدند.

اسد عبداللهی افزود: با توجه به حجم سیلاب و شدت باران، خروج این افراد از منازل و یا نجات آنان با قایق یا ماشین های آتش نشانی امکانپذیر نبود و از لودر استفاده شد.

وی بیان کرد: همچنین چندین دستگاه خودرو در حاشیه پارک معلم واژگون و یا جابه جا شد که با اقدام نیروهای امدادی از غرق شدن آنها در سیلاب جلوگیری شد.

فرماندار خرم آباد میزان خسارت مالی ناشی از سیلاب را بسیار چشمگیر ارزیابی کرد و ادامه داد: مغازه ها و واحدهای تجاری خیابان مطهری به سبب آبگرفتگی دچار خسارت شدند و دیوار ساحلی رودخانه به طرف «آرامستان خضر» نیز تخریب شد.

عبداللهی با اشاره به تخریب پل روستای ناصروند در جنوب خرم آباد ادامه داد: متاسفانه سیلاب تجهیزات کارگاهی و کانکس های مستقر در بستر رودخانه خرم آباد را که برای اجرای دو طرح پل سازی در محل وجود داشت با خود برد.

100 واحد مسکونی پلدختر در اثر سیلاب دچار آبگرفتگی شد

بخشدار مرکزی پلدختر نیز گفت: در اثر شدت بارش ها و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه کشکان 100 واحد مسکونی این بخش دچار آبگرفتگی شد.

مرتضی کاییدی اظهار کرد: این واحدهای مسکونی در شهرستان پلدختر دچار آب گرفتگی شدند که نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

او افزود: سیل به اصطبل و علوفه دام ها روستاهای بخش مرکزی، پلدختر نیز خسارت زد.

کاییدی بیان کرد: طغیان آب رودخانه موتور پمپ های کشاورزی و ملزومات آنها را با خود برده یا توسط گل ولای ناشی از سیلاب دچار خسارت شدند.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: راه 15 روستای این بخش نیز در اثر بروز سیل قطع و به مزارع و باغ ها خسارت وارد شده است.

سیل در دلفان 250 میلیارد ریال خسارت برجا گذاشت

فرماندار دلفان گفت: برآوردهای نخستین حاکی است سیل بیش از 250 میلیارد ریال به این شهرستان خسارت وارد کرده است.

حشمت بهمنی افزود: این میزان خسارت به بخش های تاسیسات زیربنایی شهری و روستایی، راه و ابنیه فنی، زمین های کشاورزی و واحدهای مسکونی دلفان وارد شده است.

وی اظهار کرد: برآوردها حاکی است که سیل به راه های 50 روستا خسارت زده و جاده آنان نیز قطع شده همچنین 9 دهنه پل نیز تخریب شده است.

بهمنی بیان کرد: سیل همچنین 54 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت زده است.

او گفت: این خسارت شامل تخریب دو هزار هکتار زمین کشاورزی کنار رودخانه،21 هکتار باغ، 67 اصطبل سنتی و انبار علوفه، یک واحد دامداری صنعتی،16 کانال سنتی و 16 کیلومتر جاده بین مزارع است.

فرماندار دلفان ادامه داد: سیل 14 میلیارد ریال به تاسیسات برق خسارت وارد کرده و در نورآباد نیز به پل های جاده ای و دیواره های ساحلی این شهر آسیب وارد کرده است.

فرماندار دلفان همچنین گفت: سیل به 540 واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب زده که از این تعداد 200 واحد در روستاها و 100 واحد در مناطق شهری واقع است ضمن اینکه 300 واحد شهری و روستایی نیز خسارت جزیی دیده اند.

به گفته وی، سیل همچنین به اثاثیه و وسایل زندگی 150 خانوار خسارت وارد کرد.

بهمنی میزان خسارت سیل به بخش مسکن را 160 میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیریت بحران لرستان تجهیزات کافی برای مقابله با سیل ندارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: با وجود حضور دستگاه های امدادی و خدماتی در سیلاب خرم آباد، نبود تجهیزات کافی و لازم مانع ارائه خدمات رسانی کامل به مردم شد.

احمد مرادپور در نشست شورای مدیریت بحران استان در رمانداری خرم آباد افزود: مقابله با این حجم سیلاب و شدت بارندگی با سه دستگاه لودر امکان پذیر نبوده و این در حالی است که سال های گذشته، ماشین آلات دستگاه های دولتی فروخته شده است.

وی اظهار کرد: مردم به سبب شدت تخریب و آبگرفتگی منازل بسیار عصبی بودند که باید تلاش کرد وضعیت کنونی در کوتاه ترین زمان ممکن به حالت عادی بازگردد.

او با تاکید بر جلب رضایت و تامین آرامش مردم توسط ستاد بحران استان گفت: با وجود خسارت مالی بسیار، نداشتن تلفات جانی از موارد مثبت سیلاب خرم آباد است.

مرادپور بیان کرد: گروه های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای برآورد خسارت شهروندان فعال شده اند که باید فهرست دقیقی از آسیب های وارده و جزییات لوازم خانگی منازل آبگرفته را تهیه کنند تا مستندسازی دقیقی در این خصوص انجام شود.

وی گفت: افرادی که منازل آنان دچار ابگرفتگی شده علاقه ای به اسکان موقت در چادر ندارند بنابراین باید تلاش شود شرایط ابتدایی زندگی در واحدهای مسکونی آنها در کوتاهترین زمان ممکن فراهم شود.

معاون استاندار لرستان پیشنهاد تخریب پل های موقت رودخانه خرم آباد را مطرح کرد و افزود: این پل های لوله ای در برگشت آب و طغیان آن به منازل مردم نقش داشتند.

مرادپور ادامه داد: حجم خسارت سیلاب در خرم آباد میلیاردها ریال است و باید آسیب ها به گونه ای فهرست شود که مستند بوده تا بتوان اعتبار جبرانی برای این مهم اخذ کرد چرا که به دلیل نبود مستندها و اسناد و مدارک کافی، اعتبار خسارت سیل سال گذشته به طور کامل پرداخت نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان همچنین گفت: خسارت کلی به راه ها، زیرساخت، ابنیه و پل های استان وارد شده اما در خرم آباد صدها منزل مسکونی دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند و زیان های بسیاری به این شهرستان وارد شده است.

وی ادامه داد: اکنون بررسی واحدهای خسارت دیده در دست اقدام است و زیرگذرهای شهر که در اثر حجم سیلاب بسته شده اند در حال تخلیه آب هستند.

او بیان کرد: اعلام برآورد اولیه از خسارت سیلاب امکانپذیر نیست اما بدون شک حجم آسیب های ملی و شخصی بسیار بالا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به خسارت سیلاب در الیگودرز و پلدختر نیز گفت: سیلاب استان تلفات جانی نداشته اما تخریب زیرساخت ها به ویژه در مناطق ساحل رودخانه ها قابل توجه است.

مرادپور اظهار کرد: خسارت ناشی از سیلاب اخیر جمع بندی و برای اخذ اعتبار جبرانی به ستاد بحران ارسال می شود.

میانگین بارندگی لرستان در سال آبی جاری تاکنون 608 میلی متر بوده که سال زراعی گذشته در این مدت 121 میلی متر و متوسط بارندگی بلندمدت استان نیز 261 میلی متر ثبت شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 455570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟