وحشت مردم یک روستا در ایذه از 2 خطر بزرگ پیش روی شان+ تصاویر

روستای غریبی در بخش دهدز (از توابع شهرستان ایذه) قرار گرفته که این بخش بر اساس سرشماری های گذشته در سال ۱۳۸۵ تعداد ۳۵ هزار نفر جمعیت داشته ‌است.

با آبگیری سد کارون۳، تعداد زیادی از روستاهای شهرستان ایذه در بخش دهدز به زیر آب رفتند؛ بنا به اعلام مسئولان امر، برخی از اهالی خود نسبت به فروش اراضی به خاطر آبگیری اقدام کردند ولی در این میان آوارگی سهم بسیاری از این اهالی بود.

با وجود مهاجرت بخش قابل توجهی از اهالی روستاهای به زیرآب رفته، ولی برخی در روستاهای خود ماندگار شدند؛ این روستاهای باقیمانده نیز با مشکلات زیاد مثل بیکاری، اقتصاد و معیشت ضعیف و به خصوص رانش های بی شمار زمین دست و پنجه نرم می کنند.

روستای غریبی اما بیش از هر روستای دیگری در خطر غرق شدن قرار دارد و ترک های بسیاری نیز بر خانه های اهالی این روستا نقش بسته است.

ستاد بحران استان خوزستان بارها مسئله این روستا را در جلسات خود طرح و بهترین و کارشناسی ترین راهکار را جابجایی این روستا عنوان کرده اما تاکنون خبری از جابجایی روستا نیست و خطر همچنان بیخ گوش اهالی است.

خط کش برای جابجایی روستا

یکی از اهالی روستای میراحمد غریبی با اشاره به اینکه این روستا بالغ بر ۱۳۷ خانوار و حدود ۱۰۰ خانه دارد، می گوید: مسئولان میان خانه های این روستا خط کش گذاشته و قصد جابجایی تنها ۴۰ خانه را دارند؛ این تبعیض برای تملک خانه ها درست نیست وقتی خانه ای که برای جابجایی درنظر گرفته شده کمتر از۲۰ متر با ما فاصله دارد آیا خطری که آنها را تهدید می کند برای ما خطر نیست؟

داریوش غریبی گلایه می کند: وقتی از مسئولان تبعیض نکردن در این زمینه را درخواست می کنیم به ما می گویند «جلوی ماشین ضربه خورده، نمی شود عقب آن را هم تعمیر کرد» این منطق اصلا صحیح نیست.

این فرد ساکن در روستای میراحمد غریبی با اشاره به اینکه حتی تیر برق آن منزلی که برای جابجایی مدنظر مسئولان نیست هم خمیده شده و وضعیت بسیار روشن است، می‌گوید: زمین از سال ها قبل شروع به رانش کرد که تعدادی از اهالی به اراضی همجوار مهاجرت کردند ولی خیلی ها در روستاهای خود باقی ماندند.

غریبی یادآور می شود: از دوره هشتم مجلس هم پیگیر این مسئله بودند و حتی اراضی کشاورزی را به قیمت های بسیار ناچیز خریداری کردند؛ مثلا پول یک کیلو برنج را بابت هر ۱۰ متر زمین شالیزار به ما دادند.

وی در آخر با گلایه از اینکه یک طرف خطر رانش و یک طرف خطر ریزش داریم، می گوید: همه ما یک روستا با یک کد و دهیاری هستیم؛ مسئولان تمام زندگی ما را گرفتند و حالا فقط مسکن ما باقی مانده است.

روستایی در معرض رانش زمین و غرق شدن

آخرین وضعیت روستا

فرماندار شهرستان ایذه اظهار می کند: روستای غریبی ها ۵۰ خانوار و حدود ۱۵۰ نفر جمعیت دارد؛ با توجه به اینکه روستا در شیب و در دامنه کوه قرار گرفته بافت زمین به صورت رسی است.

مصطفی سمالی با اشاره به اینکه روستا پایین دست آب هست و قطعا آب در بدنه کوه نفوذ می کند، ادامه می دهد: منازل اهالی این روستا بعد از آبگیری سد کارون سه ترک برداشته و احتمال رانش به سمت رودخانه نیز وجود دارد.

وی با اشاره به امتناع برخی از اهالی برای جابجایی تصریح می کند: قطعه زمینی با مساحتی بیش از ۱۰ هکتار در همجوار این روستا از منابع طبیعی گرفتیم که کار مطالعاتی آن انجام شده و هیئت زمین شناسی نیز از هفته گذشته در منطقه حضور دارند.

فرماندار شهرستان ایذه با اینکه این روستا از شهر ایذه۷۰ کیلومتر و از دهدز نیز ۱۸ کیلومتر فاصله دارد، خبر می دهد: جلسات ستاد بحران استانداری برگزار شده و بنیاد مسکن استان به پیگیری جابجایی این روستا مؤظف شده است.

سمالی با اشاره به بارندگی های شدید روزهای گذشته ادامه می دهد: آن خانواده هایی که در تهدید مستقیم بودند ( پنج خانوار) را جابجا و به روستای همجوار منتقل کردیم؛ چادر و پوشاک هم در اختیارشان قرار گرفته شد.

وی با اشاره به استقرار یگان های امدادی، هلال احمر و نیروی انتظامی بیان می کند: جاده منتهی به روستا مسدود شده بود که بازگشایی آن انجام و همچنین ضمن تقویت اورژانس ۱۱۵ در منطقه، یک دستگاه لودر هم استقرار یافت.

فرماندار شهرستان ایذه در پایان در واکنش به اینکه خانه ها باید رایگان در اختیار اهالی قرار بگیرند، می گوید: اینکه خانه ها رایگان ساخته می شود یا خیر باید از سوی بنیاد مسکن برنامه ریزی و اعلام شود؛ در این میان کارهای بنیاد مسکن در سطح استان به صورت کامل انجام شده است.

روستایی در معرض رانش زمین و غرق شدن

جابجایی با پرداخت وام

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان نیز می گوید: طرح جابجایی این روستا به مشاور ارائه شده تا روز یکشنبه هفته آینده مصوب و بعد از کارگروه تصویب نیز ارجاع خواهد شد.

مسعود انصاریان با اشاره به اینکه زمین تعیین شده برای جابجایی روستا ۱۵ هکتار مساحت دارد، می افزاید: بعد از تصویب طرح باید اعتبار لازم به منظور تسطیح و آماده سازی را در اختیار قرار دهند.

وی در خصوص نحوه جابجایی روستا نیز بیان می کند: وام ساخت مسکن روستایی در اختیار اهالی قرار می دهیم که برای هر واحد ۲۵ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد تعیین شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به اینکه بنیاد برای ساخت مسکن روستایی روی نقشه مکان و ساخت آن هم نظارت دارد، عنوان می کند: همکاری لازم برای ساخت مسکن در مکان جدید بر اساس حدود اختیارات و وظایف بنیاد مسکن در دستور کار قرار می گیرد.

انصاریان در واکنش به اینکه چرا منازل مسکونی جدید به صورت رایگان برای اهالی روستایی که هیچ منبع درآمدی ندارند، ساخته نمی شود، می گوید: مسئولان ذی‌ربط کشوری و استانی باید برای رایگان بودن ساخت مسکن های درنظر گرفته شده اعتبار تعیین کنند ولی به هر حال حتی با اعطای وام هم جابجایی روستا هزینه سنگینی برای استان دارد.

وی در پایان یادآور می شود: در کنار ساخت منازل با پرداخت وام، مسئولان باید زیرساخت های دیگر هم مهیا کنند که از آن جمله می توان به آب، برق، گاز، تلفن و اشاره کرد که میلیاردها هزینه دارد.

روستایی در معرض رانش زمین و غرق شدن

نامه نگاری برای روستا به رئیس جمهور

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار می کند: تاکنون به استان خوزستان خوزستان به خصوص ایذه و باغملک ظلم های زیادی روا شده است.

هدایت الله خادمی ادامه می دهد: بعد از احداث و آبگیری سد کارون سه و چهار بسیاری از روستاهای منطقه زیرآب رفت؛ مردم کشاورز و دامدار بودند ولی آبگیری کارون۳ منجر به تلف شدن دام ها و به زیرآب رفتن اراضی بسیاری شد.

وی گلایه می کند: برخی از اهالی کوچ کرده، با فقر و بدبختی خانه های بلوکی زده و روزگار می گذرانند؛ ولی در این میان ارتباط جاده ای تعدادی از روستاها هم قطع شده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی یادآور می شود: ده ها روستا داریم که بعد از آبگیری سد کارون سه با دنیای خارج ارتباطی ندارند؛ شناوری که برای آنها گذاشته اند شاید روزی یک بار تردد داشته باشد و اگر کسی عصر سکته کرد و یا زنی بخواهد زایمان کند هم باید باید تا فردا منتظر باشد.

خادمی خبر می دهد: وضعیت خطر غرق شدن چند روستا مثل میراحمد غریبی و خدابخشی از همان قدیم مشخص بود؛ بنابراین حدود یک سال پیش به رئیس جمهور نامه نوشتم که آبگیری غلط و عجولانه سد کارون سه در کنار پیش بینی های غلط تراز آب برای این سد منجر به غرق شدن روستاهای بسیاری شده و مابقی هم در حال غرق شدن هستند.

وی در خصوص ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن جدید به اهالی می گوید: مردم آنجا اکثرا نیازمند و مستمری بگیر کمیته امداد و بهزیستی هستند و حتی توان کوچ هم ندارند؛ یک سال پیش همه خانه ها ترک خورده و زندگی در این خانه ها بسیار سخت است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رانش زمین شکاف های چند سانتی طولی و عرضی در منازل این روستا ایجاد کرده می گوید: در نامه به رئیس جمهور قید کردم که این روستا غرق می شود و تعداد خانوارهای آن هم فقط ۵۰ خانوار است.

خادمی با انتقاد از پرداخت وام برای ساخت منازل این روستا می گوید: اینکه بخواهند وام با هر چند درصد کمی سود بدهند اصلا جایز نیست چون مردم درآمدی برای بازپرداخت ندارند و لابد بعد از ناتوانی در بازپرداخت اقساط باید در زندان بخوابند؛ بنابراین باید به خاطر ناتوانی منتظر باشند تا غرق شوند.

وی ادامه می دهد: هفته قبل اعلام کردم که با بارش احتمالا این کوه ریزش می کند چون کاملا واضح بود، حالا اگر مسئولان نمی بینند شاید سرشان جای دیگری گرم است چون این پیش بینی به کمترین تخصص و علمی نیاز ندارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اعطای وام از سوی بنیاد مسکن اصلا صحیح نیست، تأکید می کند: دولت باید زمین را تسطیح و امکانات اولیه را با خانه های ساخته شده به اهالی تحویل دهند؛ هرچند مردم هم انتظار خانه های آن چنانی ندارند و به خانه های ساده روستایی نیز رضایت دارند.

خادمی در پایان گلایه می کند: نفت را که بردند، آب هم که دارند می برند اگر روستاها را نیز از جا درآورده و ببرند این نگرانی ما هم حل می شود.

با آبگیری سد کارون سه مردم بسیاری مهاجرت و در بلاتکلیفی قرار گرفتند؛ اراضی که روزی متعلق به مردم بوده امروز زیرآب رفته و این مردم هیچ نقشی در خطر آبگرفتگی و غرق شدن روستاها ندارند؛ بنابراین اعطای وام به این مردم که به لحاظ مالی وضع چندانی مناسبی هم به علت از دست رفتن شغلشان دارند، اجحاف مضاعف به شمار می رود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟