عامل کشته شدن نوزادان در کرمانشاه مشخص شد

ابراهیم شکیبا با اشاره به انتشار آماری در مورد مرگ نوزادان در استان کرمانشاه اظهار داشت: در بخش‌های بهداشت و درمان و طراحی مداخلات مناسب در راستای ارائه آموزش‌های گسترده به زنان باردار دارای شرایط پرخطر، افزایش سواد سلامت مردم و ارتقا آگاهی و مهارت کارکنان بخش بهداشت، آمار مرگ نوزاد در این استان کاهش پیدا کرده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: میزان مرگ نوزادی در سال 1394 از 14/3 در هزار تولد زنده و در سال 1395 به 12/5 و در سال 1396 به 10/1 رسیده است که نشان دهنده کاهش مرگ‌ و میر نوزادان در استان کرمانشاه است.

شکیبا افزود: کاهش مرگ نوزادان در کرمانشاه در شرایطی ایجاد شد که از آبان ماه سال گذشته استان درگیر مشکلات ناشی از زلزله بود و با وجود شرایط سخت ناشی از زلزله‌های متعدد خوشبختانه مرگ نوزادان نه تنها افزایش نداشت بلکه کاهش نیز یافته است.

وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین دلیل مرگ نوزادی ضعف در رعایت شرایط استاندارد انتقال نوزاد نارس و بدحال از بیمارستان‌های سطح 4 و شهرستان‌های کوچک به بیمارستان‌های سطح 9 در مرکز استان و به منظور استفاده از امکانات بخش مراقبت‌های ویژه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه 11درصد از مرگ نوزادان به‌دلیل انتقال نامناسب است، عنوان کرد: مادری که داری شرایط پرخطر بوده و ممکن است زایمانش زودتر از موعد مقرر انجام شود، باید قبل از زایمان به بیمارستان سطح 9 و مجهز به بخش مراقبت‌های ویژه ارجاع شود که نوزادش پس از تولد تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در سه سال گذشته اقداماتی از جمله تأمین متخصص اطفال جهت شهرستان‌های تابعه، راه‌اندازی بخش NICU (بخش مراقبت‌ های ویژه نوزادان نارس) در بعضی از شهرستان‌ها، انجام مراقبت‌های پیش از بارداری، برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی در راستای کاهش عمل سزارین، ارتقا کمی و کیفی مراقبتهای دوران بارداری انجام داده است.

شکیبا عنوان کرد: در برنامه‌های آینده دانشگاه علوم پزشکی نیز فعالیت‌های مداخله‌ای متعدد نظیر تقویت بخش‌های مراقبت ویژه نوزاد در شهرستان‌ها که سبب کاهش مشکلات ناشی از انتقال نوزاد می‌شود و تشکیل کمیته‌های تحلیل مرگ‌های نوزادی به منظور مشخص شدن علت‌های مهم مرگ نوزادی استان کرمانشاه انجام می گیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: توانمندسازی والدین در مورد اهمیت نگهداری از نوزاد نارس، احیا نوزاد و چالش‌های تغذیه با شیر مادر برای نوزادان نارس طراحی کرده است تا با ارتقا و بهبود وضعیت موجود شاخص مرگ نوزادی استان کرمانشاه نسبت به متوسط کشوری موقعیت بهتری نیز پیدا کند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 447261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟