سقوط کودک گرگانی در چاه؛ اهمال ناظر شهرداری یا سهل‌انگاری خانواده

چهارشنبه هفته گذشته حادثه‌ای تلخ در پارک کودک ناهارخوران گرگان رخ داد و باعث مرگ یک کودک دو ساله شد. ابتدا عنوان شد یک کودک هنگام بازی در پارک ناهار خوران به داخل چاهی افتاده که دهانه آن باز بوده است.

با گسترده تر شدن اطلاع رسانی این خبر، اما و اگرهای آن هم بیشتر شد و سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبان درباره علت مرگ این کودک ایجاد کرد. مدت زیادی از انتشار خبر نگذشته بود که دادستان گرگان هم اعلام کرد به سرعت پیگیر این پرونده شده اند و استاندار گلستان هم در نامه ای خواستار بررسی سریع و برخورد با عاملان این حادثه Incident شد.

بعضی سهل انگاری پیمانکار شهرداری، بعضی نظارت ضعیف شهرداری و بعضی هم کوتاهی خانواده را علت حادثه اعلام کردند؛ اما همچنان جزییات آن مشخص نیست.

ماجرای حادثه را از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان پیگیر شدیم؛ مهدی قره قاشی در این خصوص گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته (دوم آبان) نیروهای آتش‌نشانی تماسی مبنی بر گم شدن یک پسر دوساله دریافت کرده‌اند.

وی افزود: این حادثه توسط خانمی به آتش‌نشانی اعلام می‌شود و وی در این مکالمه ذکر می‌کند که کودک خانواده‌ای گم ‌شده و نیروهای اورژانس و پلیس Police ۱۱۰ هم در محل حضور دارند.

قره قاشی ادامه داد: مأموران آتش‌نشانی ایستگاه شماره ۶ رأس ساعت ۱۴ و ۱۸ دقیقه و ۲۹ ثانیه به محل اعزام شده و در ساعت ۱۴ و ۲۵ دقیقه و ۱۳ ثانیه به آنجا می‌رسند.

کشف جنازه کودک در داخل چاه باریک

قره قاشی ادامه داد: در ابتدا همکاران حاشیه رودخانه و جنگل را جستجو می‌کنند و یکی از مأموران به دهانه چاه که تقریباً ۲۲ سانتی‌متر بود، مشکوک می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از رسیدن دستگاه پیکور مأموران شروع به تخریب دهانه چاه فاضلاب کردند تا دید بهتری داشته باشند که با شی‌ء شناوری روبرو شده و بعد از تلاش توانستند کودک را به خارج از چاه منتقل کنند. به محض خروج اقدامات احیاء روی کودک انجام شد، اما کودک نبض نداشت و فوت کرده بود.

این کودک فرزند پیمانکار سرویس بهداشتی پارک بوده است که به نظر می‌رسد در اتاقک روبروی سرویس بهداشتی زندگی می‌کرده‌اند.

چاه فاضلاب بدون درپوش و فاقد علائم هشداردهنده

بعد از وقوع این حادثه دل‌خراش دادستان عمومی و مرکز استان گلستان از اعزام نماینده دادستانی به محل خبر داد. حجت‌الاسلام سیدرضا سید حسینی ادامه داد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این کودک در چاه فاضلاب بدون درپوش و فاقد علائم هشداردهنده سقوط Fall کرده است.

این موضوع در دستور کار ویژه دادستانی قرار گرفت و تأکید شد که با کسانی که در امنیت این پارک کوتاهی کرده‌اند، برخورد خواهد شد.

ورود استاندار گلستان به ماجرای سقوط کودک

همچنین استاندار گلستان هم دستور ویژه برای بررسی ابعاد حادثه مرگ کودک در ناهارخوران را داد؛ به همین منظور جلسه‌ای روز پنجشنبه (۳ آبان) تشکیل شد. کمیته‌ای ویژه متشکل از فرماندار گرگان، شهرداری، اورژانس، آتش‌نشانی و تمام دستگاه‌های مرتبط حضور داشتند.

در این جلسه بررسی ابعاد حادثه و سؤالاتی پیرامون آن‌که آیا کسی کودک را به درون چاه انداخته است؟ بیماری کودک و مشکلات خانواده وی چه بوده است؟ ساعت رسیدن اورژانس و آتش‌نشانی به محل حادثه و مسائلی از این دست در دستور کار بود که در پایان مقرر شد که نتایج بعد از بررسی پزشک Doctor قانونی مشخص شود.

جلسه در شهرداری

همچنین در این روز جلسه‌ای هم در شهرداری تشکیل شد؛ عبدالرضا دادبود در خصوص این جلسه گفت: در این جلسه عوامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری گرگان و معاون سازمان سیما و منظر، معاون خدمات شهری شهرداری گرگان و پیمانکار و ناظر محدوده مورد نظر حضور داشتند.

وی افزود: نگهداری و نظافت سرویس‌های بهداشتی عمومی گرگان مدتی است که به صورت پیمانکاری به بخش خصوصی واگذار شده است.

دادبود ادامه داد: این حادثه هم که در چاه فاضلاب مجاور فضای سبز سرویس بهداشتی عمومی جنب پارک ناهارخوران گرگان اتفاق افتاده، مطابق سایر سرویس‌های بهداشتی، نگهداری و نظافت آن به بخش خصوصی واگذار شده بود و کودک فوت شده، فرزند فردی بوده که در آن مکان وظیفه نگهداری و نظافت سرویس بهداشتی را بر عهده داشته است.

وی تأکید کرد: متأسفانه براساس تحقیقات انجام شده و مستندات موجود، درب فلزی دهانه چاه فاضلاب مربوطه وجود نداشته و پیمانکار نسبت به پوشاندن آن به نحو مناسب اقدام نکرده بود.

تشکیل کارگروه برای بررسی موضوعات ایمنی

دادبود بیان کرد: به طور قطع در این پرونده مقصر یا مقصران شناسایی و برای پیگیری لازم به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و برخورد لازم با فرد یا افراد مربوطه انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد، برای بررسی موضوعات ایمنی سطح شهر، کارگروهی ویژه توسط معاونت خدمات شهری با حضور شهرداران مناطق مختلف تشکیل شود.

در کمیسیون خدمات شهری، سیما، منظر و زیست شهری شورای شهر گرگان هم این مسأله با حضور اعضای شورا، معاون شهردار، نمایندگانی از پلیس راهور و پلیس ۱۱۰، رئیس سازمان آتش‌نشانی و رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان بررسی شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان در این جلسه اظهار کرد: چاه فاضلاب در منتهی‌الیه محوطه قرار دارد و در معرض دید نبوده است. دریچه چاه چند روز قبل به سرقت Stealing رفته و پیمانکار دستور ساخت آن را می‌دهد؛ تا زمان آماده شدن دریچه یک مانع – سنگ - بر روی آن به صورت موقت می‌گذارند.

واگذاری سرویس‌های بهداشتی به بخش خصوصی

یحیی ستوده نیا با اشاره به واگذاری نگهداری سرویس‌های بهداشتی به بخش خصوصی، گفت: متصدی سرویس اختصاصاً آنجا بیتوته می‌کرده است و ما هر شرح وظیفه‌ای که داشتیم را به پیمانکار سپرده بودیم.

وی با تأکید بر ایمنی سطح شهر، گفت: ما با شرکت‌های حقوقی‌ای قرارداد داریم که آن‌ها گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی دارند.

ستوده نیا با بیان این‌که شهر موجود زنده است، افزود: سرقت درب و سرپوش چاه‌ها و کانال‌ها زیاده شده و باید همشهریان هر جایی خطری مشاهده کردند با شماره ۱۳۷ به ما اطلاع دهند.

پویش هاشمی، نماینده فعالان اجتماعی هم با حضور در کمیسیون و طرح سوالاتی خواستار پاسخگویی به افکار عمومی درباره این حادثه از سوی شهرداری شد.

پیمانکار نگهداری نمازخانه، سرویس بهداشتی و آبخورها

در همین زمینه و برای آگاهی از کارهایی که پیمانکار و ناظر ملزم به رعایت آن‌هاست با کارشناس ارشد مدیریت شهری گفتگو کردیم؛ احمدرضا باستانی به خبرنگار مهر گفت: سرویس بهداشتی‌های کل شهر قبلاً در قرارداد نگهداری فضای سبز بوده است.

وی افزود: این قرارداد ۲۴ آیتم دارد و نگهداری روزانه و ماهیانه به عهده پیمانکار فضای سبز بود اما حدود دو سال است که نگهداری سرویس‌های بهداشتی از قراردادهای نگهداری فضای سبز خارج شده است.

باستانی اضافه کرد: این کار به یک پیمانکار خاص تحت عنوان پیمانکار نگهداری نمازخانه‌ها، سرویس‌هایی بهداشتی و آبخورها واگذار شده است.

سرویس بهداشتی در معبر فضای سبز قرار دارد

وی با بیان این‌که سرویس‌های بهداشتی حائز یک ساختمان خاص هستند، تصریح کرد: چاه سرویس بهداشتی پارک کودک ناهارخوران با یک فاصله‌ای از آن ساختمان سرویس بهداشتی در معبر فضای سبز قرار گرفته است.

باستانی تأکید کرد: تخلیه سرویس بهداشتی هم به عهده کارفرما (سازمان سیما، منظر و منظر شهرداری) است.

وی اضافه کرد: فرمی تحت عنوان «فرم بازدید عملکرد روزانه» وجود دارد که هر روز ناظر مقیم (نماینده کارفرما) به اتفاق نماینده پیمانکار از مناطق بازدید می‌کند، ارزیابی کمی و کیفی کار را در یک فرمی صورت جلسه می‌کنند.

باستانی توضیح داد: این فرم به تأیید نمایندگان می‌رسد، مثلاً آیتمی به عنوان نگهداری سرویس بهداشتی است، در صورت بازدید اگر نظافت خوب صورت گرفته بود نمره ۱۰۰ و اگر چنین نبوده عدد دیگری می‌دهند و بر همین مبنا پول پیمانکار پرداخت می‌شود.

وی گفت: در قراردادهای سرویس بهداشتی‌ها آمده که تخلیه چاه با کارفرما است، پس آن‌ها هم مقصر هستند؛ چون چاه خارج از محوطه سرویس بهداشتی و در معبر فضای سبز قرار می‌گیرد.

باستانی بیان کرد: یعنی بازدید از دریچه بر عهده پیمانکار فضای سبز هم بوده و خطر احتمالی را باید گوشزد می‌کرده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که این دو ناظر بازدید از محوطه را انجام می‌داده آیا متوجه وجود خطر شده‌اند یا خیر؟ اگر نه که جای تأسف دارد و اگر متوجه شدند آیا در صورت جلسه این نقص ذکر شده است؟

این کارشناس ارشد مدیریت شهری اظهار کرد: این چاه در مسیر هر دو این ناظران است و به نوعی هر دو در این ماجرا مقصر هستند.

باستانی با بیان این‌که نگهداری سرویس بهداشتی تا اول آبان ماه به صورت شبانه‌روزی بوده است، گفت: در قرارداد آمده که اگر نقص ۲۴ ساعته برطرف نشود کارفرما خودش باید این کار را انجام دهد و دو برابر آن از پیمانکار کم کند.

کم شدن تعداد ناظران

وی با بیان این‌که همچنین باید تناسبی بین کارشناس ناظر و محیط وجود داشته باشد، اظهار کرد: در سال جاری تعداد ناظران کم شده است. قبلاً نظارت در حد ناحیه بود یعنی هر ناحیه یک ناظر فضای سبز داشت اما اکنون یک منطقه و یک ناحیه از منطقه دیگر را به یک ناظر داده‌اند.

باستانی تصریح کرد: این منطقه در حد بازدید یک نفر به صورت روزانه نیست و جای تأمل دارد.

وی گفت: هم زمین بازی که چسبیده به فضای سبز است و هم سرویس بهداشتی، بسیار حساس هستند، بنابراین مکانی که پرتردد است باید ویژه در نظر گرفته شود. همچنین این سرویس بهداشتی بین پنج تا ۱۰ متر گارد ندارد و شیب ۱۰۰ درصدی است و ایمنی آنجا باید لحاظ شود.

در چاهی که محل بازی کودکان است حادثه تلخی اتفاق افتاده و کودکی قربانی شده است. هرچند که بدون نظر پزشکی قانونی نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد اما سؤالاتی در اینجا وجود دارد که مهم‌ترین آن به حوزه نظارت و چرایی زندگی آن خانواده در مجاورت سرویس بهداشتی برمی‌گردد.

این اتفاق و اتفاقات اخیر از جمله تصادف Crash در زیرگذر دخانیات که چندی پیش به وقوع پیوست نشان می‌دهد که باید مسئولان رسیدگی و نظارت‌های خود را افزایش داده تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 431650 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟