زائران گرفتار در رودخانه «گاوی» مهران نجات یافتند

بارش های شدید باران که از روز پنجشنبه در استان ایلام آغاز شد روز جمعه به اوج خود رسید و موجب سرازیر شدن سیلاب و طغیان رودخانه های مهران از جمله « گاوی» شد.

اما آنچه که باران سیل آسا مهران را در مرکز توجه قرار داد حضور پرشمار زائرانی از جای جای ایران است که از بین سه مرز مجاز تردد، زائران اربعین حسینی بسوی کربلای معلی، مهران را به عنوان نزدیک ترین مرز برای وصل و حضور در بارگاه سرور شهیدان انتخاب کرده اند و شمار این زائران به یک میلیون و 300 هزار نفر رسیده است.

از جمله این زائران می توان به چهار نفری اشاره کرد جمعه شب سیلاب خودرو حامل آنان را به دل پر خروش گاوی پرتاب کرد و اگر تماس به موقع یکی از زائران با شماره 112 هلال احمر نبود داستان خبر آنها شاید به گونه ای دیگر نوشته می شد.

به دنبال اعلام حادثه Incident ، امدادگران هلال احمر که مدیر مجموعه استانی ایلام نیز آنها را همراهی می کرد به کمک آنها شتافتند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با حضور و کمک بموقع امدادگران این چهار زائر گرفتار شده در رودخانه گاوی شهرستان مرزی مهران از مرگ نجات یافتند.

حسین عارفی افزود: در پی تماس تلفنی شب گذشته با مرکز کنترل و عملیات جمعیت هلال احمر استان ایلام مبنی بر انحراف یک دستگاه خودرو سواری 405 در مسیر سیلاب رودخانه گاوی شهرستان مهران، نیروهای هلال احمر در سریع ترین زمان به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: بارش شدید باران، گرد و خاک، مه گرفتگی شدید و سیلابی شدن رودخانه گاوی منجر به بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها شده و چهار زائر که به دلیل گم کردن مسیر خود در داخل خودرو، وسط رودخانه افتاده بودند با اقدام به موقع نجات یافتند.

عارفی اظهار داشت: برای انتقال این افراد و خودرو آنها به بیرون از رودخانه شش تیم عملیاتی امداد و نجات با استفاده ازچند دستگاه خودروی کمک دار سبک به همراه خودروی ست نجات در محل حاضر شدند و به کمک زائران گرفتار شتافتند .

وی یادآور شد: پس از تلاش طاقت فرسای تیم های عملیاتی امداد و نجات با بستن کارگاه تخصصی و استفاده از طناب، چهار زائر گرفتار شده از رودخانه خروشان به سلامت خارج شدند و به خشکی انتقال پیدا کردند.

این چهار زائر پس از دریافت اقدامات اولیه درمانی آمبولانس جمعیت به مرکز درمانی بیمارستان امام حسین (ع) شهر مهران منتقل شدند.

رودخانه گاوی که با عبور از ارتفاعات شمالی از سمت شمال خاور وارد دشت مهران می شود و تا مناطق میانی دشت در راستای شمال شرق- جنوب غرب حرکت کرده، سپس به سمت غرب تغییر جهت داده و پس از الحاق به رودخانه کنجانچم به کشور عراق وارد می شود.

بستر رودخانه گاوی پس از ورود به دشت عریض بوده و رسوبات بستر رود بافتی درشت دارند، به همین دلیل آب رودخانه گاوی پس از ورود به دشت مهران در بستر نفوذ کرده و باعث تغذیه آبخوان آبرفتی می­ شود.

بارش باران طی اواخر هفته گذشته موجب سیلابی شدن معابر و طغیان رودخانه ها شد.

یک میلیون و 300 هزار زائر در روزهای گذشته از مرز بین المللی مهران یه عنوان کانون تردد زائران به عتبات عالیات عراق گذر کرده اند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 430344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟