در روزهای گذشته خبری مبنی بر حمله شغا‌ل‌های گرسنه به اداره محیط زیست شهرستان بجستان و از بین رفتن دو راس بز کوهی منتشر شد. خبری که در هیاهوی ماجرای باغ وحش وکیل‌آباد و حواشی آن گم شد. به همین بهانه به سراغ علیرضا کیانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان رفتیم و از حواشی و چند و چون موضوع جویا شدیم.

علیرضا کیانی رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان بجستان با تایید صحت این خبر گفت: ما در مجاورت اداره محیط‌زیست بجستان پارکی داریم که در منطقه‌ای به وسعت 12 هزار متر فنس‌کشی شده است. در این منطقه اقدام به نگهداری از پرندگانی که محیط‌بانان ما در طبیعت یافته‌اند می‌کنیم که به دلایل مختلف آسیب دیده‌اند یا دچار مشکل هستند. همچنین چهارپایان و حیواناتی که از شکارچیان غیرمجاز توقیف می‌شوند نیز در این مکان نگهداری می‌شوند.

کیانی افزود: این منطقه بازدیدکننده زیادی دارد و اکثر دانش‌آموزان برای بازدید به این مجموعه می‌آیند. تصور ما این است که به دلیل سهل‌انگاری، درب این محوطه باز مانده و از آنجایی که در مجاورت ما شغال‌ها در حال رفت و آمد هستند با ورود به پارک اقدام به شکار و کشتن Killing بزهای کوهی کرده باشند. این اتفاق در 12 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بجستان همچنین با تکذیب وجود باغ پرندگان در منطقه اضافه کرد: این که گفته شده است باغ پرندگانی اینجا وجود داشته که از بین رفته است صحت ندارد. همین پارک ساخته شده در مجاورت اداره محیط زیست است که پرندگان ناتوان یا مریض در آنجا تا رسیدن به شرایط ایده‌آل و رهاسازی در طبیعت نگهداری می‌شوند.

کیانی همچنین پیرامون اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار این حادثه Incident بیان داشت: هر چند از لحاظ ما مشخص نیست که شغال‌ها به‌علت باز بودن در مجموعه به داخل رخنه کرده‌اند یا از طریق بخش‌های معیوب فنس‌های اطراف، اما ما پس از این اتفاق اقدام به ترمیم فنس‌ها کردیم هرچند 12هزار متر وسعت نیاز به بودجه جدی برای ترمیم و بازسازی دارد.

توضیحاتی درباره حمله شغا‌ل‌های گرسنه به اداره محیط زیست شهرستان بجستان

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بجستان همچین با اشاره به وسعت 400 هزار هکتاری منطقه بجستان که شامل دو منطقه حفاظت شده، دو پاسگاه محیط زیست می‌شود و مشغول به کاربودن تنها 5 نفر محیط بان در منطقه، افزود: به ازای هر محیط‌بان چیزی در حدود 80 هزار هکتار منظقه برای گشت‌زنی و حفاظت وجود دارد. حالا اینها علاوه بر کارهای اداری و روزانه ما است. محیط‌بانان ما استراحت ندارند و مدام در حال گشت زنی هستند. بودجه و نیروی ما با توجه به وسعت منطقه حداقل باید دو برابر شود تا بتوانیم بسیاری کاستی‌ها و مشکلات را پوشش دهیم.

‌سئوال اینجاست اگر این منطقه به گفته رئیس اداره محیط زیست دچار مشکلات نظارتی و حفاظتی است چرا اداره محیط زیست اقدام به نگهداری حیوانات و پرندگان در آن کرده است؟ اگر پارکی با وسعت 12 هزار متر و حضور حیوانات متعدد و نیز رفت و آمد دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان دیگر دارای حتی یک نگهبان نیست آیا امکان حمله همین شغال‌ها یا دیگر حیوانات وحشی داخل پارک به دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان نیست؟ این فرضیه‌ها در حالی مطرح است که فنس‌کشی یا حفاظ محصور شده این مجموعه نیز دچار مشکلات جدی و نیازمند ترمیم و بازسازی است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

یک فاجعه / 35 دختربچه ایرانی در خنداب به حجله رفتند!

این قاتل هنگام اعدام 23 دقیقه طول کشید تا جان دهد + عکس

انتشار اولین فیلم از شکنجه مرگبار کودک بوکانی توسط نامادری اش + فیلم (16+)

انتشار اولین فیلم از دسیسه های شوم 2 زن شیک پوش + جزییات

تجاوز 2 خواهر به پیرمرد همسایه !+عکس

بلای شوم بر سر دختر بدنساز در تهران!

این دکتر منحرف به بیمارانش تجاوز می کرد! + عکس

وحشتناک ترین لحظه برای 2 دختر موسیقیدان در شهرک غرب!+ عکس

علی بی غم را می شناسید؟! / او زندان را دوست دارد؟! + فیلم گفتگو

فوری / سعید براتی، سرباز مرزبانی پس از 15 ماه آزاد شد + تصاویر

حامله شدن از جسد شوهر ! + عکس

وقتی صیغه نامه دوستم با شوهرم را دیدم خشکم زد!

پریا 17 ساله در خانه مجردی آرمان به 8 پسر هدیه داده شد!

 

کدخبر: 407804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟